به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش تولید نفت ایران در سال آینده ممکن نیست

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-دبیرکل اوپک گفت: افزایش تولید نفت ایران تنها پس از گذشت دو یا سه سال ممکن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، عبدالله البدری دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) افزود: ‌اعضای اوپک نظیر ایران و عراق که بخش نفت آنها به ترتیب بر اثر تحریم و ناامنی محدود شده ظرفیت افزایش تولید را دارند اما افزایش قابل توجه تولید آنها تنها پس از دو یا سه سال ممکن است.

وی گفت که تصمیم ماه نوامبر به هیچ وجه علیه هیچ کشور تولیدکننده ای نبوده و برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه تصمیم برای تضعیف تولید نفت شیل آمریکا بوده است را رد کرد.

البدری افزود: برخی افراد می‌گویند این تصمیم با هدف ضربه زدن به آمریکا و نفت شیل بوده است. تمام این اظهارات نادرست است. همچنین برخی می‌گویند این تصمیم با هدف ضربه زدن به ایران و روسیه بوده که این سخنان هم نادرست است.

این درحالی است که النعیمی وزیر نفت عربستان در نشست اوپک در ماه گذشته گفت: این سازمان باید با توسعه نفت شیل آمریکا مبارزه کند و خواستار تثبیت تولید برای کاهش قیمت‌ها و تضعیف سودآوری تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا شد.

وی گفت، اوپک به دنبال سطح قیمتی است که هم برای مصرف کنندگان و هم برای تولیدکنندگان مناسب و راضی کننده باشد، اما در این میان به رقم خاصی اشاره نکرد.

دبیر کل اوپک گفت: اوپک می‌تواند بدون اینکه تغییری در تولید خود ایجاد کند دوران کاهش قیمت نفت را پشت سربگذارد.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک با بیان اینکه ضعف کنونی بازار نفت به دلیل عوامل عرضه و تقاضا نیست و ناشی از گمانه زنی‌ها است گفت: اوپک می‌تواند این دوران کاهش قیمت‌ها را بدون اینکه تغییری در تولید خود ایجاد کند پشت سر بگذارد.

دبیرکل اوپک در یک کنفرانس انرژی در دوبی از تصمیم ماه گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت مبنی بر تغییر ندادن سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای این سازمان در مواجهه با کاهش قیمت نفت دفاع کرد.

وی گفت: ما توافق کردیم که ادامه دادن به تولید در سطوح کنونی برای دوره پیش رو حائز اهمیت است و این تصمیم با اجماع تمام وزرای اوپک گرفته شد.

سیاست اوپک همچنان یک عامل سرنوشت ساز در چشم انداز اقتصاد جهانی پس از سقوط قیمت نفت برنت به زیر 62 دلار در هر بشکه است.

علی العمر وزیر نفت کویت گفته است تصمیم اوپک مبنی بر تغییر ندادن تولید خود حتی اگر روی قیمت‌ها تاثیر منفی بگذارد، برای حفظ سهم بازار بوده است.

برخی ناظران می‌گویند کاهش قیمت نفت ممکن است ادامه پیدا کند زیرا تعداد کمی از کشورهای تولیدکننده تمایل به اعلام قیمتهای کنونی به عنوان قیمت کف بازار دارند.

این در حالی است که عبدالله البدری گفت: سقوط قیمت نفت بیش از حد بوده است.

وی در این کنفرانس افزود: عوامل عرضه و تقاضا نباید به این کاهش قابل توجه در قیمت ها منجر می شد.

وی افزود: تنها یک افزایش کوچک در عرضه به یک کاهش شدید در قیمت‌ها منجر شده است. من معتقدم گمانه زنی‌ها شدیدا در کاهش قیمت‌ها تاثیر داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوپک برنامه ای برای برگزاری نشست اضطراری قبل از نشست برنامه ریزی شده ماه ژوئن یا برنامه ای برای نشست با تولیدکنندگان خارج از اوپک دارد یا خیر، گفت:‌ چنین نشست‌هایی هیچ تاثیری روی قیمتهای نفت ندارد.

البدری افزود: اوپک هیچ هدفگذاری برای قیمت نفت انجام نداده است و از کشورهای حاشیه خلیج فارس در اوپک خواست که به سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تولید ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: ‌آمریکا در سالهای آینده دوباره به نفت خاورمیانه وابسته خواهد شد. توقف پروژه‌های جدید تولید نفت شرایطی را به وجود خواهد آورد که در آن قیمتها همانند سال 2008 به 147 دلار در هر بشکه بازخواهد گذشت. افزایش قیمت آن سال نتیجه یک وضعیت قبلی مشابه شرایط کنونی بود.

منبع: ایسنا

موضوعات مرتبط: نفت - بازار نفت - اخبار اقتصادی

۲۵ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۵۹۷
کد خبر : ۲۲,۳۲۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید