به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جزئیات تولید و چشم‌انداز توسعه فولاد خوزستان-26/04/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- مهران عباس‌زاده در نشستی که روز گذشته 23 تیرماه در محل شرکت فولاد خوزستان برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حرکت بر اساس برنامه، مقام بودن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، استفاده حداکثری از زمان، حمایت از تولید ملی، مدیریت مصرف و اقتصاد دانش‌بنیان از مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری، افزایش تولید کالاهای اساسی و استراتژیک، توجه ویژه به محیط زیست، نوآوری در محصولات و بومی‌سازی فناوری از جمله مولفه‌های بنگاه‌های کسب و کار برای رشد و تعالی کشور است.
عباس‌زاده تصریح کرد: فولاد خوزستان در سال 68 راه‌اندازی شد که اکنون سرمایه ثبت شده آن 8 هزار میلیارد ریال و ظرفیت تولید شمش آن 3.7 میلیون تن است.
مدیر برنامه‌‌ریزی جامع و استراتژیک شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: فولاد خوزستان از ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال 68 خود را به 3.7 میلیون تن ظرفیت بدون افزایش کوره‌ها رسانده است که این نکته‌ای قابل اهمیت در این کارخانه است.
وی ادامه داد: همچنین قرار است بر اساس برنامه شرکت، تا پایان سال 95 این ظرفیت به 5 میلیون تن افزایش یابد.
عباس‌زاده افزود: در حال حاضر فولاد خوزستان 25 درصد از سهم تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: رعایت ارزش‌های اسلامی و تقویت وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و پایبندی به قوانین و مقررات، حفظ کرامت انسانی، کار گروهی، خلاقیت و نوآوری و بهبود مستمر از ارزش‌های سازمانی در شرکت فولاد خوزستان به شمار می‌آید.

مدیر برنامه‌‌ریزی جامع و استراتژیک شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: فولاد خوزستان برای خود نقشه‌ استراتژی ترسیم کرده است که مسایلی همچون رشد پایدار و افزایش سودآوری از رئوس این نقشه هستند. در این نقشه اهدافی استراتژیک تعریف شده که باید این اهداف محقق شوند تا شاهد رشد پایدار و افزایش سودآوری باشیم.

عباس‌زاده اظهار کرد: در سال جاری توسعه بهینه صادرات از اهداف کارخانه است؛ این هدف از اهداف اسناد بالادستی است.

وی گفت: در سال 2013 با تولید 15.4 میلیون تن، ایران مقام 15 را در تولید فولاد در جهان به خود اختصاص داد که در این زمینه رشد 6.6 درصدی نسبت به سال 2012 محقق شده است.
مدیر برنامه‌‌ریزی جامع و استراتژیک شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: در افق 1404، ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام در کشور پیش‌بینی شده است؛ البته باید توجه داشت که ظرفیت تولید با میزان تولید متفاوت است. در حال حاضر در جهان ظرفیت تولید فولاد حدود 2 میلیارد تن است اما میزان تولید 1.6 میلیارد تن است.
وی ادامه داد: فعلا فولاد خوزستان سهم 25 درصدی تولید فولاد خام کشور را در اختیار دارد که امیدواریم تا سال 1404 این سهم حفظ شود. ظرفیت تولید ما در افق 1404 باید به 13.6 میلیون تن برسد تا بتوانیم سهم 25 درصدی را همچنان حفظ کرده باشیم.
عباس‌زاده اظهار کرد: در سال 86 تولید کارخانه فولاد خوزستان 2 میلیون و 175 هزار تن بوده که در پایان سال 92 این میزان به 3 میلیون و 551 هزار تن رسید و رشد 63 درصدی محقق شد.

وی افزود: همچنین در سال 87، میزان تامین اقلام تدارکاتی کارخانه 71 درصد بوده است که این رقم در سال 92 به 90 درصد رسیده است.

باید با بیان این‌که بهره‌وری نیروی انسانی یکی از نکات کلیدی در تمام صنایع است، عنوان کرد: در سال 86، سرانه تولید این شرکت به ازای هر نفر، 278 تن بوده است که با تلاش کارکنان و اصلاح خطوط و روش‌های تولید، در سال 92 به 479 تن به ازای هر نفر رسید. به عبارتی در این مدت بدون افزایش تعداد کوره‌ها، در مجموع یک میلیون و 376 هزار تن در زیر سقف به ظرفیت تولید شرکت فولاد خوزستان اضافه شده است.

مدیر برنامه‌‌ریزی جامع و استراتژیک شرکت فولاد خوزستان اظهار کرد: شرکت فولاد خوزستان در بومی‌سازی پیشتاز بوده و به خوبی در این زمینه نقش خود را ایفا کرده است. بومی‌سازی فن‌آوری احیا مستقیم، بومی‌سازی فن‌آوری کوره پاتیلی، بومی‌سازی فن‌آوری کاتالیست فرآیند احیا، طراحی و ساخت و ثبت اختراع ترانسفورماتور، کوره پاتیلی، ثبت اختراع تولید بریکت از آهن اسفنجی سرد و بومی‌سازی فن‌آوری کمپرسور از جمله اقدامات در راستای بومی‌سازی بوده است.

وی درباره احداث بیمارستان 96 تختخوابی شهدای فولاد خوزستان نیز عنوان کرد: این بیمارستان تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد در 6 طبقه ساخته می‌شود و در حال حاضر 30.2 درصد کل پروژه پیشرفت دارد و اعتبار صرف شده برای آن 138 میلیارد ریال بوده است.

عباس‌زاده در ادامه به مجموعه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان اشاره کرد و افزود: این استادیوم 30 هزار نفری با 86 درصد پیشرفت فیزیکی، تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: پروژه اتوبان مواصلاتی پل فولاد به اتوبان اهواز – بندر امام نیز یکی از پروژه‌ها بوده است که در سال 93 به اتمام می‌رسد و تاکنون پیشرفت 50 درصدی داشته است.

مدیر برنامه‌‌ریزی جامع و استراتژیک شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: پروژه زیست‌محیطی حفاظت از کارون برای تصفیه و آبگیری از لجن تصفیه‌خانه‌های آب فولاد خوزستان با هدف جلوگیری از بازگشت لجن به رودخانه، راه‌اندازی تصفیه‌خانه پساب صنعتی با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد ریال، ایجاد فضای سبز موجود کارخانه در سطح 495 هکتار به منظور کاهش انتشار گرد و غبار از جمله پروژه‌های زیست‌محیطی بوده است.
وی بیان کرد: تاکنون 121 میلیارد تومان پروژه زیست‌محیطی در کارخانه اجرا شده و 28 میلیارد تومان پروژه نیز در دست اجرا است.
عباس‌زاده گفت: همزمان با افزایش تولید 63 درصدی کارخانه، کاهش 50 درصدی انتشار گرد و غبار نیز محقق شد که نکته مهمی است.
وی درباره فولاد شادگان نیز عنوان کرد: در این پروژه، میزان پیشرفت بخش احیا 76 درصد و بخش فولادسازی 35 درصد است؛ در حال حاضر 65 درصد فولاد شادگان در مالکیت فولاد خوزستان است.

منبع: استیل ایران

۲۶ تیر ۱۳۹۳ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۹۰۷
کد خبر : ۲۰,۰۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید