به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 33 سال 2014 ( شماره 245)

سنگ آهن

هفته گذشته سنگ آهن خلوص 62 درصد در بازار واردات چین نسبت به هفته قبل آن 2 دلار پایین آمده به 94 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید که از اواخر جولای تاکنون پایین ترین قیمت بوده است.

رکود بازار داخلی فولاد چین موجب شد خرید سنگ آهن باز هم کاهش یابد. از طرفی هفته گذشته وضعیت سیاسی ناآرام عراق و اوکراین بر قیمت کالاهایی چون مس و نفت خام نیز اثر منفی گذاشت.  

 

قراضه

میانگین قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا 2 دلار رشد داشته  382 دلار هر لانگ تن شنیده شد که به لطف رونق بازار صادرات بود. قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 امریکا در 388 دلار هر تن سی اف آر به ترکیه فروخته شد که  تا 8 دلار از هفته قبل بالاتر بود. فعالان بازار قیمت را در آینده نزدیک 390 دلار برآورد کردند. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 امریکا در شرق آسیا 375 تا 380 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در ژاپن قیمت قراضه بازار داخلی نسبتا ثابت و 314 دلار هر تن بود. در بازار داخلی کره قیمت خرید از بازار داخلی قراضه تا 10 دلار پایین آمد از این رو کره ای ها تمایلی به خرید قراضه ژاپن در قیمت بالا نداشتند.

 

بیلت

هفته گذشته بازار بیلت سی آی اس افزایش قیمت های چشمگیری داشت. کارخانه ها در تلاشند از کاهش عرضه اوکراین به دلیل ناآرامی ها و افزایش تقاضای پس از ماه رمضان نهایت استفاده را ببرند.  گرچه خریداران تمایلی به معامله در این قیمت ها نداشتند. روسیه در 525 تا 530 دلار هر تن فوب نیز پیشنهاد قیمت داد ولی خریدارها به دنبال 510 تا 515 دلار هر تن فوب بودند.

در ترکیه قیمت پیشنهادی بیلت سی آی اس 530 تا 540 دلار هر تن سی آی اف بود ولی ترک ها منتظر روشن شدن وضعیت بازار صادرات فولاد خود هستند چون عراق که خریدار اصلی میلگرد ترکیه است در بحران به سر می برد. مصری ها آخرین بار در 510 دلار هر تن فوب از سی آی اس بیلت خریدند.  بیلت صادراتی ترکیه نیز 525 تا 530 دلار هر تن فوب  و رو به بالا بود.

بیلت در بازار ایران

آنچنان که انتظار میرفت قیمت بیلت در هفته گذشته نزولی بود. روز شنبه قیمت شمش سایز 120 میلیمتر تولید داخل هر کیلو 16700 ریال روی تریلی عرضه میشد و شمش وارداتی در انزلی هر کیلو 17000 ریال اما از همان روز شنبه قیمت ها شروع به تنزل کرد و تا آخر هفته به 16400 ریال هر کیلو رسید قیمت شمش در انزلی ثابت ماند چون روز دوشنبه اعلام شد که واردات شمش با ارز مبادله ای ممنوع است به همین دلیل قیمت شمش وارداتی ثابت ماند از اواسط هفته شمش 125 میلیمتر 6 متر وارداتی در قیمت 1700 تومان هر کیلو عرضه شد که تا آخر هفته ثابت ماند اعلام عدم اختصاص ارز مبادله ای به شمش وارداتی تاثیری در قیمت این کالا در بازار نداشت دو دلیل اصلی برای این مطلب هست :

اول تقاضای بسیار ضعیف بازار مقاطع

دوم عرضه شمش داخلی در حد مورد نیاز تقاضای فعلی

شاید اگر بودجه های عمرانی فعال بود و بازار با مشکل ضعف تقاضای مقاطع روبرو نبود اعلام ممنوعیت واردات شمش با ارز مبادله ای بازار را تکان میداد، اما نباید فراموش کرد که هر روز به تعداد تولیدکنندگان شمش اضافه میشود در آینده نزدیک دو پروژه بزرگ با ظرفیت های یک میلیون تنی فعال خواهند شد، ظرفیت اسمی تولید امروز نزدیک به 17 میلیون تن برآورد میشود در حالیکه اکثر کارخانه ها با حجم محدودتر مشغول به فعالیت هستند، بنابراین تصمیم فوق کاملاً صحیح بوده است. نگرانی عمده تولیدکنندگان شمش داخلی تامین قراضه است، یک مجموعه بزرگ در حال برنامه ریزی برای تامین قراضه است از آنجا که این امر نیاز به زمان زیادی ندارد تولیدکنندگان شمش نباید از این نظر در آینده مشکل داشته باشند.

 

مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس به دنبال افزایش قیمت بیلت 5 تا 10 دلار رشد داشته به 535 تا 540 دلار هر تن فوب رسید ولی معامله ای در این قیمت نهایی نشد چون تقاضا کم است. متوسط قیمت میلگرد شمال اروپا نیز 5 یورو هر تن بالا رفت و 448 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

میلگرد صادراتی ترکیه به امریکا به 590 تا 600 دلار هر تن سی اف آر رسید  ولی قیمت رایج بازار 585 دلار بود.

میلگرد صادراتی ترکیه به سایر کشورها 570 دلار هر تن فوب بود ولی معامله ای در این قیمت نهایی نشد.

قیمت میلگرد در بازار فیوچرز چین 510 دلار هر تن شنیده شده که نسبت به هفته قبل 1.4 درصد کاهش داشته است.

در بازار نقدی شانگهای چین قیمت میلگرد 4 دلار نسبت به اواخر جولای بالا رفته به 506 تا 513 دلار هر تن با مالیات بر ارزش افزوده رسید. میلگرد صادراتی چین 440 تا 445 دلار هر تن فوب بود و برخی به دنبال 460 تا 465 دلار بودند.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع اول هفته با کاهش محدود روبرو شد میله گرد به قیمت متوسط 1805 تومان برای سایزهای 14 تا 32 میلیمتر در اهواز و 1830 تومان سایزهای 16 تا 22 رسید اما از میانه هفته آرام آرام تثبیت شد و تا پایان هفته قیمت میله گرد اهواز به طور متوسط 18120 ریال و برای محصول ذوب آهن به 1840 تومان افزایش یافت.

از اول هفته تیرآهن با کاهش قیمت هر کیلو بطور متوسط 340 تومان روبرو شد این روند تا سه شنبه ادامه یافت اما بازارسازیها دوباره قیمت را بالا برد البته بازار به سادگی پذیرای افزایش قیمت نبود به همین علت قیمت در پایان هفته نسبت به اول هفته هر کیلو بطور متوسط 100 تومان ارزانتر بود.

قیمت های نبشی و ناودانی تغییری نداشت علت این امر رکود بسیار شدید حاکم بر بازار این کالاهاست موجودی این کالاها بسیار پائین است در حالیکه تقاضای آنها هم به کف خود رسیده به همین دلیل نوسان قیمت محدود است.

 

ورق

هفته گذشته بازار ورق اروپا در رکود بود و ورق گرم در بازار داخلی  415 تا 425 یورو هر تن در ثبات بود. چشم انداز بازار در ثبات پیش بینی شده است. ورق گرم در بازار داخلی امریکا نیز در ثبات و 680 تا 685  دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.

قیمت ورق گرم صادراتی چین 5 دلار هر تن بالا رفته به 510 تا 515 دلار هر تن فوب رسید ورق گرم در بازار داخلی چین با حدود یک دلار افت به 544 تا 551 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

قیمت ورق گرم وارداتی از ترکیه در امریکا 600 دلار هر تن سی آی اف هوستون شنیده شد.  قیمت ورق گرم وارداتی از روسیه به امریکا 590 تا 615 دلار هر شورت تن سی آی اف بود که کمی رشد داشت. 

قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه590 تا 605 دلار هر تن درب کارخانه بود. عرضه ورق اوکراین کم شده در نتیجه قیمت پیشنهادی روس ها به ترکیه بالا رفته 570 دلار هر تن سی اف آر یا بالاتراست. ورق گرم صادراتی روسیه به اروپا 550 تا 555 دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روی تریلی اول هفته 2050 تومان پیشنهاد میشد ولی روند نزولی گرفت و تا آخر هفته به 1950 تومان رسید این امر از قبل پیش بینی میشد چرا که موجودیهای انباشته شده در گمرک از اوایل این هفته شروع به آزاد شدن در بازار کردند، انتظار نمی رود قیمت این کالا در هفته آینده تغییر جدی داشته باشد.

ورقهای گرم ضخامت 5/2 تا 10 میلیمتر تغییر جدی نداشت علیرغم آنکه بعضی سایزهای مبارکه در ابعاد استاندارد 5/1×6 متر با محدودیت جدی روبروست اما به علت رکود تقاضا تغییر جدی در قیمت دیده نشد حتی در مورد ورق ضخامت 12 میلیمتر که عرضه آن محدود است البته کارخانه اکسین و کاویان با عرضه محصولات خود بخشی از تقاضای این کالا را تامین کردند همین امر از افزایش قیمت محصولات مبارکه جلوگیری کرد. ورقهای گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا با ثبات قیمت روبرو بود .

ورق سرد با افزایش قیمت روبرو شد که ناشی از محدودیت عرضه آنهاست سیستم عرضه مبارکه فضای  کار  را برای دلال های سنتی بسیار محدود کرده اما شرایط مناسبی برای ایجاد نوعی دلالی جدید با سودآوری بسیار بالا ایجاد کرده است در هر حال عرضه محصولات مبارکه در بازار از سال گذشته رو به کاهش گذاشته است شاید کارخانجات خصوصی بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

ورق گالوانیزه ضخامت های 50/0 – 60/0 و 2 میلیمتر با افزایش قیمت روبرو بود ولی آخر هفته با عرضه این کالاها قیمت ثابت شد، محصولات هند و چین در راه بازار ایران هستند در حالیکه تقاضا تغییر نکرده است .

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۸۱۲
کد خبر : ۲۰,۴۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید