به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دینی ترکمانی: کاهش قیمت نفت خروج ار رکود را به تعویق انداخت

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-عضو مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اعلام اینکه کاهش قیمت نفت خروج اقتصاد از رکود را به تعویق خواهد انداخت، گفت: افزایش قیمت ارز در لایحه بودجه ۹۴ فقط درآمد ایجاد نمی‌کند بلکه افزایش تورم و هزینه‌ها را هم در پی دارد.

علی دینی ترکمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه بودجه سال 94 تحت تأثیر شدید کاهش درآمدهای صادرات نفت خام به‌دلیل کاهش قیمت نفت است، گفت: اگرچه در سال 93 هم همین شرایط وجود داشت اما در سال 94 محدودیت‌ها بیشتر شده است.

وی توضیح داد: اگرچه حجم صادرات روزانه نفت به یک میلیون بشکه کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال 100 دلار تعیین شد اما در نهایت متوسط قیمت هر بشکه 75 تا 80 دلار محقق شد اما در بودجه سال 94 قیمت نفت 65 تا 70 دلار است که همین موجب افزایش فشار بر اقتصاد کشور خواهد شد و تأمین ارزی طرح‌های عمرانی را دچار مشکل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت برای جبران کسری درآمدهای ارزی به‌ناچار مالیات‌ها را افزایش خواهد داد، گفت: این موضوع باعث افزایش رکود در اقتصاد خواهد شد؛ البته اگر پایه مالیاتی افزایش یابد و نهادها ودستگاه‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کردند، از سال‌ آینده با نرخ‌های مناسب مالیات پرداخت کنند، می‌توان امیدوار بود که بخشی از درآمدهای کاهش یافته نفتی از این محل جبران شود.

این اقتصاددان با اظهار اینکه کاهش درآمدهای نفتی موجب انقباضی شدن اقتصاد کشور می‌شود و خروج از رکود را به تعویق خواهد انداخت، گفت: دراین شرایط بحث سیاست‌های افزایش صادرات، به‌ویژه صادرات دانش‌بنیان مستلزم این است که اقدامات جدی‌تری در زمینه رفع سوء مدیریت‌‌ها، تقویت سرمایه انسانی و طراحی سیاست‌های بلندمدت تجاری و صنعتی صورت گیرد؛ این موارد مسائلی نیست که فقط در بودجه دیده شود بلکه باید این موارد در برنامه‌های توسعه‌ای و نظام اداری کشور در جهت مطلوب بازسازی شود. اگر این اقدامات صورت گیرد، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کم و بیش می‌تواند پیش رود.

دینی ترکمانی با بیان اینکه بودجه‌ها روی کاغذ کسری ندارند؛ به‌طوری که همیشه بین درآمدها و هزینه‌ها توازن وجود دارد، گفت: همین طور سعی می‌شود روی کاغذ هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات‌ها پوشش داده شود و درآمدهایی که از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند فروش نفت تأمین می‌شود صرف طرح‌های عمرانی شود اما این که در عمل چقدر این موضوعات عملیاتی شود مهم است.

وی افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که عملکرد متفاوت از آن چیزی است که روی کاغذ آمده است. دلیل اصلی آن مشکل ساختاری و علت آن هم وابستگی به درآمدهای نفتی است. در کوتاه‌مدت نیز نمی‌توان به‌راحتی درآمدهای دیگر را جایگزین درآمدهای نفتی کرد. باید در سال‌های گذشته بهتر عمل می‌شد و وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش می‌یافت تا با کاهش 50درصدی درآمدهای نفتی به‌دلیل کاهش حجم صادرات و قیمت نفت، اقتصاد تحت فشار قرار نگیرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اظهار اینکه در چنین شرایطی نمی‌توان برنامه‌های توسعه‌ای بلندمدت را پیش برد، گفت: برای داشتن اقتصاد دانش‌بنیان باید سرمایه‌گذاری خوب در بخش‌های کلیدی صورت گیرد و این موضوع به‌خوبی مدیریت شود. همچنین باید به افزایش بهره‌وری و نیروی انسانی توجه شود. البته پرداختن به این موضوع در شرایط فعلی سخت است.

دینی ترکمانی درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند که باید نرخ ارز در بودجه سال 94 بیش از 3100 تومان تعیین می‌شد گفت: استدلال این افراد این است که باید قیمت ارز، تک‌نرخی شود اما زمانی که نرخ رسمی افزایش یابد نرخ ارز در بازار آزاد نیز افزایش پیدا می‌کند و قیمت ارز دوباره دونرخی می‌شود. طی چند هفته اخیر نرخ دلار از 3200 به 3400 رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت به‌ناچار برای پوشش کاهش درآمدهای نفتی، قیمت ارز را افزایش می‌دهد یادآور شد: وقتی قیمت ارز افزایش یابد، هزینه‌های دولت هم افزایش می‌یابد؛ تورم شدید به وجود می‌آید و دوباره بازار ارز آشفته می‌شود. همچنین این موضوع باعث می‌شود رفتارهای سفته‌بازانه و سرمایه‌گذاری بورس‌بازانه روی ارز افزایش یابد. درواقع افزایش قیمت ارز تیغ دودم است؛ فقط درآمد ایجاد نمی‌کند بلکه افزایش تورم و هزینه‌ها را هم در پی دارد.

این اقتصاددان درباره حذف نشدن دهک‌های ثروتمند از دریافت یارانه در بودجه سال 94 هم گفت: این موضوع بیشتر مربوط به مشکل شناسایی دهک‌هاست؛ اما هزینه‌های اجتماعی غربال دهک‌های بالا کمتر از زمانی است که دهک‌های پایین غربال شوند. البته طبیعی است که دولت نمی‌خواهد مقبولیت اجتماعی خود را از دست بدهد، به همین دلیل سعی بر غربالگری به‌شیوه خوداظهاری دارد. پیش‌بینی‌می‌کنم که در فروردین‌ماه سال آینده ضمن اینکه قیمت حامل انرژی افزایش می‌باید، دوباره دولت برخی از افراد را به خوداظهاری برای انصراف از دریافت یارانه تشویق می‌کند تا از محل یارانه‌ این افراد بخشی از هزینه‌های درمانی و آموزشی پرداخت شود.

منبع: تسنیم

موضوعات مرتبط: نفت - بازار نفت - اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۶ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۷۵۳
کد خبر : ۲۲,۳۶۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید