به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

با درآمد مالیاتی می‌توان کشور را اداره کرد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امروز کشور ما به این نتیجه رسیده است که مساله‌ی مالیات را در اقتصاد باید حل کرد و اداره کشور به جایی رسیده است که با ظرفیت‌های اقتصادی خوبی که ایجاد کرده‌ایم می‌توانیم با درآمد مالیاتی کشور را اداره کنیم و اتکاء به درآمد‌های نفتی را روز‌به‌روز کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی عسکری در هشتمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دو نکته مطرح است یکی کاهش اتکاء به نفت در حوزه مالیات و دیگری شفافیت در اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی. لازمه‌ شفافیت در حوزه اقتصاد ایجاد تحول در نظام اقتصادی است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: خوشبختانه قانون مالیات مستقیم به مجلس رفته و تا یکماه دیگر نهایی می‌شود، اما ما انتظار نداشته‌ایم که تصویب این قانون دو سال طول بکشد، اما باید توجه داشت که این یک قانون مادر است و حساسیت‌هایی را می‌طلبد.

وی در بخشی دیگر افزود: در زمینه اصلاح ساختار مالیاتی کشور نیز قانون مالیات بر ارزش افزوده را در این هفته در لایحه‌ای تقدیم دولت می‌کنیم. لایحه جدید دیگر نیز تحت عنوان استفاده، نگهداری و نظارت بر صندوق فروش تنظیم کرده‌ایم که آماده شده و به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

عسکری رویکرد دیگری که در مساله‌ی مالیات وجود دارد را نظام دولت و مردم به مالیات دانست و گفت: در تجربه کاری خودم به این نتیجه رسیده‌ام که مالیات تنها با نظریه و تئوری اقتصادی حل نمی‌شود، بلکه پدیده‌ای است که جنبه‌های مختلفی مانند جنبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: اگر قصد تغییر در پدیده‌ای در اقتصاد را داریم باید همه جوانب را چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار داد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: امروز بیشترین جهت‌گیری‌ها در حوزه مالیات به حوزه تبادل اطلاعات، شفافیت اقتصادی، خوداظهاری و تمکین داوطلبانه برای مودیان و رسیدگی بر مبنای ریسک را شاهد هستیم.

عسکری ادامه داد: برای تحول در نظام اقتصادی بستر‌سازی‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و به اصلاح ساختار نیروی انسانی، ساختار فناوری و ساختارهای اداری عمل کرده‌ایم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: اعتقاد ما براین است که بدون ایجاد صندوق فروش برای دو قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد این قوانین جنبه‌ی اجرایی پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: تصور برخی از مردم از مساله‌ی مالیات چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم اما در عوض برخی مواقع تصور مردم جلوتر از ماست و حتی قبل از اجرای سیاست‌های مالیاتی مردم آنها را پیش‌بینی می‌کنند و نحوه عمل و عکس‌العمل ما را طراحی می‌کنند.

دولت باید مدیر اقتصاد باشد

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دعوای همیشگی اقتصاد‌دانان بر سر شکست بازار و شکست دولت همچنان ادامه دارد. باید در نظر داشت که مدیریت دولت باید وجود داشته باشد و در مسائلی که بخش خصوصی حضور دارد دولت باید متولی و مدیر اقتصاد باشد.

دکتر ابوالقاسم مهدوی افزود: باید تعامل و همکاری بین دولت و بازار وجود داشته باشد، حمایت‌ها و نظارت‌های دولت می‌تواند کارایی بازار را تقویت کند.

وی گفت: تجلی و تبلور نقش دولت در عرصه سیاست‌های مالی است و تجلی سیاست‌های مالی، مالیات است. یک سیستم مالیاتی می‌تواند اشتغال را بهبود ببخشیده و زمینه‌های مالی توسعه را تامین کند همچنین می تواند ثروت را توزیع، طرح‌های مولد را هدایت، روند سرمایه‌گذاری‌ها را تسهیل و مهم‌تر از همه شکاف بین دولت و ملت را از بین ببرد.

مهدوی در بخش دیگر اشاره کرد: جایگزین‌کردن درآمد‌های مالیاتی به جای نفت یک فرصت است و وقتی مخارج دولت از طریق مالیات می‌تواند تامین شود یعنی نیاز مردم تامین شده است.

پیام وزیر امور اقتصاد و دارایی در افتتاحیه همایش توسط معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور خوانده شد.

گفتنی است؛ در این همایش دو میهمان خارجی از طرف صندوق بین‌المللی پول حاضر بودند که به سخنرانی و انتقال تجربیات بین‌المللی خود به حاضران در همایش پرداختند.

منبع: ایسنا

موضوعات مرتبط: اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۸۳۵
کد خبر : ۲۲,۳۸۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید