به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ایران سومین صادر کننده کالا به عراق است-25/06/1393

پایگاه خبری تحلیلی فولاد(ایفنا)-  رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: ایران پس از ترکیه و چین، سومین صادر کننده انواع کالا به کشور عراق است.

به گزارش روز سه شنبه اتاق بازرگانی اصفهان، 'ابراهیم محمدرضازاده' در نشست آشنایی با بازار عراق در اصفهان افزود: در سال 2012 ترکیه با 12 میلیارد دلار، ایران با شش میلیارد دلار و چین با چهار میلیارد دلار به ترتیب کشورهای اول تا سوم صادرکننده به عراق بودند ولی در سال 2013 چین رتبه دوم را از ایران گرفت.

وی با اشاره به حجم صادرات ایران به عراق در هشت سال اخیر گفت: از سال 83 تا 91 صادرات ایران به عراق 24 برابر شد ولی در سال 92 با کاهش روبرو بودیم.

وی با اشاره به نقاط مشترک ایران و عراق در زمینه زبان، دین و مذهب گفت: وجود مرزهای طولانی از جمله مزیت های ایران برای توسعه روابط اقتصادی با عراق است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به تشکیل مرکز داوری اتاق ایران اظهار کرد: اختلاف تجاری بین تجار ایران و عراقی از طریق این مرکز قابل رفع است.
وی مهمترین مشکل برخی كالاهای ایرانی در بازار عراق را پایین بودن کیفیت آن برشمرد و افزود: این موضوع باعث شده است که بعضی تجار عراقی بخواهند کالا را از کارخانه تحویل بگیرند.
وی به شبکه توزیع شرکت های لبنیاتی ایران در بازار عراق اشاره کرد و گفت: این شبکه بازار عراق را به صورت مویرگی تامین می کند و بقیه تولید کنندگان ایرانی نیز می توانند از این تجربه استفاده کنند
محمدرضازاده خاطرنشان کرد: رقابت منفی شرکت های تولید سیمان ایران در عراق باعث از دست رفتن این بازار و حضور شرکت های ترکی شد.
وی همچنین به وضعیت فعلی عراق اشاره و تصریح کرد: اکنون بهترین فرصت برای افزایش صادرات غیرنفتی است
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این نشست از افت دو میلیارد دلار صادرات ایران به عراق در پنج ماه اخیر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از هشت بازارچه مرزی ایران با عراق اکنون هفت بازارچه فعال است

'
جهانبخش سنجابی شیرازی' با اشاره به کاهش 75 درصدی حمل بار در مرز پرویزخان و باشماق افزود: با باز شدن مرز مهران، چزابه و شلمچه مواد غذایی از این مرزها به عراق ارسال می شود.

وی همچنین از کاهش شدید واردات کالا از بندر عقبه اردن به عراق خبر داد و افزود: عربستان مرز خود را با عراق به حالت تعطیل درآورده و تحریم کالاهای ترکی و عربی در بین مردم رواج پیدا کرده است

وی با بیان اینکه 17 درصد بازار عراق در شرایط خلاء قرار دارد، تاکید کرد: تنها کشوری که می تواند نیاز عراق را در این شرایط برطرف کند، ایران است

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق، حذف الزام گواهی انطباق کالا با استانداردهای عراق برای کالاهای ایرانی را اقدام تسهیل کننده برای تامین نیاز بازار عراق دانست و گفت: کاهش تشریفات خرید دارو از ایران نیز اقدام موقت است و نباید به این قبیل اقدامات عادت کرد.
وی خطاب به شرکت های اقتصادی اظهار کرد: نباید بدلیل احتیاج بازار عراق کالاهای بی کیفیت به این بازار ارسال کرد.
سنجابی خواستار توجه ویژه بازرگانان استان اصفهان به محیط شناسی تجارت با عراق شد و گفت: نباید این بازار را به راحتی از دست داد.
وی توجه به برند و تبلیغات کالاهای ایرانی از طریق کانال های موثر در عراق، اعطای نمایندگی به طرف عراقی و تشکیل زنجیره فروش و همچنین تدوین برنامه های ترفیع و فروش در این بازار را از جمله راهکارهای توسعه تجارت ایران با عراق برشمرد

سنجابی تاکید کرد: اگر از این فرصت پیش آمده در عراق استفاده نکنیم شرایط برای ادامه فعالیت در این بازار بسیار دشوار می شود.

'
سعید ابراهیمی' مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در پنج ماه گذشته 2.2میلیارد دلار صادرات کالای ایران به عراق بود که از این میزان 220 میلیون دلار به استان اصفهان اختصاص داشت.

منبع:ایرنا

۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۷۶۶
کد خبر : ۲۰,۹۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید