به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تاریخ اقتصاد ایران باید نوشته شود

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک اقتصاددان، تالیف و بازخوانی کتابی درباره تاریخ اقتصاد ایران را برای ترسیم سیاست‌های بلندمدت اقتصادی نظام اسلامی، ضروری عنوان کرد.

محمدباقر صدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تاریخ، چراغ راه آینده است و مطالعه‌ی آن برای نهادهای علمی، پژوهشی و مسوولان قوای سه‌گانه در ترسیم برنامه‌های کلان اقتصادی از جمله برنامه‌های پنج ساله توسعه و سند چشم‌انداز ضروری است.

وی افزود: ما راهبردهای مشخصی برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، معادن و ... نداریم. به دلیل سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و تحمیل جنگ به کشور، برنامه اول توسعه از سال 1368 آغاز شد و در نتیجه ضمن این‌که دولت‌ها کوشیدند برنامه‌ها را اجرا کنند، گاهی بر اساس دیدگاه‌های خود برنامه را تغییر داده یا اصولا توفیق اجرای برنامه را کمتر داشتند؛ به طوری که برنامه‌های اول، دوم و سوم تا 60 درصد، برنامه چهارم هم که هنوز گزارش دقیقی از آن نداریم با تغییراتی که دولت نهم و دهم انجام داد تا 40 درصد توفیق داشته‌اند. این مسائل نشان می‌دهد که دولت‌ها بر اساس دیدگاه‌های هیات دولت و وضعیت اقتصادی روز، برنامه‌ها را تدوین کرده و پیش برده‌اند و به دلیل نبود راهبردها اصولا توفیق در عملیاتی کردن برنامه‌ها متاسفانه کمتر بوده است.

این اقتصاددان با اشاره به شعار «نه شرقی، نه غربی» در انقلاب اسلامی یادآور شد: اساسی‌ترین محور انقلاب اسلامی بر این است که بنای اقتصاد خود را جدا از مفاهیم اقتصاد سرمایه‌داری و سوسیالیستی قرار دهیم. حضرت امام (ره) همواره نقدهایی به دو نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی داشتند. لذا در تدوین برنامه‌های کلان اقتصادی ضمن توجه به اهداف اعتقادی و ایئولوژیک انقلاب اسلامی، باید بر اساس وضعیت روز کشور و روند توسعه در جهان برنامه را تدوین و اجرا کرد.

وی با مرور تاریخ یکصد سال گذشته ایران از نهضت مشروطه، قیام ستارخان و باقرخان، ملی شدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد، تبعید حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: کشور ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که تحولات آن تاریخ‌ساز بوده است. لذا نمی‌توانیم بدون شناخت از وضعیت تاریخی ایران و جهان برای اهداف اقتصادی برنامه‌ریزی کنیم. از سال 1327 برنامه‌های بلندمدت اقتصادی تدوین شده است. مرور نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها می‌توانست کمک بسیاری برای پیشرفت اقتصادی کشور باشد. لذا در تدوین برنامه ششم باید به نقاط قوت و ضعف 10 برنامه اجرا شده (پنج برنامه قبل از انقلاب اسلامی و پنج برنامه بعد از انقلاب اسلامی) توجه کرد.

صدری با بیان این‌که حتی در شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه‌های پنج ساله، کوتاهی شده است گفت: مرور اشتباهاتی که در اجرای این برنامه‌ها داشتیم می‌تواند برای مسوولان و برنامه‌ریزان کشور درس‌آموز باشد.

این اقتصاددان با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 که از سال 1384 تدوین شده گفت: اشتباهاتی که در سیاست‌های توزیع عادلانه درآمدها و تخصیص یارانه‌های نقدی به همه‌ی گروه‌های درآمدی از جمله گروه‌های 8، 9 و 10 و عدم تخصیص یارانه به تولید پس از شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف تولید در کشور، به ایجاد تورم و رشد منفی اقتصادی انجامید و برنامه‌های سند چشم‌انداز را که بر اساس پیش‌بینی رشد 8 درصدی تدوین شده است دچار مشکل کرد. لذا دولت یازدهم در اصلاح این مشکلات و افزایش رشد اقتصادی وظیفه‌ی سنگینی بر عهده دارد که امیدوارم در این کار بزرگ توفیق یابد.

منبع: ایسنا

۲۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۶۴۹
کد خبر : ۲۱,۸۱۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید