به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 51 سال 2014 ( شماره 263)

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن در ابتدا نزولی بود ولی تا پایان هفته با بهبود موقت خرید چینی ها، قیمت خود را بالا کشید ولی در کل نسبت به هفته قبل  کمتر از 2 دلار پایین تر آمده به 68 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید. فعالان بازار امیدی به تداوم روند بهبود ندارند.

زمستان است و نباید امیدی به بهبود چشمگیر  تقاضا تا قبل از سال نو چینی در فوریه داشت. مطمئنا با توجه به افت تقاضا در این فصل قیمت باز هم نزولی خواهد بود. علی رغم آن که قیمت زیر 70 دلار است کسی علاقه ای به خرید سنگ آهن نشان نمی دهد. این افزایش خرید های مقطعی تنها تاثیری موقتی بر قیمت ها دارند.

امسال قیمت سنگ آهن تا 49 درصد افت داشته که کاهش قیمت نفت نیز در آن بی تاثیر نبوده است.

 

قراضه

متوسط قیمت قراضه وارداتی به ترکیه هفته گذشته 4 دلار رشد داشته 309 تا 313 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده یک دلار هر لانگ تن بالا رفته که نسبت به 4 هفته قبل نیز با ثبات بود. قیمت قراضه کانتینری صادراتی امریکا در تایوان از 285 تا 290 دلار به 270 تا 274 دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت.

بازار واردات قراضه شرق آسیا هفته آرامی داشت. در بازار داخلی ژاپن قیمت خرید قراضه تا 7 دلار افت داشته و قراضه سنگین کلاس 2  تا 191 دلار هر تن شنیده شد. کره ای ها تمایلی به خرید قراضه از ژاپن نداشتند. قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 نسبت به هفته قبل ثبات داشته 300 تا 310 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در هند قراضه کانتینری خرد شده  وارداتی یک دلار ارزان تر شده 325 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

 

بیلت

هفته گذشته متوسط قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی آی اس 408 تا 410 دلار هر تن فوب شنیده شده که نسبت به هفته قبل تا 15 دلار رشد داشته است. البته تمایل به خرید کمتر شده و قیمت درخواستی خریداران در حدود 400 دلار هر تن فوب بود. به نظر عرضه کننده ها شاید قیمت عملی برای معاملات در حال حاضر 405 دلار باشد.

 نبود رقابت چینی ها و رشد قیمت قراضه به بهبود بازار بیلت کمک کرده و عرضه کنندگان سی آی آس تمایلی به فروش در کمتر از 410 دلار هر تن فوب نداشتند.  در مصر قیمت پیشنهادی 426 دلار هر تن سی آی اف شنیده شد. در ترکیه نیز معاملاتی در 427 تا 430 دلار هر تن سی آی اف شنیده شد که معادل 407 تا 410 دلار هر تن فوب دریای سیاه است. در جنوب شرق آسیا بیلت روسیه 430 تا 435 دلار هر تن سی اف آر تایلند بود.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت روند نزولی داشت. سایز 150 میلیمتر داخلی با 20 تومان کاهش به 1550 تا 1560 تومان هر کیلو رسید شمش 120 میلیمتر هم تا 1520 تومان هر کیلو ( با مالیات ارزش افزوده ) کاهش قیمت داشت. این در حالی است که روند نزولی قیمت شمش در سی آی اس متوقف شده و چینی ها هم در بازار نیستند. با این حال کاهش قیمت مقاطع تقاضای شمش را به حداقل خود رسانده است. افت تولید در بخش مقاطع حالا به شمش هم سرایت کرده است. با ادامه این روند انتظار می رود قیمت شمش داخلی به زیر 1500 تومان هر کیلو با مالیات ارزش افزوده برسد.

 

مقاطع

در هفته ای که گذشت قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس 420 تا 425 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در بازار داخلی اروپا قیمت میلگرد حدود 8 یورو هر تن به دلیل نزدیکی تعطیلات کریسمس افت داشته به 420 یورو هر تن درب کارخانه رسید.

میلگرد صادراتی ترکیه با رشد قیمت قراضه به 505 تا 510 دلار هر تن فوب افزایش یافت که 10 دلار رشد داشت ولی معامله ای بالای 490 دلار شنیده نشد. در بازار داخلی این کشور نیز قیمت میلگرد بالا رفته 602 تا 610 دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد.

در بازار داخلی امارات میلگرد 535 تا 545 دلار هر تن درب کارخاه بود و میلگرد ترکیه قدرت رقابت نداشت.

در بازار داخلی چین قیمت میلگرد تا 10 دلار هر تن ارزان تر شده به 416 تا 418 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. بازار صادرات میلگرد چین نیز در سکوت بوده با ٥ دلار  افت ٣٩٧ تا ٤٠٥ دلار هر تن فوب ثبت شد. در هنگ کنگ قیمت پیشنهادی میلگرد چین در حدود ٤٢٥ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده و قیمت درخواستی خریداران ٤٢٠ دلار بود.

مقاطع در بازار ایران

روند نزولی مقاطع در بازار ایران همچنان ادامه یافت. قیمت میله گرد تا 20 تومان هر کیلو کاهش نشان داد در حالی که خریدارها از بازار غایب بودند. تیرآهن کاهش قیمت داشت. تنها سایز 18 به علت محدودیت عرضه افزایش قیمت داشت. قیمت های نبشی و ناودانی هم رو به تنزل بود از آنجا که قیمت شمش رو به کاهش است و تقاضای مقاطع هم پائین است کارخانه ها هم راهی جز پائین آوردن قیمت ندارند. هفته آینده بازار عملاً تعطیل است باید صبر کرد و نظاره گر بازار در هفته اول دیماه بود.

 

ورق

هفته گذشته در امریکا ورق گرم در بازار داخلی 15 دلار هر شورت تن افت داشته به 618 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. در شمال اروپا ورق گرم در کمتر از 403 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. ورق گرم در بازار داخلی جنوب اروپا در 390 تا 400 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. ورق گرم سی آی اس 380 دلار هر تن سی آی اف ایتالیا شنیده شد. محصول هند 400 تا 405 یورو هر تن سی آی اف بود.

قیمت پیشنهادی ورق گرم سی آی اس به ترکیه 10 دلار افت داشت و 455 تا 485 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم در 510 تا 525 دلار هر تن درب کارخانه ثبات داشت و قیمت پیشنهادی صادراتی 500 تا 510 دلار هر تن فوب بود.

قیمت ورق گرم صادراتی چین هفته باثباتی را پشت سر گذاشت و 455 تا 460 دلار هر تن فوب شنیده شد.  در بازار نقدی چین نیز قیمت ورق گرم 499 تا 504 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد که ثبات داشت.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر با ثبات قیمت روبرو بود. افزایش نرخ ارز فروشنده ها را محتاط کرده است ضمن آنکه واردات با تاخیر صورت می گیرد. ضخامت های 5/2 تا 6 میلیمتر با محدودیت عرضه روبرو بود به همین علت تغییر قیمت نداشت ضخامت های 10 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه باثبات قیمت روبرو شد. محصولات اکسین و کاویان به دلیل محدودیت عرضه از طرف کارخانه ها تغییر قیمتی نداشت ضمن آنکه تقاضائی هم در بازار نبود.

ورق سرد نشانه هائی از افت قیمت را بروز داد که به علت عرضه زیاد کالاهای وارداتی است ولی افزایش نرخ ارز راه تخفیف را بست. با توجه به شرایط واردات فعلی بعید است این کالا افت قیمت جدی را شاهد باشد.

ورق گالوانیزه با افزایش قیمت تا 10 تومان هر کیلو روبرو شد ولی بازار همچنان راکد است و امیدی هم به هفته های آینده نیست.

 

بازار ایران: م . چیت ساز 

بازار جهان: م . تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۰۰۰
کد خبر : ۲۲,۳۸۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید