به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توافقات ژنو ما را به تک‌نرخی شدن ارز نزدیک می‌کند/ برنامه‌ریزی دولت برای پرداخت بدهی‌ به نظام بانکی -28/05/1393

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ 25 درصد از تسهیلات نظام بانکی در بخش مسکن بوده و درصدد هستیم، تا ابزار لازم را در اختیار وزارت مسکن قرار دهیم، تا همین میزان در بخش مسکن اختصاص یابد و زمینه تحرک بخش مسکن را ایجاد کند.

سیف در پاسخ به این سؤال که گفته شده بدهی دولت به سیستم بانکی تا پایان سال 94 پرداخت خواهد شد، گفت: مسلماً دولت برای پرداخت بدهی‌ خود برنامه دارد و یکی از بندهای لایحه پیشنهادی ضد رکودی که به مجلس ارائه شده همین موضوع است که با تصویب آن می‌توان زمینه پرداخت بدهی‌های را فراهم کرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی واقعیت این است که نظام بانکی نقش عمده در رابطه با اهداف پیش‌بینی شده در بسته خروج از رکورد دارد و اقتضائات و الزمات زیادی باید ایجاد شود که یکی از موارد آن تسویه حساب بدهی دولت بین نظام بانکی و دولت و شرکت‌ها است.

وی افزود: مسئله دیگر اقدام و حرکت منضبط بانک‌ها بود که بانک مرکزی با حساسیت لازم این بحث را دنبال می‌کند.

سیف ادامه داد: بانک‌ها و مؤسساتی که مجوز دارند، باید به صورت دقیق نظارت شوند و نیز بازار غیر متشکل پولی را باید منضبط کرد و در سال 92 پرونده شش بانک به هیئت انضباطی بانک‌ها و برخی بانک‌ها سلب صلاحیت‌ و برخی دیگر به صورت مشخص جریمه شدند که این اقدامات می‌تواند زمینه ایجاد انضباط در بانک‌ها را به وجود آورد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی گاهی اوقات نام بانک‌ها در بحث تخلفات خواسته می‌شود که به دلیل وجود سپرده‌های مردم در آنها بانک مرکزی از بردن نام آنها پرهیز می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها سلب صلاحیت مدیران آنها است و از این طریق می‌توان با اعمال نظارت بانک‌ها را در جهت تحقق اهداف ترسیم شده هدایت کرد.

سیف در مورد سیاست تک نرخی شدن ارز گفت: مهم‌ترین ویژگی قبل از انجام سیستم تک نرخی ارز ایجاد آرامش و انضباط در اقتصاد کشور است که اکنون در این مسیر حرکت می‌کنیم و روند تورم و نیز ثبات اقتصادی و بازار این موضوع را نشان می‌دهد.

سیف تأکید کرد: این موضوعات پیش‌نیاز لازم برای تحقق یکسان‌سازی نرخ ارز است، اما یک نیاز دیگر نیز وجود دارد که آن نیز تنظیم ارتباطات بین‌المللی بوده و شبکه کارگزاری نظام بانکی است که بعد از شفاف شدن روابط بین‌المللی و حل شدن مسائل بین المللی می‌تواند حاصل شود و قبل از آن فکر می‌کنیم، نباید شتاب‌زده به سمت تک نرخی شدن رفت.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که معتقدید، اگر توافقات هسته‌ای حاصل شود به سیاست تک نرخی شدن ارز نزدیک می‌شویم، گفت: بله. خیلی نسبت به تک نرخی کردن ارز در نظام بانکی نزدیک می‌شویم.

منبع: فارس

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۶۹۶
کد خبر : ۲۰,۴۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید