به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فعالان سنگ‌آهن کشور حال مساعدی ندارند-23/06/1393

 

پایگاه خبری تحلیلی فولاد(ایفنا)-  نزول قیمت‌های سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و به تبع آن در ایران که در هفته‌های اخیر شدیدتر بوده، معادن داخلی در استان‌های مختلف را با مشکل مواجه کرده و شاهد تعطیلی و نیز کاهش ظرفیت تولید اکثر معادن بخش خصوصی بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری معدن ایران (معدنا) به نقل از معدن۲۴، کاهش قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال حدود ۳۸٫۰۶ درصد بوده به‌گونه‌ای که سنگ‌آهن ۶۱٫۵ درصد استرالیا که اوایل ژانویه به قیمت ۱۳۴ دلار معامله می‌شد اکنون به ۸۳ دلار رسیده است.

در ایران نیزقیمت سنگ‌آهن مگنتیتی فاین با عیار ۶۲ درصد که در ابتدای سال ۲۰۱۴ (دی ماه ۹۲)، ۸۹ دلار بود، اکنون به ۴۵ دلار رسیده که کاهش ۴۹٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: برخی معادن استان یزد با ۵۰ درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند و به دلیل کاهش تقاضای سنگ‌آهن صادراتی، با امکاناتی که موجود است عیار تولیدات خود را افزایش داده و به ۶۲ تا ۶۳ درصد می‌رسانند و یا کلوخه تولیدی را به کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله می‌فروشند. 

برخی کارشناسان بازار داخل معتقدند بازار سنگ‌آهن برای کاهش شدیدتر طی ماه‌های آینده مستعد است چراکه باوجود کاهش‌های شدید بازار سنگ‌آهن، فولادسازان هنوز قیمت‌های خود را مطابق کاهش قیمت مواد اولیه خود تغییر نداده‌اند از اینرو چنانچه قیمت‌های فولاد در ماه‌های آتی به دلیل کاهش قیمت سنگ‌آهن که از ابتدای سال رخ داده، کاهش یابد فشار بیش‌تری بر روی قیمت سنگ‌آهن داشته و باید منتظر شرایط بدتری برای این ماده معدنی بود. 

البته ناگفته نماند که برخی تحلیل‌گران، افزایش بهای سنگ‌آهن را در ماه‌های آتی پیش‌بینی می‌کنند. آنها می گویند، سنگ‌آهن تنها یک ماه شاهد رشد قیمت خواهد بود و قیمت هر تن سنگ‌آهن ۶۱٫۵ درصد استرالیا که اکنون به ۸۳ دلار رسیده و ممکن است به ۸۰ دلار نیز برسد اما مجددا تا ۹۰ دلار افزایش یابد.

 معدن‌داری در شهرستان خواف که دارای چند معدن در این شهر است؛ نیز گفت: معادن سنگ آهن خواف نیز برخی تعطیل شده‌اند و معدن‌داران آنها به دنبال آن هستند که درصورت بهبود بازار مجددا شروع به فعالیت کنند. ما نیز به دلیل کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن درحال حاضر معادن خود را تعطیل کرده‌ایم.

تعطیلی معادن بر روی صنایع حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی تاثیرگذار بوده است تا آنجا که این معدن‌دار در ادامه اظهارداشت: هزینه‌های حمل جاده‌ای از خواف به بندرعباس به ۶۰ هزار تومان کاهش یافته درحالی که در زمان اوج قیمت‌های سنگ‌آهن به ۹۰ هزار تومان هم رسیده بود. 

این معدن‌دار افزود: هزینه‌های دموراژ کشتی‌ها که در برهه‌ای از زمان و در دی ماه ۳۳ هزار دلار به ازی توقف ۱٫۵ روزه در بنادر جنوبی ایران بوده و در اسفند با احتساب توقف حداقل ۱۷ روزه در بندر، ۲۹۷ هزار و ۵۰۰ دلار هم رسیده بود اکنون به ۹هزار دلار رسیده است.

 معدن‌داران می‌گویند، کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی واحدهای سنگ‌آهنی به مفهوم بیکاری کارگران شاغل در این معادن است.

 یکی از شرکت‌های بهره‌بردار سنگ‌آهن در کرمان و همدان نیز می گوید: در رفسنجان، معادن با توجه به بعد مسافتی که تا بندر دارند، شاهد کاهش ظرفیت و یا تعطیلی بوده‌اند.

 معادن همدان نیز با درنظر گرفتن شرکتی که بهره‌برداری آنها را برعهده دارد هم‌چنان مشغول فعالیت بوده و تعطیل شده‌اند یعنی تنها معادنی که بهره‌برداری آن توسط شرکت‌های بزرگ خصوصی صورت می‌گیرد کار می‌کنند.

 این فعال سنگ‌آهنی ادامه داد: شرکت‌هایی که دارای واحد کنسانتره‌سازی هستند تاکنون با ظرفیت ۱۰۰ درصدی درحال کار بودند اما چنانچه کاهش قیمت ادامه یابد یا اقدامات و قوانین جدید وزارت‌خانه‌ها و گمرکات درخصوص دریافت عوارض برصادرات کنسانتره مشخص نشود نمی‌توان به فعالیت این واحدها هم امیدوار بود و باید در انتظار کاهش ظرفیت آنها بود.

این تولیدکنندگان چنانچه تولید واحدهای کنسانتره‌سازی خود را کاهش دهند ظرفیت تولید معادن تحت اختیارشان نیز کاهش می‌یابد.

مدیران فروش این شرکت‌ها می‌گویند، فولادسازان داخلی اعلام می‌کنند خرید کنسانتره از واحدهای تولیدی داخل صورت می‌گیرد اما قیمتی که آنها خریداری می‌کنند تنها براساس درصدی از (۹ تا ۱۸ درصد) قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است.

مدیر فروش یکی از شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن گفت: صادرات کنسانتره به دلیل محدودیت گشایش اعتبار، نقدی صورت می‌گیرد اما مشکلی که بر سر دریافت عوارض از کنسانتره سنگ‌آهن برای برخی شرکت‌ها به‌وجودآمده، آنها را از ادامه صادرات این محصول ناامید کرده است.

گمرک در بخشنامه‌ای جدید که در ۲۷ مرداد ۹۳، از صادرکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن خواسته است تا نسبت به پرداخت عوارض ۳۰درصدی خود در اسرع وقت اقدام کنند که این موضوع مورد اعتراض صادرکنندگان کنسانتره قرار گرفت.

 گمرک در این بخش نامه اعلام داشته که کنسانتره مشمول اخذ عوارض ۳۰ درصدی است.

 این شرکت‌ها در اعتراضی به گمرک این‌طور موضوع را مطرح کرده‌اند که با توجه به این‌که وزارتخانه ذیربط که همان وزارت صنعت، معدن و تجارت است، با درنظر گرفتن نیاز داخل و مقتضیات کشور هیچ‌گونه شرایطی را جهت صدور کنسانتره سنگ‌آهن در سال ۹۳ اعلام نکرده لذا شرکت‌ها این کالا را جزو اقلام مشمول اخذ عوارض ندانسته از اینرو اقدام به صادرات آن کردند.

 همچنین در بخشنامه ۴ مرداد گمرک نیز سنگ‌آهن و کنسانتره آن در فهرست کالاهای مشول اخذ عوارض ذکر نشده بود اما به یک‌باره در نامه‌هایی از صادرکنندگان درخواست پرداخت مبلغ عوارض گمرکی برای کنسانتره سنگ‌آهن شده است.

 یک مقام آگاه نیز اعلام داشته، اطلاعات رسیده از گمرک بندر امام خمینی نشان می‌دهد، گل‌گهر و چادرملو از ابتدای سال صادرات کنسانتره نداشته‌اند و تنها اقدام به فروش به شرکت‌های فولادساز داخلی مانند فولاد خوزستان و فولاد مبارکه کرده‌اند.

 یکی از پیمانکاران معادن سنگ‌آهن کرمان دراین باره گفت: در کرمان بخش اعظم معادن بخش خصوصی به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و عدم پوشش این هزینه‌ها به دلیل نبود مشتری و همچنین نبود صرفه اقتصادی در تولید، تعطیل شده‌اند و یا تنها در حال دپوی بار در محدوده معدن خود هستند.

 این فعال معدنی ادامه داد: شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر که تا حدودی دولتی محسوب می‌شود، حتی با وجود کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن همچنان به کارخود ادامه داده و نه تنها تعدیل نیرو نداشته بلکه این شرکت به منظور ادامه طرح‌های توسعه‌ای و جلوگیری از تاخیر در زمان به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها، همچنان به تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه‌ای خود ادامه داده است.

علت این امر چنین بوده که شرکت‌هایی نظیر گل‌گهر هم‌چنان کنسانتره خود را به شرکت‌های داخلی تولید فولاد مثل فولاد خوزستان و مبارکه اصفهان به فروش می‌رساند؛ بنابراین تاثیرپذیری قیمت کنسانتره آنها از قیمت‌های جهانی کمتر بوده است.

منبع: معدنا

۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۷۸۳
کد خبر : ۲۰,۸۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید