به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نقدینگی و تورم رابطه مستقیم با هم دارند/افزایش نقدینگی یک شاخص منفی در اقتصاد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- محسن کوهکن ریزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی منجر به از بین رفتن دستاورد های تورمی دولت خواهد شد، اظهار داشت: افزایش نقدینگی منجر به کاهش تورم نخواهد شد بلکه هر میزان و درصدی که به میزان نقدینگی اضافه شود به همان میزان هم بر تورم تاثیرگذار خواهد بود بنابراین رابطه نقدینگی با تورم یک رابطه مستقیم بوده و یک رابطه معکوس نیست.

وی با بیان اینکه یک رکود نهفته در درمان تورم وجود دارد، ادامه داد: در این شرایط اگر سیاست های اقتصادی دولت در کنار یکدیگر و همسو با همدیگر اتخاذ نشود و در بخش های مختلف نیز نظارت نباشد به صورت طبیعی آثار افزایش دوباره تورم در اقتصاد را خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رشد نقدینگی در اقتصاد یک علامت منفی است و به صورت طبیعی اگر دولت فعالیت کند که منجر به افزایش نقدینگی شود به این معنی و مفهوم خواهد بود که در آینده آثار کاهش نرخ تورم از بین خواهد رفت.

کوهکن ریزی خاطرنشان کرد: برای سنجش کاهش یا افزایش نرخ تورم، معمولا میانگین را گرفته و نرخ را اعلام می کنند در صورتی که در جامعه برخی اقلام و بخصوص مواد غذایی فارغ از ایمن مساله و به آرامی روند رشد را طی می کنند بنابراین یک تورم نهفته همیشه در جامعه وجود دارد.

وی افزود: بنابراین افزایش نقدینگی در جامعه به افزایش نرخ تورم به صورت طبیعی دامن می زند و این یک رابطه کاملا مستقیم است که هرچه افزایش نقدینگی تشدید شود به همان میزان هم نرخ تورم افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: افزایش نقدینگی برای هر دولتی به عنوان یک شاخص منفی ارزیابی می شود و اگر سیاست های اقتصادی دولت ها در اقتصاد موثر باشد طبیعتا باید نرخ رشد نقدینگی را متوقف یا کاهش دهد در صورتی که در چند سال گذشته میزان نقدینگی همچنان در حال افزایش است که این مساله به ضرر اقتصاد و دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه کاهش نرخ تورم در یکسال گذشته بوده است.

منبع: ایرنا

۲۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۸۴۰
کد خبر : ۲۱,۴۲۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید