به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته سوم آگوست

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته سوم آگوست

سنگ آهن

طی این هفته قیمت سنگ آهن روند رو به پایین داشت. به دنبال کاهش قیمت آهن آلات، کارخانجات فولادی تمایل چندانی به خرید سنگ آهن نشان ندادند. از طرفی تجار نیز در این هفته به دلیل سطح پایین سوددهی بازار علاقه چندانی به خرید سنگ آهن نشان ندادند.

بازار نقدی سنگ آهن نیز طی این مدت در نوسان بود. اکثر تجار بیشتر در بازار فروش فعالیت داشتند تا در خرید سنگ آهن و به دلیل ابهام در آینده بازار، آنها ترجیح دادند صبر کنند تا وضعیت بازار مشخص شود.

با کاهش بارانهای موسمی و افزایش عرضه سنگ آهن هندی، بسیاری از خریداران منتظر هستند تا قیمت سنگ آهن هندی در بازار تحویل نقدی کاهش یابد.

آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 5/63 درصد در چین 108 تا 110 دلار در تن بوده که معاملات کمی در این سطح قیمت انجام گرفته است. طی این هفته قیمت سنگ آهن خلوص 5/63  هند 113 تا 115 دلار در تن، سنگ آهن خلوص 63 درصد استرالیا 117 تا 120 دلار در تن و سنگ آهن خلوص 65 درصد برزیل 121 تا 123 دلار در تن بوده است.

میانگین هفتگی هزینه حمل نیز در سه مسیر اصلی کشتیرانی به چین نسبت به هفته گذشته پایین تر آمده. هزینه های حمل از بنادر شرقی و غربی هند به چین تا 15 درصد پایین آمده. میانگین روزانه هزینه حمل از استرالیا و برزیل نیز پایین آمد ولی از اواسط هفته مجددا بالا رفت.

 

قراضه

تقاضای بالای خاور دور و آسیای جنوب شرقی، قیمت قراضه را افزایش داده. قیمت وارداتی قراضه سنگین مخلوط کلاس 1 و 2 از 300 تا 305 دلار در تن هفته گذشته با 15 دلار در تن افزایش به 310 تا 315 دلار در تن رسیده. قیمت قراضه خرد شده هم از 305 تا 310 دلار در تن هفته پیش به 315 تا 320 دلار در تن طی این هفته رسیده است.

قراضه سی آی اس هم رو به بالاست. آخرین قیمت معاملاتی قراضه A3 315 دلار در تن سی اف آر بوده که نسبت به هفته گذشته 5 دلار بیشتر شده است.

 

بیلت

طی دو هفته گذشته قیمت بیلت شدیدا بالا رفت واز 390 تا 410 دلار هر تن فوب دریای سیاه به 435 تا 445 دلار در تن فوب رسید. برخی از منابع تجاری حتی قیمتهای 450 تا 470 دلار فوب را نیز تائید کرده اند البته تنها برای بنادر خاور دور روسیه.

در آسیا قیمت پیشنهادی بیلت 500 دلار هر تن سی اف آر است و معاملات آن با قیمت 480 تا 485 دلار هر تن صورت می گیرد. گفته می شود روند تقاضا هنوز خوب است اما با شرایط نامتعادل کنونی بازار، ممکن است قیمت بیلت پایین بیاید و یا قیمت میله گرد و مفتول شدیدا بالا برود.

بیشتر منابع معتقدند مجالی برای کاهش قیمت بیلت وجود ندارد چراکه قیمت قراضه رو به بالاست و احتمال کاهش آن بسیار بعید است. انتظار می رود در ماه سپتامبر بازار مقاطع رونق یابد. به نظر می رسد ابتدای فصل چهارم زمان مناسبی برای آن باشد.

در ایران

قیمت بیلت سردرگم است. از یک طرف قیمت فروش میله گرد در ایران رو به پایین بوده و بازار ایران بسیار راکد است و از طرف دیگر بیلت در بازار جهانی رو به بالا بوده است و همین امر امکان ورود این کالا به ایران را محدود کرده است. علی رغم این مطلب، قیمت بیلت در ایران همچنان در حد 440 تا 450 تومان در انزلی نوسان دارد. این وضعیت نمی تواند پایدار بماند چراکه تولیدکنندگان میله گرد مجبور به حفظ حداقل تولید هستند بنابراین باید بیلت خریداری کنند. بالطبع این قیمتها در بازار نمی تواند ادامه داشته باشد. 

 

میله گرد و مقاطع

از اوایل این ماه با بالا رفتن قیمت بیلت سی آی اس، قیمتهای صادراتی میله گرد و مفتول نیز رو به افزایش گذاشت. تقاضای مفتول از طرف خاور دور و افریقای شمالی رو به بالا و از طرف امریکا کمتر است. بازارهایی بزرگی همچون مصر، الجزایر و لبنان همانند مناطق حاشیه خلیج فارس و اروپا هنوز راکد هستند و احتمال دارد تا پایان تابستان فعال شوند.

با توجه به افزایشهای اخیر در قیمتهای جدید و سطح پایین تقاضا، تولیدکنندگان هنوز سطح تولید خود را در حد بسیار پایین نگه داشته اند. آنها معتقدند که خریدهای بیلت توسط تجار بزرگ باعث ایجاد یک قیمت غیرمنطقی شده و همین امر سردرگمی در تولید را بوجود آورده چراکه تفاوت قیمت میله گرد با بیلت به حداقل رسیده و در بعضی بازارها مساوی شده است.   

نظریه کلی تقویت بازار میله گرد و مفتول برای پاییز را نوید می دهد.

در ایران

بازار این کالا در هفته گذشته بسیار راکد بود. ذوب آهن که بطور متوسط 15 تا 20 تومان کالاهای خود را ارزانتر عرضه کرد، به بورس کمی رونق داد ولی بازار عملا در تعطیلات بسر می برد. باید صبر کرد تا هفته های آینده شرایط را دید. در هر حال، مقاطع باید افزایش تا 100 تومان هر کیلو با به خود ببیند. 

 

ورق

بازار ورق در اکثر نقاط دنیا رونق خوبی گرفته و به همین دلیل عرضه اسلب بسیار محدود شده و اکثر تجار اظهار می کنند سهمیه چندانی برای عرضه به بازار ندارند. طی ماه آگوست قیمت ورق در اکثر مناطق دنیا با رشد همراه بود و گفته می شود دلیل این روند، کاهش سطح موجودی ها و احساس رفع بحران بازار بوده تا افزایش تولید صنایع مصرفی و به همین دلیل است که احتمال کاهش قیمتها در پاییز وجود دارد. البته این تنها یک نظریه است و نمی توان پیش بینی دقیق و حتمی راجع به آینده بازار داشت.

کارخانجات سی آی اس بیشتر ترجیح می دهند اسلب تولیدی خود را به مصرف تولید محصولات فولادی برسانند تا آنرا صادر کنند چراکه بازار ورق از رونق خوبی برخوردار است. با تمام اینها، تجار نمی توانند در مورد آینده بازار اسلب پیش بینی داشته باشند چون سطح افزایشهای اخیر قیمتها تقریبا بالا بوده است.

در بازار چین، بعد از افزایش قیمت توسط کارخانجات داخلی در اوایل آگوست روند بازار ورق سیر نزولی پیدا کرد.

طی ماههای اخیر بازار واردات ورق سرد و گالوانیزه در آسیای جنوب شرقی رشد بسیار خوبی داشته. کارخانجات چینی سطح قیمت پیشنهادی خود را برای ورق سرد به 680 تا 700 دلار در تن فوب و کارخانجات آسیای جنوب شرقی و تایوان این محصول خود را در قیمت 700 تا 720 دلار در تن پیشنهاد می دهند.

پیشنهادات صادراتی چندانی در این بازارها دیده نمی شود چون اکثر کارخانجات در حال جوابگویی به تقاضای خوب بازار داخلی خود هستند. بازار جذاب داخلی باعث شده اکثر کارخانجات سهمیه های صادراتی خود را کم کنند.

در ایران

علی رغم رسیدن ماه رمضان بازار ورق در ایران رونق دارد که این رونق احتمالا ناشی از روند بازار بین المللی و افزایش امیدواری اکثر تجار به آینده بازار است.

واردات ورق در ایران چندان قابل توجه نیست چون در ماههای اخیر قزاق ها و روسها سهمیه کمی برای عرضه داشتند. مهمترین مشکل بازار ورق غیبت مبارکه است که هنوز قابل توجیه نیست.

 

۳۱ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۸۵۵
کد خبر : ۲,۲۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید