به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صادرات ایران به عراق و افغانستان کاهش یافت-29/05/1393

پایگاه خبری تحلیلی فولاد ( ایفنا)- صادرات ایران به عراق و افغانستان در سال جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب 9 و 21 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات ایران به کشور چین 9 میلیون و 696 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 12 میلیون دلار بوده است که حدود 28 درصد از کل صادرات ایران را در بر گرفته و از این حیث چین بزرگترین مقصد صادرات ایران به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش با توجه به صادرات دو میلیارد و 279 میلیون دلار کالا به چین در مدت مشابه سال گذشته صادرات ایران به این کشور با 32 درصد افزایش همراه بوده است.

کشور عراق نیز در حالی رتبه دوم را در دریافت صادرات ایران در سال 1393 به خود اختصاص داده است که میزان صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته بیش از 9 درصد کاهش داشته است.

در همین راستا در چهار ماهه نخست سال جاری پنج میلیون و 334 هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و 842 میلیون دلار برابری می‌کند که به این ترتیب میزان صادرات به این کشور حدود 17 درصد از کل صادرات کشور است.

امارات متحده عربی نیز در چهار ماهه نخست سال جاری سومین مشتری صادرات ایران بوده است. به طوریکه در این مدت یک میلیون و 521 هزار تن کالا به ارزش 944 میلیون دلار به این کشور صادر شده است که 11.7 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را دربرمی‌گیرد.

بر اساس این گزارش با توجه به صادرات 886 میلیون دلاری ایران به امارات در مدت مشابه سال گذشته صادرات به این کشور 6.5 درصد افزایش داشته است.

در همین مدت 750 هزار تن کالا به ارزش 552 میلیون دلار نیز به کشور افغانستان صادر شده است و در حالی که افغانستان همچنان در رتبه چهارم دریافت کننده صادرات ایران قرار دارد، صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش ایران در سال گذشته 972 هزار تن کالا به ارزش 695 میلیون دلار به افغانستان صادر کرده بود.

همچنین ترکیه نیز پنجمین مشتری کالاهای صادراتی ایران است که حدود 6.5 درصد از کل صادرات ایران به این کشور ارسال می‌شود.

بر اساس آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات به این کشور 637 هزار تن به ارزش 517 میلیون دلار بوده است، این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته 345 هزار تن کالا به ارزش 379 میلیون دلار به ترکیه صادر شده بود.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که میزان صادرات به ترکیه در این مدت نسبت به سال گذشته 36.5 درصد افزایش داشته است.

 منبع: ایسنا

۲۹ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۵:۱۶
تعداد بازدید : ۷۵۸
کد خبر : ۲۰,۵۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید