به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته دوم آگوست

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته دوم آگوست

سنگ آهن

توافق خریداران و فروشندگان بزرگ سنگ آهن باعث شد تا قیمت این محصول به ثبات برسد، اما هنوز چینی ها نتوانسته اند در مورد قیمت این محصول به نتیجه برسند و قیمت سنگ آهن تبدیل به بزرگترین دغدغه برای صنعت فولاد چین شده است.

مذاکرات سنگ آهن چین که بیش از نیمی از سال طول کشیده، افت و خیزهای زیادی داشته است. بی ثباتی وضعیت اقتصادی بخصوص در اوایل سال نوسانات زیادی در بازار وارداتی این محصول بوجود آورد. انجمن آهن و فولاد چین در راستای اقدامات اصلاحی خود پیشنهاد تعیین یک قیمت واحد برای سنگ آهن را ارائه داد تا هم قیمت پایه سنگ آهن را کنترل کرده و هم نظمی برای بازار این محصول ایجاد نماید ولی اکثر دست اند کاران معتقدند مهمترین مسئله برای تعیین قیمت سنگ آهن سطح عرضه و تقاضای این محصول است و تعیین یک قیمت واحد عملی نیست. شاید این امر به نفع عرضه کنندگان داخلی باشد، ولی برای واردکنندگان سنگ آهن چندان خوش آیند نخواهد بود. قیمت فعلی سنگ آهن وارداتی چین برای سنگ آهن با خلوص 62 درصد 105 دلار در تن و برای خلوص 58 درصد 69 دلار در تن سی اف آر است.

آخرین گزارشها حاکی از آن است که هند قیمت عرضه سنگ آهن خود را بالا برده که این امر باعث بالا رفتن قیمت این محصول در بازار نقدی نیز شده است.  

 

قراضه

قیمت قراضه در اکثر بازارهای داخلی ثابت بود و موجودی آن رو به کاهش. اما در بازارهای بین المللی قراضه رونق خاصی داشت. افزایش روند تولید کارخانجات فولادسازی و بالا رفتن تقاضا ی خرید این محصول باعث افزایش قیمت قراضه شده که به احتمال زیاد این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.

متوسط قیمت قراضه در آسیا طی اوایل هفته حدود 330 تا 350 دلار هر تن سی اف آر بود.

موجودی قراضه در اکثر بازارها کم شده و سطح پایین عرضه هم نقطه عطفی در این روند ایجاد کرده است. ترکیه هنوز خرید قراضه را آغار نکرده ولی قیمت عرضه آن در بازار داخلی را 10 تا 13 دلار در تن بالا برده است. در بازار ژاپن نیز قیمت انواع قراضه 8 تا 13 دلار افزایش داشته. چین قراضه وارداتی خود از امریکا را در 350 دلار در تن سی اف آر خریداری کرده و گفته می شود این قیمت تا هفته آینده به 380 دلار خواهد رسید.

عرضه قراضه بسیار کم و قیمت آن رو به بالاست، ضمن اینکه روند خرید نیز همچنان ادامه دارد. با این حال، انتظار نمی رود در آینده نزدیک قیمت قراضه پایین بیاید.

 

بیلت

روند صعودی قیمت قراضه از یک طرف و تکمیل سطح موجودی انبارها از طرف دیگر باعث شده تا قیمت بیلت طی این هفته رو به بالا باشد، اگرچه تقاضای واقعی مصرف نقش چندانی در این روند نداشته.

بیلت روسیه از 390 تا 410 دلار در تن فوب دو هفته گذشته به 435 تا 445 دلار در تن فوب رسیده. در بازار آسیا قیمت عرضه بیلت حتی به 500 دلار در تن سی اف آر نیز رسید. ظاهرا تقاضا وضعیت امیدوارکننده ای دارد ولی عدم اطمینان از بازار هنوز به قوت خود باقی است و این عدم تعادل در بازار ممکن است منجر به پایین آمدن قیمت بیلت و یا بالا رفتن قیمت میله گرد و مقاطع بشود.

البته قیمت بالای قراضه مانع بزرگی در پایین آمدن قیمت بیلت است و اینطور که از شواهد پیداست کاهش قیمت قراضه بسیار بعید است. اما از طرف دیگر تقاضای بیلت بخصوص از طرف آسیا کمتر شده. موجودی اکثر کارخانه ها تکمیل شده و تقاضای چندانی برای خرید بیلت ندارند. چین هم که از ماه آوریل خرید بیلت را آغاز کرده بود فعلا احتیاجی به واردات بیلت ندارد، کمااینکه قیمت این محصول در بازار داخلی چین هم پایین آمده است.

 

میله گرد و مقاطع

قیمت میله گرد و مقاطع طی این هفته در امریکا و آسیا رو به بالا بود اما در اروپا کندی روند تقاضا فرصتی برای افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی ایجاد نکرد. در آسیا سطح تقاضای این محصول خوب بود و با توجه به افت سطح واردات، قیمت آن افزایش قابل توجهی نشان داد. قیمت اکثر آهن آلات ساختمانی از جمله میله گرد و تیرآهن طی این هفته تا 20 دلار بالا رفت. البته سطح خرید این محصولات چندان قابل توجه نبود.

علی رغم کندی روند بهبود در بازار، سطح امیدواری بالا رفته و این امر باعث شده تا خریداران با اطمینان بیشتری به بازار بیایند. البته هنوز نمی توان بطور قطعی در مورد وضعیت بازار اظهار نظر کرد. چراکه نگرانی از بروز تغییرات ناگهانی و پیش بینی نشده هنوز وجود دارد. اما اکثر دست اندر کاران معتقدند که بازار رکود شدید خود را پشت سر گذاشته است.

در ایران

ظاهرا همیشه عکس روند بازار بین المللی در بازار ایران حاکم است. با توجه به نزدیکی ماه رمضان و هفته پایانی تعطیلات تابستانی، بازار میله گرد و مقاطع در ایران هفته بسیار آرامی را پشت سر گذاشته و تغییر خاصی در سطح قیمتها و روند معاملات آن مشاهده نشد. در این میان توقف برخی تجار همراه با تلاش بعضی کلاه برداران برای بهره برداری از آشفته بازار میله گرد شرایط را بدتر نموده است. اما علت اصلی رکود بازار میله گرد و مقاطع غیبت دولت از بازار و توقف پروژه های عمرانی است.

 

ورق

در بازار بین المللی قیمت انواع ورق رو به بالاست. اکثر کارخانجات فولادی محصولات خود را پیش فروش کرده اند و سفارش جدید برای روزهای باقی مانده سال قبول نمی کنند. عرضه این محصولات پایین و تقاضای آن بالاست.

صنایع اتومبیل سازی و لوازم خانگی سطح تولید خود را افزایش داده اند و تاثیر عمده ای در روند تقاضا داشته است. البته احتمال افزایش سطح عرضه طی هفته های آتی وجود دارد که در این صورت فشار بر روی قیمتها کمتر خواهد شد. اگرچه موجودی انبارها پایین است ولی خریداران به امید پایین آمدن قیمتها، فعلا اقدام به خرید نمی کنند.

قیمت فعلی ورق گرم روسیه 530 تا 560 دلار در تن فوب است که نسبت به ماه گذشته 50 دلار بالاتر رفته. طی یک ماه گذشته این دومین بار است که قیمت ورق گرم به این شدت بالا می رود. قیمت ماه قبل آن 480 تا 520 دلار هر تن فوب بنادر دریای سیاه بود. قیمت فعلی ورق سرد روس 590 تا 620 دلار هر تن فوب است.

درایران

با توجه به تحویل ورق های گرم معامله شده در بورس به خریداران و کم یودن درخواست شاهد کاهش قیمت این کالا در بازار بودیم.

۲۴ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۷۱۷
کد خبر : ۲,۱۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید