به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کسری بودجه 6 کشور وابسته به نفت با کاهش قیمت جهانی /عربستان هم وارد گود شد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)- بر اساس اعلام بانک دویچه آلمان، 6 کشور وابسته به نفت بیشترین تاثیر را از کاهش قیمت می‌بییند قیمت نفت پایین تر از 99.2 دلار عربستان را امسال با کسری بودجه مواجه می‌کند و کشورهای ونزوئلا، بحرین، نیجریه،عمان و روسیه به ترتیب بیشترین آسیب را از کاهش قیمت خواهند دید.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از بیزینس اینسایدر کاهش قیمت جهانی نفت عامل مهمی برای نگرانی کشورهایی شده که بخش زیادی از بودجه آنها وابسته به نفت است که در شرایط فعلی با قیمت بشکه‌ای کمتر از 87 دلار کشورهایی مانند، عربستان سعودی، ونزوئلا، روسیه، نیجریه، عمان، بحرین آسیب می‌بینند که در مورد ونزوئلا، روسیه که وابستگی بیشتری به نفت دارند نگرانی بیشتری خواهند داشت.

بر اساس گزارش بانک دویچه آلمان در صورتی که قیمت جهانی نفت به 99.2 دلار به فروش برود عربستان سعودی خواهد توانست بودجه کشورش را در سال جاری تأمین کند و هر قیمتی پایین‌تر از آن به کسری بودجه این کشور خواهد انجامید.

بانک دویچه آلمان اعلام کرده است اگر قیمت نفت در سال آینده کمتر از 104.4 دلار باشد این کشور با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

بر اساس آمار این بانک هر قیمتی پایین‌تر از 100.1 دلار برای نفت خام در سال جاری کشور روسیه را به کسری بودجه هدایت می‌کند و اگر سال آینده قیمت نفت روسیه به کمتر از 105.2 دلار برسد این کشور نخواهد توانست بودجه جاری را تأمین کند.

بانک دویچه آلمان همچنین اعلام کرده است بودجه و اعتبارات کشور بحرین طوری است که اگر قیمت نفت امسال کمتر از 136.2 دلار و در سال 2015 کمتر از 138.1 دلار باشد این کشور با کسری بودجه مواجه می‌شود.

آمارهای بانک دویچه آلمان درباره کشور عمان نیز حاکی از این است هر کاهش قیمت کمتر از 100.7 دلار در سال جاری و 110 دلار در سال آینده این کشور را با کسری بودجه مواجه می‌کند.

دویچه آلمان اعلام کرده است نیجریه کشوری است که تنها قیمت نفت خام 126.2 دلار و بالاتر از آن اعتبارات هزینه‌های این کشور را تأمین خواهد کرد و هر قیمت پایین‌تر از آن این کشور را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.

دویچه آلمان همچنین درباره کشور ونزوئلا اعلام کرده است که بودجه‌های جاری این کشور طوری بسته شده است که اگر قیمت نفت خام 162 دلار باشد آنها قادر خواهند بود که بدون کسری بودجه کشور را تأمین کنند و این قیمت برای سال آینده 117.5 دلار است که هر گونه کاهش از این قیمت‌ها کشور ونزوئلا را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.

بانک دویچه آلمان نرخ نفتی که 6 کشور تولیدکننده عمده نفت باید داشته باشند تا مواجه با کسری بودجه نشوند حداقل 99.2 تا 162دلار است اما اکنون قیمت جهانی نفت حدود بشکه‌‌ای 87 دلار است که با قیمت‌های مطرح شده فاصله بسیار زیادی دارد.

بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر اگر قیمت همچنان کاهشی باشد کشورها یا با قرض بیشتر یا افزایش درآمد مالیاتی نفتی خواهند توانست به تعهداتی که در قبال کشورشان دارند عمل کنند.کاهش هزینه‌ها برای دولت‌ها می‌تواند دردسرساز باشد همچنین در کشوری مانند روسیه و ونزوئلا ارائه اوراق قرضه برای تأمین مالی می‌تواند برای این کشور هزینه‌ساز باشد. ضمن اینکه هر دو کشور اکنون درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی با مخاطرات جدی مواجه هستند.

مسئله دیگر این است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت ممکن است دیگر قادر به کنترل قیمت نفت همانند گذشته نباشند. پیشتر اعضای اوپک با کاهش تولید نفت برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت موافقت کردند که این رویه اکنون به دلیل جهش تولید در نفت شل آمریکا که اکنون به طور فزاینده‌ای ذخیره نفت دنیا را افزایش داده تغییر یافته است.

پیشتر وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرده بود که کاهش قیمت نفت به کمتر از 90 دلار مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد و وی اعلام نکرد که آیا کاهش قیمت نفتا باعث کاهش قدرت کشورش می‌شود یا نه.

منبع فارس

۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۴۵
تعداد بازدید : ۷۷۳
کد خبر : ۲۱,۳۹۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید