به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ریالی از اعتبار عمرانی پرداخت نشده/اصلاح ساختاری پیش‌نیاز خروج از رکود/ معطلی ۲ساله تولید کننده برای تسهیلات -26/04/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بسته سیاسی خروج غیر تورمی از رکود ارائه شده توسط دولت اظهار داشت: اینکه دولت بعد از یک سال از استقرارش یک برنامه برای خروج از رکود ارائه داده است، اقدام ارزشمندی است، اما انتظار این بود که با توجه به جهت‌گیری دولت در شروع کار، این بسته پیش از این ارائه می‌شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مزیت‌های بسته سیاستی دولت این است که شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تحریم‌ها را همانند شرایط فعلی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تاکید شده بود که تکیه کشور به منابع داخلی باشد و شرایط را بدبینانه در نظر بگیریم، چون نظام سلطه با ماهیت کشور ما مشکل دارد و اگر هم به صورت مقطعی انعطاف می‌شود، این به معنای بهبود شرایط نیست.

سعیدی بیان داشت: به عقیده من این بسته یک چارچوب مقرر ترسیم کرده، اما برخی مسائل و مشکلات اقتصادی کشور مربوط به ساختارها است، از قبیل ساختار نظام بانکی و گمرک و سیاستهای اصل 44 که باید اجرایی شود، تا بتوان این بسته را اجرایی کرد.

این نماینده مجلس افزود: همچنین اصلاح نظام مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی با توجه به اینکه بخش زیادی از اقتصاد در اختیار دولت است، باید انجام شود چون این بنگاه‌ها از ضعف مدیریت رنج می‌برند، اما به این مسائل در بسته سیاستی دولت توجه نشده است.

وی با بیان اینکه دولت باید موانع سر راه حمایت از تولید را از مسیر بردارد، گفت: بسته خروج از رکود در آن صورت می‌تواند در یک زمان‌بندی مناسب به ثمر برسد.

لزوم توجه به مصارف صندوق توسعه ملی

وی در پاسخ به سوالی در مورد صندوق توسعه ملی و نقش آن در خروج از رکود و توسعه اقتصاد کشور، گفت: تکلیف این صندوق روشن است و باید منابع آن برای توسعه اقتصادی کشور و حمایت از تولید صرف شود، اما این ساز و کار نباید به نحوی باشد که منابع صندوق مصرف شده، ولی فایده‌ای نداشته باشد.

به گفته وی، یکی از مشکلات سال‌های گذشته کشور همین بود که منابع صندوق چندان نتیجه‌ای در توسعه اقتصادی کشور و زیرساختها ایجاد نکرده بود، بنابراین بسته خروج از رکود دولت باید تضمین لازم را برای مصارف صندوق توسعه ملی در نظر بگیرد.

*فاصله بین میزان پیش‌بینی و تخصیص بودجه‌های عمرانی

این نماینده مجلس در مورد یکی از بندهای بسته سیاستی دولت در مورد تخصیص منابع بودجه‌های عمرانی کشور گفت: شکاف بزرگی در این بخش وجود دارد، چون آنچه در بودجه عمرانی پیش‌بینی می‌شود، با روندی که تخصیص پیدا می‌کند، فاصله زیادی دارد، مثلاً یک پروژه عمرانی با یکصد میلیارد پیش‌بینی آغاز می‌شود، اما با هزار میلیارد هم تمام نمی‌شود که این مشکل مربوط به اصلاح ساختار نظام بانکی است.

سعیدی اضافه کرد: هیچ اطمینانی برای انجام بودجه‌های عمرانی در زمان‌بندی دقیق وجود ندارد، ضمن اینکه برخی تولید کنندگان 1.5 تا 2 سال باید برای گرفتن تسهیلات معطل شوند و در این مدت زمانی نوسان بازار و تورم موجب می‌شود که پیش‌بینی‌ها تغییر کند. وی ضمن انتقاد از نحوه بودجه‌ریزی در کشور گفت: الان که در روزهای پایانی تیرماه هستیم، هنوز ریالی از اعتبارات عمرانی استان‌ها پرداخت نشده، در حالی که در استان‌های سردسیر کشور فرصت برای انجام پروژه‌های عمرانی تا آخر مهرماه است و بعد از آن امکان انجام کار وجود ندارد.

سعیدی گفت: طولانی شدن مسیر پروژه‌ها و عدم هماهنگی بین بخشی موجب ایجاد فاصله عمیق بین پیش‌بینی و اجرای پروژه‌های عمرانی شده است که این روند باید اصلاح شود، در غیر این‌صورت با این بسته سیاستی هم نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد.

(منبع: فارس)

۲۶ تیر ۱۳۹۳ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۶۷۵
کد خبر : ۲۰,۱۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید