به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

حذف ارز مبادله‌ای برای واردات فولاد -26/05/1393

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): به گزارش استیل ایران، حمیدرضا طاهری‌زاده نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد در خصوص حذف ارز مبادله‌ای برای واردات فولاد گفت: بازار آهن در حال حاضر از شرایط مناسبی برخوردار نیست چرا که هنوز پروژه‌های عمرانی راه نیفتاده و این امر موجب تعمیق رکود دراین بازار شده است.
وی با اشاره به اینکه کمبود مواد اولیه یکی از عوامل اصلی رکود در بازار داخل است، افزود: به‌ این منظور انجمن فولاد طی مذاکراتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار حذف ارز مبادله‌ای برای واردات شمش و محصولات فولادی بود.
به گفته نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد، با حذف ارز مبادله‌ای و جایگزینی ارز آزاد برای واردات فولاد، همه فعالان این صنعت به‌ویژه تولید‌کنندگان می‌توانند به‌طور یکسان از ارز آزاد استفاده کنند.
وی با بیان اینکه حدود 10 روز است که ثبت سفارش برای واردات محصولات فولادی از جمله کلاف، میلگرد و تیرآهن با ارز مبادله‌ای صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: تمام تلاش دولت این است که اختصاص ارز مبادله‌ای به سوی مواد غذایی و داروسوق داده شود و انجمن فولاد از این تصمیم استقبال می‌کند.
طاهری‌زاده خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجمن از هفته گذشته، قرار شد که از این پس واردات محصولات فولادی و شمش با ارز آزاد یا ارز متقاضی توسط وارد‌کننده یا تولید‌کننده تامین شود.
وی از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با جایگزینی ارز متقاضی یا ارز آزاد به‌جای مبادله‌ای برای واردات شمش و محصولات فولادی خبر داد و افزود: بانک مرکزی نیز موافقت خود را با این تصمیم اعلام کرده است.
نایب‌ رئیس انجمن فولاد گفت: با تصمیم یاد شده بستر مناسب برای تامین شمش داخلی و خارجی برای تولید‌کنندگان فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: با جایگزینی ارز متقاضی یا ارز آزاد به‌جای ارز مبادله‌ای برای واردات محصولات و شمش فولادی به‌طور قطع شاهد رونق بازار و افزایش قیمت فولاد خواهیم بود.
طاهری زاده در خصوص دورنمای بازار آهن تصریح کرد: این بازار به پروژه‌های عمرانی بسیار وابسته است و درصورت اجرای هرچه سریع‌تر آن بازار تا حدودی از رکود خارج خواهد شد.
وی به ارائه لایحه 8 صفحه‌ای از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس به منظور خروج از رکود اشاره کرد و افزود:درصورت اجرای بندهای بسیار خوب آن برای خروج ازرکود، بازار فولاد نیز شاهد رونق خواهد بود.

نایب رئیس انجمن فولاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اشباع شده در کشور از جمله نورد، در زمینه‌های دیگر زنجیره فولاد از جمله آهن اسفنجی، گندله‌سازی و اکتشاف معدن سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند نورد به منزله اتلاف سرمایه ملی است.

وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا از سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که نیازی در کشور برای آنها احساس نمی‌شود، جلوگیری کند.
به گفته طاهری‌زاده، هم‌اکنون تنها 30 درصد از ظرفیت ایجاد شده در بخش نوردی و 50 درصد در بخش ذوب در کشور در مدار تولید قرار دارد.
نایب رئیس انجمن فولاد در خصوص وضعیت بازارهای صادراتی پس از آزاد‌سازی صادرات فولاد، افزود: سرانجام درخواست انجمن فولاد مبنی بر آزاد‌سازی صادرات محصولات فولادی در دولت یازدهم مورد موافقت قرار گرفت از این رو طبق ضوابط صادرات محصولات فولادی تا پایان امسال و شمش برای یک دوره سه ماهه آزاد شد.

وی تصریح کرد: دولت در نظر دارد که برای صادرات شمش 10 درصد تعرفه وضع کند که تاکنون در این خصوص مصوبه‌ای صادر نشده است.
اولویت عرضه شمش در بورس کالا به تولید‌کنندگان

طاهری‌زاده همچنین درخصوص عرضه مواد اولیه کارخانه‌های نوردی در بورس کالا خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شرکت‌های بازرگانی که نیازی به شمش فولاد ندارند نسبت به خرید این مواد از بورس کالا اقدام می‌کنند که این امرموجب نابسامانی در تنظیم بازار شمش می‌شود، از این رو انجمن فولاد از بورس کالا تقاضا دارد که درزمینه عرضه مواد اولیه تولید‌کنندگان نوردی را در اولویت قرار بدهد.
منبع: استیل ایران

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۳:۵۵
تعداد بازدید : ۸۶۳
کد خبر : ۲۰,۴۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید