به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

طرح اوپک برای رویارویی با رشد عرضه نفت ایران در صورت لغو تحریمها

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)-   روزنامه امارات نشنال امارات متحده عربی نوشت: افزایش تولید نفت آمریکا در حالی ادامه دارد که افزایش عرضه نفت ایران، در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای، نیز در راه است.

  به گزارش روزنامه اماراتی نشنال، با توجه به تدوام رشد تولید نفت خام آمریکا، سیاستگذاران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در حال ارزیابی هستند این مسئله که چنانچه مذاکرات هسته ای ایران به نتیجه نهایی برسد، این سازمان چگونه خود را با افزایش صادرات نفت ایران مطابقت می دهد.

دو مسئله افزایش تولید نفت آمریکا و ایران که با روند کند رشد تقاضا جهانی نفت به دلیل کند بودن رشد اقتصادی جهان همراه شده است، اوپک را در شرایطی قرار می دهد که در نشست آذر ماه حداقل بصورت ظاهری با کاهش سقف تولید موافقت کنند.

تازه ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نکته امیدوار کننده ای را برای اعضای اوپک در بر نداشت.

بنا بر برآورد این اداره، تولید نفت آمریکا یک ماه گذشته با ١٥ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به حدود ٩ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به تولید روزانه  هشت میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه ماه سپتامبر رشد نشان می دهد؛ این مقدار نیز  بالاترین سطح تولید ماهانه آمریکا از ژوئیه سال ١٩٨٦ میلادی به شمار می رود.

واردات نفت خام آمریکا در ماه گشذته میلادی به روزانه هفت میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ١٣ درصد کاهش نشان می دهد.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته در گزارش چشم انداز خود پیش بینی کرد که تولید نفت آمریکا سال ٢٠١٥  به میانگین روزانه ٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه می رسد که بالاترین میانگین تولید روزانه نفت این کشور از سال ١٩٧٠ به شمار می رود.

این پیش بینی، حتی بدون در نظر گرفتن افزایش تولید نفت ایران در صورت رسیدن به توافق جامع هسته ای، این وضع در سال ٢٠١٥ به مازاد تولید نفت اوپک در بازارهای جهانی می انجامد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک که بخش عمده متعلق به عربستان سعودی است، امسال به میانگینن روزانه دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه و در سال آینده به سه میلیون بشکه در روز برسد.

آژانس بین المللی انرژی در چشم انداز کوتاه مدت خود اعلام کرد: این برآوردها بدون در نظرگرفتن افزایش ظرفیت احتمالی ایران است، این ظرفیت اکنون به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا مسدود باقی مانده است.

در پی تحریم های ایران، صادرات نفت این کشور در سال ٢٠١٢ میلادی صادرات نفت ایران با بیش از یک میلیون بشکه کاهش به روزانه سک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه رسید و این در حالی است که  با کاهش اندک محدودیت ها در ژوئیه امسال است که اعتبار آن اواخر ماه آینده میلادی به پایان می رسد.

گری سامور، کارشناس امور بین الملل دانشگاه هاروارد در این باره گفت: احتمال می رود به دلیل تامین شرایط توافق از سوی ایران، با تمدید توافق کنونی موافقت شود.

وی هفته گذشته در مصاحبه با پایگاه خبری شورای روابط خارجی آمریکا، یک اندیشکده مستقل، گفت: تلاش برای بررسی امکان تمدید توافق کنونی به نفع دو طرف است، زیرا وضع  کنونی حتی اگر خوب نباشد، به یقین قابل تحمل است.

این روزنامه اماراتی مدعی است: اگرچه  ایران و آمریکا بر سر مسئله هسته ای با یکدیگر تفاهم ندارند، اما هر دو کشور منافع مشترکی در برخورد با گروه تروریستی داعش دارند.

بنا به گفته سامور، با پایان مهلت اعتبار توافق قبلی ایران با قدرت های جهانی، انتظار می رود تلاش هایی همسو با وجود احتمال یک توافق موقت دیگر وجود دارد صورت گیرد که آیا زمینه یک توافق موقت دیگر وجود دارد؟

جیسن تاوی، تحلیلگر شرکت کپیتال اکونومیکز لندن در این باره گفت: هر چند اوپک شاید آمادگی ریارویی  با رشد  روزانه یک میلیون بشکه ای نفت ایران را ندارد، اما این سازمان ناچار است به تدریج به بازار نشان دهد که چگونه با رشد عرضه نفت ایران به محض پایان پذیرفتن تحریمهای این کشور، کنار خواهد آمد.
وی افزود: اکنون آمادگی جذب این مازاد عرضه را ندارد.

طرح اوپک در باره چگونگی روبرو شدن با رشد صادرات نفت ایران به این بستگی دارد که این سازمان چه راهی برای برخورد با مازاد عرضه ایجاد شده در بازار به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا بر می گزیند.

منبع: شانا

۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۶۶۸
کد خبر : ۲۱,۴۰۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید