به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی را اعلام نمی‌کند؟

چرا مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی را اعلام نمی‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در حالی که حدود یک ماه از اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی می‌گذرد، مرکز آمار هنوز نرخ مربوط به بهار سال جاری را اعلام نکرده است.

تنها چند روز دیگر به گذشت چهار ماه از آخرین روز فصل بهار سال 1393 مانده که هنوز مرکز آمار ایران اقدام به اعلام نرخ رشد اقتصادی اولین فصل سال جاری نکرده است.

این در حالی است کهرییس مرکز آمار ایران در روز افتتاحیه سرشماری عمومی کشاورزی برابر با 5 مهر به ایسنا گفت که برآوردهای مرکز آمار نشان از رشد اقتصادی مثبت در بهار امسال دارد، اما هنوز به رقم دقیقی نرسیده‌ایم و پس از محاسبه رقم دقیق، آن را اعلام می‌کنیم.

از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در 10 شهریور ماه سال جاری در یک نشست خبری از افزایش رشد اقتصادی به مثبت یک درصد تا پایان شهریورماه خبر داده بود. نوبخت همچنین در این نشست تاکید کرده بود که آخرین آمارهای مرکز آمار ایران بیانگر افزایش رشد اقتصادی به نیم درصد و خروج از رشد‌ اقتصادی منفی سال گذشته است.

اما با گذشت 58 روز از اظهارات معاون برنامه ریزی رییس جمهور، آماری که از سوی مرکز آمار به نوبخت اطلاع داده شده بود هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

ضرورت اعلام این نرخ توسط مرکز آمار زمانی بیش از پیش نمایان می‌شود که رقمی که نوبخت از آن به عنوان نرخ رشد محاسبه شده توسط مرکز آمار در نشست خبری خود یاد کرده بود، تفاوت چشمگیری با آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی دارد و در حال حاضر نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی را مورد نقد قرار داده و آن را "خلاف واقع" می‌خوانند.

همچنین رییس مرکز آمار ایران در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که به رغم محاسبه آمار مختلف کشور توسط نهادها و سازمان‌های مختلف، مرجع رسمی اعلام آمار کشور مرکز آمار ایران است؛ به این ترتیب از این مرکز به عنوان مرجع رسمی آمار انتظار می‌رود که با اعلام نرخ رشد بهار امسال به تمامی این حرف و حدیث‌ها خاتمه دهد.

اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که با توجه به گفته‌های معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور انتظار می‌رود که نرخ رشد اقتصادی اعلامی از سوی مرکز آمار رقمی بین نیم تا یک درصد باشد.

به این ترتیب می‌توان گفت تا زمانی که مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکند، همچنان شک و شبهه‌ها نسبت به آمار بانک مرکزی وجود خواهد داشت که قطعا تاثیر خوبی در نگاه مردم و اعتماد جامعه به آمارهای اعلامی نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

۲۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۷۸۴
کد خبر : ۲۱,۴۱۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید