به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته اول آگوست)

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته اول آگوست)

 مرکز خدمات فولاد ایران

سنگ آهن

این هفته سنگ آهن همچنان به روند صعودی خود ادامه داد بازارها تا 5 دلار دیگر در بعضی نقاط بالا رفتند بازار سنگ آهن محکم است. انتشار آمار افزایش تولید فولاد چین و کاهش موجودی سنگ آهن در مبادی این کشور به تقویت بازار سنگ آهن کمک کرده است چینی ها سعی می کنند تعداد خریداران خود در بازارهای سنگ آهن را محدود کنند آنها معتقدند که دلال بازی در افزایش قیمت سنگ آهن باعث افزایش قیمت بی رویه و خارج از کنترل این کالا شده است. ولی نشانه های بهبود اوضاع بازار فولاد در آمریکا و اروپا تلاش های آنها را بی اثر کرده است. چرا که تقاضای سنگ آهن در دیگر نقاط دنیا آرام آرام جوانه میزند، در این میان استرالیائیها بدون تاثیر پذیری از شانتاژهای چین به سیاست خود برای مهار بازار ادامه میدهند آخرین خبر هفته گذشته این بود که استرالیا ئیها درصدی از سهم بازار چین را به برزیل واگذار کرده اند، اگر هزینه حمل ثابت بماند این روند ممکن است ادامه یابد ولی با افزایش قیمت نفت طبعاً کرایه حمل هم باید بالا برود ضمن آنکه استرالیائیها بدون سرمایه گذاری در افزایش تولید، با بالا رفتن قیمت سود مورد انتظار را به دست میاورند و کالا را به بازار تحویل نقدی سرازیر می کنند این شرایط قدرت چانه زنی آنها را برای دور دوم مذاکره با چینی ها برای مرحله بعد به آزمایش گذاشته است، بارانهای فصلی و کاهش صادرات هند همراه با افزایش تقاضای فولاد به آنها در این نتیجه گیری کمک می کند. یک پیش بینی اینست که در ماه سپتامبر قیمت سنگ آهن کاهش خواهد یافت چون ریونتینتو استرالیا به مرزعرضه 4 تا 5 میلیون تن در ماه به چین باز خواهد گشت. در هر حال قیمت سنگ آهن به قدری بالارفته که احتمال کاهش قیمت آن بیشتر از ثبات یا بالا رفتن آن است آخرین قیمت سنگ آهن 5/63 درصد خلوص تحویل بنادر چین 104 دلار هر تن بوده است.

 

قراضه

در اوایل هفته خبری منتشر شد که صادرات قراضه روسیه در سال 2009 تا مرز 72 درصد کاهش یافته است، علت آن ورشکستگی بعضی از شرکت های جمع آوری قراضه در روسیه و عدم انباشت آن اعلام شده است البته روسها سیاست حفظ قراضه برای مصرف داخل را از دو سال قبل در پیش گرفته اند و بهمین منظور مالیات سنگینی برای صادرات آن وضع کرده اند با این حال بدلیل افزایش تقاضا و قیمت قراضه در ماه ژوئن آنها 258 هزار تن قراضه صادر کردند در حالیکه ماه قبل صادراتشان 20 درصد پائین تر بود. ولی مشکل جمع آوری قراضه و مسایل مالی حاکم بر آن همچنان وجود دارد. در هفته گذشته قراضه به روند صعودی خود ادامه داد هیوندائی یک محموله قراضه سنگین کلاس یک را 335 دلار سی اف آر بنادر کره خرید. این شرکت که نشان دهنده 5 دلار افزایش بود قراضه مخلوط سنگین 20 – 80 را هم تا 350 دلار سی اف آر بنادر خاور دور معامله کرده اند، این در حالی است که قیمت قراضه در بازار امریکا هم رو به بالا رفتن است پیش بینی میشود قراضه امریکا تا 20 دلار دیگر افزایش یابد در حالیکه ترک ها در بازار خرید قراضه نیستند ولی احتمالاً اواخر این ماه دوباره مجبور به خرید قراضه خواهند شد.

 

بیلت

بدنبال افزایش قیمت سنگ آهن و قراضه، بیلت هم روند صعودی خود را دنبال کرده است. علیرغم سست شدن بازار بعلت افزایش سریع قیمت این کالابا برطرف شدن نگرانی نسبت به ثبات قیمت سنگ آهن تحویل نقدی و قراضه بازار بیلت دوباره محکم شد قیمت های فوب نقدی تحویل دریای سیاه تا 410 دلار هر تن هم پائین آمد ولی دوباره به 430 دلار برگشت. در حال حاضر بیلت روسیه تحویل بنادر خاور دور 470 دلار عرضه میشود خریداران در قبال این قیمت مقاومت می کنند ولی کارخانه تولید اکتبر را هم فروخته اند. این در حالی است که قیمت میله گرد و مقاطع تنها به خاطر افزایش قیمت بیلت بالا رفته است در حالیکه تقاضای آنها کم است.

در ایران

بدلیل افت شدید معاملات مقاطع بخصوص میله گرد، تقاضای بیلت هم پائین آمد ولی عرضه زیادی در بازار نیست شنیده شده یک محموله هزار تنی بیلت سایز 150 در انزلی به قیمت 435 تومان معامله شده ولی واقعیت این است که بیلت به زیر قیمت 445 تومان بعید است معامله شود چون بیلت های وارداتی از اواخر این ماه در قیمت بالای 400 دلار سی اف آر خریداری شده بنابراین باید پایه قیمت بیلت در بندر انزلی حداقل 470 تومان با سه درصد مالیات ارزش افزوده باشد. از آنجا که معاملات میله گرد به کف خود رسیده و قیمت ها هم شدیداً تحت فشار است فعلاً معاملات بیلت رونق ندارد ولی نباید از نظر دور داشت که کارخانجات نورد در حال افزایش ظرفیت میله گرد هستند با توجه به این امر تقاضای بیلت در ماههای آینده بالا خواهد رفت.

 

میله گرد و مقاطع

میله گرد در خاور دور بخصوص چین روند صعودی داشته است، در چین قیمت میله گرد در حال بالا رفتن است که ناشی از 2 عامل می باشد اول افزایش قیمت سنگ آهن و قراضه و دوم بالا رفتن تقاضا که بعلت طرح های توسعه دولت چین است. در خاور دور هم قیمت میله گرد تا هر تن 20 دلار افزایش یافت، ترک ها در اواخر هفته قیمت مقاطع را هر تن 18 دلار بالا بردند ولی مشتری چندانی ندارند علت این افزایش قیمت قراضه و بیلت عنوان شده است. بازار آهن آلات ساختمانی فعلاً در خاور دور گرم است اگر در دو ماه آینده تقاضای خاور میانه شروع بشود این روند شاید ثابت بماند.

در ایران

بازار میله گرد در ایران کسادترین وضعیت خود را در دوران پس از جنگ طی میکند علت آن توقف تقاضای دولتی از یک طرف و عرضه زیر قیمت کالاهای زنگ زده چینی و ترک وزارت بازرگانی در قیمت ارزان از طرف دیگر است، در این هفته عرضه میله گرد در بورس به حداقل خود رسید قیمت متوسط میله گرد در بازار به 540 تومان تحویل درب کارخانه رسیده ولی باز هم خریداری نیست. مقاطع هم هر روزه با افت قیمت 5 تا 10 تومان روبرو بود همینطور تیر آهن که در اصفهان هر کیلو 730 تومان هم عرضه شده، به نظر نمیرسد ادامه این وضع برای بیش از یکماه پایدار باشد. کارخانه ها نمی توانند کالای خود را به فروش برسانند اگر قیمت را هم پائین بیاورند  به نگرانی بازار دامن خواهند زد و باعث فرار خریداران خواهند شد، امید اکثر تجار اینست که پس از تعیین دولت رونق به بازار فولاد برگردد.

 

ورق

ورق در صحنه جهانی به روند صعودی خود ادامه داد، قیمت ورق گرم در همه جای دنیا رو به بالا بود چینی ها قیمت ورق گرم تحویل ماه سپتامبر را با 55 دلار افزایش به 622 دلار رساندند که شامل 17 درصد مالیات ارزش افزوده می باشد قیمت ورق سرد هم به بیش از 712 دلار رسیده است. قزاقها ورق سرد تحویل بنادر ایران را 660 دلار و ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر را 580 دلار پیشنهاد دادند. قیمت ورق گرم ضخامت بالای 15 میلیمتر هم 560 دلار فوب بنادر دریای سیاه عرضه شده است، ورق حتی در امریکا هم با خوش اقبالی روبروست و اکثر خریداران آن با دلگرمی به بالا بردن موجودی انبارها اقدام می کنند. قیمت ورق گرم در هند به هر تن 630 دلار تحویل درب کارخانه رسید که 20 دلار افزایش یافته ورق سرد هم 690 دلار عرضه شد. کارخانه های تولید ورق سفارشات اکتبر را پر کرده اند، و فعلاً از ارائه قیمت جدید پرهیز می کنند.

در ایران

قیمت ورق در ایران رو به سردی گذاشت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر که اوایل هفته 670 تومان بود در اواخر هفته به 630 تومان هم رسید. بعضی از اقلام کاویان در اهواز را هم زیر 600 تومان پیشنهاد دادند، بازار ورق گرم مبارکه هم تا هر کیلو 15 تومان برای بعضی سایزها کاهش یافت ورق سرد که اوایل هفته خیلی بازار داغی داشت با افت تقاضا کاهش قیمت پیدا کرد. در مورد این کاهش قیمت از 10 تا 30 تومان هر کیلو بود ورق گالوانیزه هم با ورود بعضی سایزها و کاهش تقاضا افت قیمت داشت. شایعاتی در بازار هست که محموله های خرید ارزان قبلی، در راه ایران است.

از سوی دیگر همه منتظر عملکرد مبارکه بخصوص در مورد ورق سرد هستند که سفارشات را به حداقل رسانده و حتی سرویس سنترهای خود را هم به دردسر انداخته است، واقعیت اینست که قیمت متوسط ورق به سال 86 بازگشته است. اگر شرایط تقاضا به همین شکل باشد قیمت ورق باید افت کند، اگر عرضه مبارکه وارد بازار بشود با قیمت های خارج به اوج خود رسیده پائین بیاید بازار ورق هم به سرعت تنزل میکند چون شرایط بسیار شکننده ای دارد در حال حاضر بازار ورق از سمت عرضه کنترل می شود ولی این وضع تا کی می تواند ادامه یابد، همه دست اندکاران منتظر شروع به کار دولت جدید هستند ولی نباید فراموش کرد که ماه رمضان هم در پیش است و فعالیت های تولیدی محدود خواهد شد.

۱۷ اَمرداد ۱۳۸۸ ۰۸:۵۱
تعداد بازدید : ۸۰۲
کد خبر : ۲,۱۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید