به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش صادرات ترکیه به عراق/ اقتصاد ترکیه در باتلاق حمایت از تروریسم-25/06/1393

پایگاه خبری تحلیلی فولاد(ایفنا)- کاهش قابل توجه صادرات ترکیه به عراق، نگرانی‌هایی را برای ترکیه در پی داشته است و کاهش سرمایه گذاری خارجی در این کشور و عواقب اقتصادی آن می‌تواند یکی از پیامدهای حمایت ترکیه از تروریسم باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، طی سال‌های گذشته و با درگیر شدن دو همسایه نزدیک ترکیه در جنگ داخلی، صادرات این کشور به  سوریه و عراق با کاهش چشم‌گیر ارزش همراه بوده است.

به گزارش حریت، صادرات ترکیه به عراق از ابتدای سال جاری تا کنون با 2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. این کشور از ابتدای سال جاری معادل 6.4 میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده است.

یکی از اصلی‌ترین علل این کاهش، حضور نیروهای تروریستی در مرزهای این کشور با هر دو همسایه و در نتیجه بسته شدن برخی راه‌های صادرات بوده است.

از سوی دیگر تقاضای اقتصادی عراق نیز هم در شمال و هم در جنوب با افت همراه بوده است.

به گزارش فارس، باید توجه داشت که بازار عراق دومین بازار مهم برای ترکیه محسوب می‌شود به گونه ای که حجم صادرات ترکیه به این کشور سالانه بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است.

خبر ناخوشایند برای ترکیه این است که به دلیل حمایت‌های این کشور از تداوم ناآرامی‌ها در عراق و سوریه، این کاهش صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

اقتصاد ترکیه در حال حاضر به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم و غیر مستقیم و در نتیجه صادرات وابسته است و کاهش صادرات این کشور به دیگر کشورهای از جمله سوریه و عراق که از جمله بازارهای مهم هدف این کشور محسوب می‌شود می‌تواند باعث کاهش جذابیت این کشور برای سرمایه‌های خارجی شود و در آینده پیامدهای اقتصادی قابل توجهی را برای این کشور به همراه داشته باشد.

پیشتر ترکیه به عنوان کریدور صادرات کالا و دروازه ورود به بازار عراق و سوریه محسوب می‌شد و همین امر به یکی از ریشه‌های اقتصاد ترکیه تبدیل شده  بود و همین امر حضور سرمایه داران خارجی در این کشور را از نظر اقتصادی توجیه می‌کرد اما در حال حاضر با بسته شدن مرزهای این کشور به سوی عراق و سوریه و کمک گرفتن از ایران برای تداوم صادرات به عراق، از جذابیت‌های این کشور به عنوان بستری برای سرمایه های خارجی مستقیم و غیر مستقیم کاسته شده است.

منبع: فارس
۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۶۹۶
کد خبر : ۲۰,۹۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید