به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگاه ها به تصمیم های جدید اقتصادی دولت

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های دوشنبه 28 مهر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***
تصمیم های جدید اقتصادی در کانون توجه روزنامه ها

روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در بازتاب اظهارات معاون اول رییس جمهوری در این مراسم تیتر «تزریق پول جدید به اقتصاد؟» را برگزید و نوشت: استناد جهانگیری به بسته رکودزدایی دولت است که بر اساس بند 5 از بخش سیاست های پولی این بسته، «یکسان سازی و کاهش تدریجی نسبت سپرده قانونی بانک ها متناسب با تحولات نرخ تورم»، به عنوان موارد دارای اولویت در این بخش در نظر گرفته شده است. این سیاست با هدف افزایش قدرت وام دهی بانک ها و تامین مالی تولید در دستور کار قرار گرفته است.

دنیای اقتصاد در تحلیل این موضوع نوشت: دریافت سپرده قانونی از بانک ها توسط مقام های پولی، درگذشته با هدف تامین امنیت بخشی از سپرده های مردم و جلوگیری از ورشکستگی بانک ها وضع شد. اما در دوره کنونی، انگیزه اصلی برای رعایت این ضابطه، کنترل حجم پول و نقدینگی است. این ابزار در زمان انبساط پولی، اثر مستقیم و آنی بر خلق پول بانک ها داشته و هنگام انقباض پولی نیز، از طریق آزاد کردن منابع و افزایش سپرده ها اثر خود را بر پول آفرینی بانک ها القا می کند. کاهش نرخ سپرده قانونی، موجب انبساط پولی می شود و افزایش آن، انقباض پولی ایجاد می کند. شورای پول و اعتبار در چهارم تیر ماه نرخ سپرده قانونی بانک های تجاری را به 5/13 درصد کاهش داد. مجوز اعطایی به بانک ها مبنی بر نگهداری تا سقف 2 واحد درصد از سپرده های قانونی خود نزد بانک مرکزی (مرتبط با منابع سپرده ای) به صورت موجودی نقد نیز به قوت خود باقی ماند. بنابراین بانک مرکزی در عمل نرخ ذخیره قانونی به 5/11 درصد کاهش داد. اما اگر نرخ ذخیره قانونی به 10 درصد کاهش یابد چه میزان منابع آزاد می شود؟

بیان دیدگاه مخالفان و موافقان با تصمیم جدید دولت هم از دیگر محورهای گزارش دنیای اقتصاد بود.

«
روز امیدواری صادرکنندگان» هم تیتر نخست روزنامه ی «جهان اقتصاد» بود. این روزنامه در چند گزارش مفصل به اظهارات و تصمیم های جدید در حوزه ی اقتصاد پرداخت و نوشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم از پیش بینی ردیف بودجه برای پرداخت جوایز صادراتی و توسعه زیرساخت های صادرات در آخرین جلسه شورای صادرات خبر داد. ...بررسی و تسهیل صدور ضمانتنامه های بانکی، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و کمک مالی به کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی از دیگر مصوبات شورای عالی صادرات بود. نعمت زاده درباره اقدامات یک سال گذشته دولت با هدف ارایه تسهیلات برای امر صادرات نیز اظهار داشت: در دوره مورد بررسی دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورهای جهان را فعال ساختیم، ضمن آنکه تعهدسپاری ارزی لغو و مالیات بر درآمد صادرات را اعمال کردیم.

«
کاهش 10 درصدی نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی» هم تیتر برگزیده ی روزنامه ی «صبح اقتصاد» بود.

به نوشته ی این روزنامه، معاون اول رئیس جمهور از کاهش 10 درصدی نرخ سپرده قانونی بانک ها به عنوان تازه ترین تصمیمات ارزی دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت امکان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به سیستم بانکی تصویب شد. در حال حاضر نرخ سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی حدود 17 درصد است که با کاهش پلکانی آن به 10 درصد، قدرت وام دهی بانک ها نیز افزایش می یابد.

«
تقویت صادرات، افزایش تسهیلات بانکی» عنوان نخست روزنامه ی «کسب و کار» بود. این روزنامه در ابتدای گزارش به تحلیل سیاست های جدید دولت پرداخت و نوشت: اگرچه خبرهای اعلامی جهانگیری هرکدام به تنهایی در بخش های مربوطه تاثیرگذار است اما با نگاهی به تصمیمات اقتصادی اخذشده، این موضوع مشخص می شود که تمامی این تصمیمات در زمینه خروج از رکود به ویژه در بخش تحریک تقاضا بوده است. پس از اعلام خبر افزایش وام مسکن اکنون نیز خبر کاهش نرخ سپرده قانونی تا 10 درصد، امکان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به بانکها و ارائه تسهیلات به خریداران کالاهای با دوام از سوی معاون رئیس جمهور اعلام شده است که به زودی به وقوع می پیوندد. این تصمیمات جملگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تاثیرگذاری بر افزایش قدرت وام دهی سیستم بانکی حاکی از آغاز گام به گام سیاست های انبساطی دولت جهت رونق تولید و افزایش مصرف به صورت همزمان است. خبرهای خوشی که می تواند اقتصاد کشور را از رکود همه جانبه نجات دهد و زمینه رونق بخش های مختلف را فراهم نماید.

«
از وعده های تازه دولتی تا گلایه های صادراتی» عنوان نخست روزنامه ی «اعتماد» در شرح این مراسم بود. این روزنامه در توضیح برگزاری مراسم روز ملی صادرات نوشت: در این مراسم همچون روال مرسوم مراسم های اینچنینی مسوولان دولتی از رییس سازمان توسعه تجارت و رییس اتاق بازرگانی به ایراد سخنرانی های در خصوص عملکرد و آمار و ارقام های صادراتی و برخی گلایه ها و انتظارات ازدولت پرداختند. اما آنچه کمی جو این بزرگداشت را برای صادرکنندگان متمایز کرد ابراز بی پرده برخی گلایه ها از برخی تصمیمات و سیاست های دولتی بود که از سوی صادر کنندگان ممتاز عنوان شد و با تشویق های مکرر حاضران نشان داد این مسائل دغدغه ذهنی تمام صادرکنندگان است. موضوعی که در پخش کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری نیز مشهود بود، اظهاراتی که موجب شد تا محمد نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در صحبت های خود به آنها اشاره کرده و بابت بیان آنها از صادر کنندگان تشکر کند.

درد و دل صادرکنندگان با وزیر، تصمیمات ارزی دولت و خبرهای خوش صادراتی از محورهای مورد توجه اعتماد بود.

برخی از روزنامه ها نیز اظهارات «حسن روحانی» رییس جمهوری را در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار دادند. روزنامه ی «جهان صنعت» در تیتر نخست خود از «3 راهکار برای تکمیل طرح های نیمه تمام» خبر داد و نوشت: استفاده از حساب ذخیره ارزی، فاینانس و جذب سرمایه خارجی؛ 3 راهکار برای تکمیل طرح های نیمه تمام (است). ... دولت تصمیم دارد در برنامه های توسعه کشور تغییراتی ایجاد کند.

به نوشته ی جهان صنعت، رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی خواست که با توجه به ظرفیت های قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به استفاده از حساب ذخیره ارزی جهت تداوم طرح های عمرانی دولت اقدام کند.

این روزنامه در تحلیل این تصمیم نوشت: برخی کارشناسان معتقدند که به دلیل افزایش هزینه های جاری دولت، بودجه ای که باید در طرح های عمرانی مصرف شود قبل از تخصیص تمام می شود! آنها بر این باور هستند که در حال حاضر مشکل بزرگ طرح های عمرانی، کمبود منابع مالی است ضمن اینکه کندی پیشرفت طرح های عمرانی، موجب ایجاد هزینه های اضافی مانند افزایش نرخ تورم نیز می شود. یکی از مسایلی که در بحث پروژه های عمرانی وجود دارد، این است که بودجه ای که به این پروژه ها تخصیص داده می شود، براساس کار کارشناسی نیست و حتی گاهی اوقات مشخص نيست که این اعتبارات باید در کدام بخش ها هزینه شود. ... کمبود اعتبارات مانع بزرگی برای پیشرفت فیزیکی طرح های عمرانی است که از همین رو رییس جمهور استفاده از حساب ذخیره ارزی جهت تداوم طرح های عمرانی را در دستور کار دولت قرار داد.

***
نگرانی ها از کاهش شدید قیمت نفت

کاهش شدید قیمت نفت طی هفته های اخیر به زیر 90 دلار در هر بشکه، موجی از تحلیل ها و همچنین نگرانی هایی را به همراه داشته است. یادداشت های برخی روزنامه ها حاکی از نگرانی از کاهش قیمت نفت بود.

«
واقعیتی تکان دهنده تر از کاهش قیمت نفت» عنوان یادداشت روزنامه ی اعتماد در این باره بود. به نوشته ی این روزنامه، محاسبه «قیمت شکننده نفت» برای اقتصاد ایران نشان می دهد که فروش نفت با قیمتی کمتر از 126 دلار در هر بشکه به نفع اقتصاد کشور نبوده است و بودجه کشور را با کسری مواجه می کرده است. ... کاهش قیمت جهانی نفت بدون شک یک بار دیگر دولتمردان و کارشناسان را به این صرافت خواهد انداخت که دوباره به سمت تدوین اقتصاد بدون نفت حرکت کنند اما توصیه می کنیم از این سیاست که طی شش دهه گذشته چندین و چند بار تکرار شده اما هیچ وقت جامه عمل به خود نپوشانده دست بردارند و به واقعیت دیگری بپردازند که تکان دهنده تر از کاهش قیمت جهانی نفت است و آن اینکه اداره اقتصاد و سیاست کشور را دیگر به «نابلدها» نسپارند و به «عقلا» بسپارند، باور کنید همه امور خود به خود درست می شود.

روزنامه ی «ایران» هم در این باره یادداشتی با تیتر «مأموریت خطیر مدیران نفتی» منتشر کرد. به نوشته ی ایران، بازارهای جهانی نفت در هفته های اخیر به طور غیرمنتظره ای با تحولات پیچیده و خارج از عرف روبه رو شد طوری که با وجود تشدید ناآرامی های سیاسی در کشورهای بزرگ تولید کننده نفت خام، قیمت نفت در بازار جهانی بیش از 20 درصد کاهش پیدا کرد. قرائن حاکی از این است که در وضع کنونی بازار و کاهش قیمت نفت که طی 4 سال اخیر بی سابقه ارزیابی شده، بیش از «دست نامرئی بازار» عامل دیگری دخیل باشد. در این خصوص کارشناسان 3 قطب را بیش از هر عامل دیگر در کاهش قیمت ها مؤثر می دانند؛ 1- مناقشات روسیه و اوکراین و درگیری های غیرمستقیم کشورهای اروپایی و امریکا با روسیه 2- حرکت سیاسی عربستان و حراج کردن نفت آن برای مشتریان آسیایی خود که احتمالاً متأثر از پیشنهاد کابینه امریکا بوده است 3- افزایش برداشت امریکا از ذخایر شیل اویل (برداشت نفت از سنگ های رسی به کمک فناوری شکست هیدرولیک) که چالش تازه اوپک است.

منبع: دنیای اقتصاد

۳۰ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۹۶۶
کد خبر : ۲۱,۴۵۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید