به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش تولید فولاد به ۴۰ میلیون تن در گرو برنامه‌ریزی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با بیان اینکه در حال حاضر کمبود گندله مشکل اول فولادسازها است و این موضوع به دلیل اینکه توازن بین طرح‌های فولادی در تولید مواد اولیه تا فرآیند کامل تولید محصول دنبال نشده روی داده است، گفت: این کمبودها در هر مقطعی به شکل یک محصول میانی خود را نشان می‌دهد. با وجود این، در مقطع فعلی معادن سنگ‌آهن هم با انجام آماده‌سازی‌ها باید بهره‌وری خود را افزایش دهند تا تامین مواد اولیه برای فولادسازی با مشکل مواجه نشود و اکتشافات، تجهیز و بهینه‌سازی معادن سنگ‌آهن هم که این روزها مورد توجه قرار گرفته است دنبال شوند.
رضا اشرف‌سمنانی درباره افزایش تولید فولاد مطابق سند چشم‌انداز افزود: رقم 55 میلیون تن تولید فولاد با توجه به عملکرد گذشته این صنعت و به خصوص در فرجه زمانی تعیین‌شده تا حدودی عملی به نظر نمی‌رسد، زیرا از ابتدای زنجیره فولاد یعنی معدن تا انتهای آن کلیه عوامل مورد‌نیاز از لحاظ کیفی و کمی باید به درستی مدنظر قرار گیرند و در قالب برنامه‌های عملیاتی دنبال و رصد شوند، ثانیا منابع مالی لازم از قبیل تامین زیربناها، حفظ مزیت‌های نسبی انرژی، بهبود مدیریت، تکنولوژی،‌ بهره‌وری، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در کشور، افزایش تقاضا در بازار و پیشرفت طرح‌های مصرف‌کننده فولاد هم به‌طور جدی مدیریت شوند. کمااینکه در این شرایط برای صادرات هم حمایت‌های صادراتی و بهبود فضای خارجی نقش مهمی ایفا می‌کنند. مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) افزود: در زنجیره فولاد تامین زیربناها (انرژی و آب(، افزایش ظرفیت از طریق توسعه واحدهای موجود یا احداث واحد جدید و همچنین اصلاح تکنولوژی و نوسازی برای افزایش فرآیند متغیرهایی هستند که در قیمت تولید موثرند، بنابراین در هر طراحی به‌صورت مستقل این برآوردها باید صورت گیرد.  اشرف‌سمنانی درباره وضعیت تقاضا برای فولاد در بازار داخلی و خارجی افزود: فولاد ایران با توجه به کیفیتی که دارد قدرت رقابتی خوبی برای صادرات می‌تواند داشته باشد، اما تقاضا در بازار داخلی با توجه به رکود با کاهش روبه‌رو شده است. وی خاطرنشان کرد: برای تولید فعلی تقاضا وجود دارد و با توجه به مصرف سرانه و برنامه‌های توسعه‌ای کشور تقاضا افزایش می‌یابد ولی برای اهداف بلندمدت تولید، بهبود شرایط اقتصادی و خروج از رکود پیش‌نیاز افزایش تقاضا است.  مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو( گفت: صادرات کالاهای نهایی متکی به فولاد موجه‌تر از صادرات خود فولاد است، ولی در شرایط خاص اقتصادی لاجرم صادرات انجام می‌گیرد که باید تلاش شود در فولادهایی با ارزش افزوده بالاتر هدف‌گذاری شود مانند فولاد آلیاژی. اشرف‌سمنانی بیان کرد: افزایش تولید به 40 میلیون تن تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان‌پذیر است و با توجه به برنامه‌‌های توسعه‌ای کشور این میزان تولید مورد نیاز خواهد بود. البته تامین سنگ‌آهن، توازن در زنجیره صنعت فولاد، تامین زیربناها و حفظ مزیت‌های نسبی در انرژی و به‌روز کردن تکنولوژی‌ها لازمه آن است.  او گفت: البته تحمیل این هزینه نیز به بخش صنعت )خصوصا منابع انرژی‌بر)،‌ قدرت رقابتی این صنایع را کاهش می‌دهد و مزیت نسبی را حذف می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

۲۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۷۲۹
کد خبر : ۲۱,۴۳۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید