به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بر باد رفتن دلارهای هسته ای با سقوط قیمت نفت

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-با تمدید توافق هسته ای ژنو تا جولای ۲۰۱۵ در طی ۱۷ ماه اجرای این توافق ۱۱.۹ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران آزاد می شود که افت اخیر قیمت نفت کل این مبلغ را بی اثر می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قیمت جهانی نفت از اواسط سال جاری میلادی همزمان با تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 روندی نزولی را طی کرده و به نصف رسیده است.

ایران و گروه 5+1 در 6 ماهه اجرای توافق موقت هسته ای نتوانستند به نتیجه ای دست یابند و مذاکرات را برای 4 ماه تمدید کردند.

آزاد کردن بخشی از پول نفت ایران در بانک های خارجی یکی از امتیازاتی بوده است که در مقابل برخی عقبگردهای هسته ای به ایران داده شده است. در 6 ماه نخست 4.2 میلیارد دلار پول نفت ایران آزاد شد که معادل هر ماه 700 میلیون دلار بود.

در این دوره قیمت نفت روندی صعودی را طی می کرد و افزایش قیمت نفت به همراه آزاد شدن بخشی از دارایی های ایران تاثیر مهمی در تقویت بنیه مالی دولت و حتی تقویت موضع ایران داشت.

اما در دوره تمدید توافق ژنو روند نزولی قیمت نفت آغاز شد و آزاد شدن بخشی از درآمدهای مسدود شده ایران با افت قیمت نفت بلا اثر شد.

در دوره 4 ماهه تمدید توافق ژنو کل درآمد نفتی ایران 13.884 میلیارد دلار محاسبه شده که با فرض قیمت 107 دلاری نفت ایران در ماه ژوئن این رقم باید 16.117 میلیارد دلار می شد.

بر این اساس به دلیل افت قیمت نفت 2.232 میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران کاسته شده است. طبق توافق ایران و گروه 5+1 در این دوره 4 ماهه 2.8 میلیارد دلار از درآمد نفتی بلوکه شده ایران آزاد شد. بدین ترتیب خالص دستاورد مالی تمدید توافق ژنو برای ایران تنها 568 میلیون دلار بوده است.

در این دوره نیز توافق جامع حاصل نشد و مذاکرات تا جولای 2015 تمدید شد. قرار شد هر ماه 700 میلیون دلار دارایی بلوکه شده ایران آزاد شود.قرار است از دسامبر 2014 تا جولای 2015 مجموعا طی 7 ماه 4.9 میلیارد دلار دیگر از دارایی مسدود شده ایران آزاد شود.

بر این اساس در مجموع از زمان آغاز اجرای توافق ژنو تا جولای 20145 بالغ بر 11.9 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد. کل درآمد نفتی ایران در این مدت با فرض ادامه قیمت نفت در سطح 58 دلار کنونی بالغ بر 26.064 دلار خواهد شد.

چنانچه قیمت نفت در سطح قیمت ماه ژوئن 2014 یعنی بالغ بر 107.45 دلار باقی می ماند درآمد نفتی ایران در این مدت 17 ماهه باید 378.681 میلیارد دلار می شد.

بدین ترتیب افت قیمت نفت طی 17 ماه اجرای توافق موقت ژنو و دوره های تمدید آن 13.617 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ایران را کاهش داده است و در همین دوره 11.9 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شده است.

به عبارت دیگر افت قیمت نفت کل پول آزاد شده ایران در پی توافق ژنو را بی اثر می کند و خزانه دولت ایران از توافق ژنو طرفی برنمی بندد. توافقی که در پایین آوردن قیمت نفت کم اثر نبوده است و با کم کردن نگرانی ها نسبت به تشدید درگیری ها در خاورمیانه به افت قیمت نفت کمک کرده است.

تمدید مکرر این توافق به جای حصول به توافق جامع باعث حفظ وضعیت «استند بای» برای اقتصاد ایران شده و از سوی دیگر آرامش معکوس بر بازار نفت را حفظ کرده و به سیاست افت قیمت نفت که از سوی دشمنان ایران دنبال می شود خدمت کرده است.

منبع: تسنیم

موضوعات مرتبط: نفت - بازار نفت - اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۰۰
تعداد بازدید : ۷۸۲
کد خبر : ۲۲,۳۹۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید