به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تعیین ردیف بودجه برای جوایز صادراتی/ تصویب صدور ضمانت‌های بانکی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)- وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای برای پرداخت جوایز صادراتی و توسعه زیرساخت‌های صادراتی در بودجه سال 1394 خبر داد و اعلام کرد: صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی تصویب شده و امیدواریم کمتر از یک ماه، تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه صورت گیرد و راهکارهایش نهایی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده امروز - یکشنبه - در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران یکی از موارد مهمی است که به عنوان لایحه در مجلس مطرح شده و امیدواریم به تصویب برسد. چون در حال حاضر صندوق ضمانت صادرات به دلیل کمبود سرمایه، نمی‌تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

نعمت‌زاده گفت: کمک مالی به کاهش هزینه‌های حمل‌ و نقل دریایی و برنامه‌ریزی در جهت حل کاستی‌های موجود در مبانی خروجی کشور و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند از دیگر موارد مهمی است که در مورد آن تصمیم‌گیری‌هایی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‌که در یکسال گذشته اقداماتی در جهت ایجاد تسهیلات برای صادرات انجام شده که در رأس آن شورای عالی صادرات است، گفت: این شورا هر سه ماه یکبار با معاون اول رییس جمهور جلسه داشته و امسال نیز دو جلسه آن برگزار شده است.

تصمیم‌گیری درباره لغو تعهد‌سپاری ارزی و اعمال مالیات بر درآمد صادرات

وی ادامه داد: فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی با کشور‌ها و شرکت‌های مهم خارجی، لغو تعهد‌سپاری ارزی و اعمال مالیات بر درآمد صادرات، حذف تعداد زیادی از مقررات دست‌وپاگیر و تهیه بسته‌های خروج از رکود از جمله مواردی بود که در جلسه هفته پیش شورای عالی صادرات در مورد آنها صحبت و تصمیماتی گرفته شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که جایگاه صادراتی ما خیلی فراتر از رتبه‌ای است که در حال حاضر داریم، گفت: برای این‌که حرکت جهشی در صادرات ایجاد کنیم باید افکار جدیدی خلق کنیم؛ به عنوان مثال می‌شود به صادرات دانش‌بنیان تکیه کرد و با فناوری‌های نوین مشارکت‌هایی با شرکت‌های صاحب‌نام داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف به منظور حرکت جهشی در صادرات انجام دهیم.

سهم ایران در تجارت جهانی می‌تواند 20 برابر افزایش یابد

نعمت‌زاده در بخشی از سخنان خود گفت: زمانی مسئولیتی در وزارت نفت در شاخه پتروشیمی داشتم، سهم ما در تولید ناخالص ملی و تجارت جهانی 0.3 درصد بود که همان موقع بعد از بررسی‌هایی که انجام شد به این جمع‌بندی رسیدیم که این رقم را در مرحله‌ اول می‌توانیم به 10 برابر و در مرحله‌ دوم به 20 برابر افزایش دهیم که البته در آن زمان خیلی‌ها عنوان می‌کردند که این موضوع به دلیل ناشی‌گری ماست و آشنا به این صنعت نیستیم. ولی امروز شاهد تحقق 10 برابری در تولید ناخالص ملی و تجارت جهانی هستیم. سهم کشورمان می‌تواند 20 برابر نیز افزایش یابد.

وی همچنین با بیان این‌که ما در چندین رشته صنعتی و تولیدی از مزیت رقابتی بیشتری برخوردار هستیم و می‌توانیم آنها را به عنوان محور قرار دهیم، گفت: به عنوان مثال اگر یک میلیون خودرو صادر کنیم، به یکباره می‌توانیم 10 تا 15 میلیارد تومان صادرات داشته باشیم و هدف‌گذاری که برای سال 1400 شده قابل تحقق است. یا در مورد فولاد حداقل می‌توانیم 10 تا 20 میلیون تن صادرات تا سال 1400 داشته باشیم و در زمینه‌ مس با صادرات 300 هزار تنی می‌توانیم 2.5 میلیون دلار به دست آوریم.

رسیدن به صادرات 5 میلیارد دلاری صنایع معدنی به راحتی امکان‌پذیر است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنعت نساجی و پوشاک که در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است، ادامه داد: در رابطه با این رشته می‌توانیم به راحتی به صادرات پنج میلیارد دلاری دست یابیم یا در زمینه معدن و صنایع معدنی رسیدن به صادرات پنج میلیارد دلار به راحتی امکان‌پذیر است.

نعمت‌زاده با بیان این‌که رسیدن به عدد سه میلیارد دلار در زمینه‌ صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات آن رقمی قابل وصول است و در رابطه با محصولات ساختمانی نیز به راحتی می‌توانیم به پنج میلیارد دلار دست یابیم که در این زمینه وزیر قطر در پایان هفته به کشور ما می‌آید و قرار است مصالح ساختمانی و ساخت‌وساز آنها را به شکل وسیع ما تامین کنیم.

وی با بیان این‌که در صنعت غذایی رسیدن به پنج میلیارد دلار قابل تحقق است، بیان کرد: در حوزه لوازم خانگی به راحتی می‌توانیم به دو میلیارد صادرات دست یابیم و در بخش خدمات نیز ظرفیت 20 میلیارد دلار صادراتی داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در گردشگری رسیدن به 10 میلیارد دلار خارج از ذهن نیست و حرکت‌های خوبی در این بخش در یکسال اخیر آغاز شده که امیدواریم در همه حوزه‌ها حرکت جهشی داشته باشیم.

نعمت‌زاده در عین حال تاکید کرد: آنچه باعث خشنودی همه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان و صاحبان فکر و اندیشه است و می‌تواند حرکتی بسیار ارزشمندی در کشور در حوزه صادرات به وجود بیاورد این است که تمام موانع موجود پیش‌روی صادرات را از بین ببریم که خوشبختانه دولت مصمم است.

منبع: ایسنا

۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۷۱۰
کد خبر : ۲۱,۳۹۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید