به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سند راهبردی سنگ آهن تدوین شد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران از تدوین سند راهبردی سنگ آهن خبر داد و گفت: این سند آذرماه امسال رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قدیر قیافه در نشست خبری خود با خبرنگاران از تدوین سند راهبردی سنگ آهن خبر داد و گفت: این سند راهبردی سنگ آهن بر توسعه تولید، چشم انداز صادرات و تمرکز بر بازارهای جهانی تدوین شده است که پیش نویس آن برای اظهارنظر در آذرماه امسال رونمایی می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن افزود: با ارائه مستندات و آمارهای منطقی توانستیم دولت را قانع کنیم که وضع عوارض سنگ آهن که مصوبه شورای اقتصاد بود، لغو شود.

وی تصریح کرد: آزادسازی قیمت سنگ آهن در دستور کار قرار گرفته است و به طور قطع روش قیمت گذاری سنگ آهن اصلاح خواهد شد.

قیافه با تاکید بر ضرورت تقویت حمل و نقل برای جابه جایی بارهای صادراتی، خاطرنشان کرد: برای تولید 55 میلیون تن فولاد که در سند چشم انداز بیست ساله هدف گذاری شده باید زیرساخت های حمل و نقل فراهم شود.

در ادامه پروا سلطانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نیز گفت: متاسفانه سالها است که سنگ آهن با نرخ تعیین شده ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهای تولیدی تکلیف می شود چرا که زیرساخت ها قدیمی و با سوبسید دولت اداره می شود و هم اکنون این امر اشکالات خود را نمایان کرده است.

وی اظهار داشت: آزادسازی قیمت سنگ آهن، رقابتی شدن بازار را به دنبال خواهد داشت. کاهش هزینه های سربار، داشتن توجیه اقتصادی و راه اندازی واحدهای جدید تولید فولاد با نرخ آزاد باید در دستور کار قرار گیرد چراکه آزادسازی به طورکلی سودده خواهد بود.

بهرام شکوری نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران هم در این نشست خبری با بیان اینکه علی رغم به حداقل رسیدن قیمت جهانی سنگ آهن، اما صادرات کشورهایی همچون برزیل و استرالیا با افرایش مواجه بوده است، گفت: عدم رقابت ایران با کشورهای برزیل و استرالیا در بازار چین به دلیل مسائل حاکمیتی بر کشور همانند هزینه های بالای حمل و نقل و مناسب نبودن اسکله های صادراتی است.

شکوری اظهار داشت: به عنوان مثال، در حمل دریایی هزینه هر تن از برزیل تا چین 7 دلار است در صورتی که کمترین هزینه پرداختی ما در هر تن 18 دلار بوده که حتی این مبلغ در مواردی به 35 دلار نیز رسیده است.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل جاده ای توسط اعضای صنف تقویت شود، افزود: هزینه باربری 22 میلیون تن صادرات سنگ آهن در سال گذشته حدود 150 میلیارد بوده است.

شکوری بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم خرید و فروش سنگ آهن و نقش این امر بر کاهش قیمت تمام شده سنگ آهن  تأکید کرد و افزود: دولت باید با انجمن های صنفی برای تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن مشورت کند، همچنین لازم است با حمایت از صادرات و استفاده از درآمد آن به معادن کمک کند.

شکوری در ادامه به تبعیض‌های موجود بین صنعت فولاد و سنگ آهن اشاره کرد و گفت: باید در صنعت فولاد کالبد شکافی صورت گیرد، زیرا حمایت دولت از فولاد چندین برابر سنگ آهن است به گونه ای که دولت برای تولید 15 میلیون تن فولاد سالانه 500 میلیون دلار سوبسید می‌دهد.

در این نشست سجاد غرقی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به ارائه آماری در زمینه سنگ آهن پرداخت و گفت: در 5 ماهه نخست سال 92 به میزان 8 میلیون تن صادرات انجام شده در حالی که در 5 ماهه نخست امسال این میزان به 6.3 میلیون تن رسید که نشان دهنده افت 25 درصدی صادرات در مدت مذکور است.

وی افزود: در سال گذشته بین 50 تا 52 میلیون تن سنگ آهن تولید شده که 36 میلیون تن توسط 7 شرکت زیرمجموعه ایمیدرو بوده که این میزان حدود 26 میلیون تن مصرف داخل و حدود 10 میلیون تن نیز صادر شده است.

منبع: مهر

۲۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۷۷۷
کد خبر : ۲۱,۸۸۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید