به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 03 سال 2015 ( شماره 267)

سنگ آهن

هفته گذشته متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین از 71.20 دلار به 69.80 دلار  هر تن خشک سی اف آر رسید.

موجودی سنگ آهن بنادر چین 460 هزار تن بالا رفته به 98 میلیون و 700 هزار تن رسید.

بازار به شدت در رکود است. روند نزولی بازارهای فولاد باعث شده خریداران سنگ آهن هیچ عجله ای در معامله نداشته باشند. بعید است تا قبل از تعطیلات فوریه در چین تقاضا بهتر شود و بازار همچنان نزولی خواهد بود.

مازاد عرضه باعث شده سال گذشته قیمت این ماده اولیه تقریبا نصف شود و در دسامبر به 65 دلار و 60 سنت برسد که از ژوئن 2009 بی سابقه بوده است. ظاهرا مجددا قیمت به این سطح نزدیک خواهد شد.

 

قراضه

هفته گذشته در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده 6  دلار هر لانگ تن بهبود قیمت داشته به 347 دلار هر لانگ تن رسید. قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی امریکا 325 دلار و 83 سنت هر لانگ تن ثبت شده که نسبت به هفته گذشته 6.66 دلار هر لانگ تن رشد داشت.

در ترکیه بازار واردات قراضه نسبتا باثبات بود. کسی تغییری در اوضاع بازار ندیده از این رو معامله ها مشابه دسامبر بود.

در شرق آسیا نیز متوسط قیمت قراضه وارداتی 300 تا 310 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. در بازار داخلی کره قیمت خرید قراضه 5 تا 10 دلار هر تن افت داشت. قیمت خرید قراضه سنگین کلاس 2 در بازار داخلی ژاپن 4 دلار هر تن افت داشته به 210 دلار هر تن رسید. در تایوان قراضه سنگین وارداتی خلوص 20-80  تا 10 دلار هر تن کاهش داشت. در هند متوسط قیمت قراضه وارداتی کانتینری خرد شده 5 دلار بالا رفته به 329 دلار هر تن سی اف آر رسید.

 

بیلت

هفته گذشته عرضه کنندگان سی آی اس سرانجام از تعطیلات بازگشتند و با قیمت های پیشنهادی بالاتر وارد بازار شدند. قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از 395 دلار به 397 دلار و 50 سنت هر تن فوب افزایش یافت ولی تمایلی به خرید وجود نداشت.  در ترکیه قیمت پیشنهادی بیلت سی آی اس به 410 تا 420 دلار هر تن سی اف آر رسید. خریداران ترک ترجیح می دهند قبل از معامله بازار را بررسی کنند تا روند روشن تری داشته باشد. قیمت مورد نظر آن ها کمتر از 405 دلار هر تن سی اف آر است.

فعالیت بازار صادرات بیلت ترکیه نیز ناچیز بود و پیشنهاداتی در 440 تا 445 دلار هر تن فوب شنیده شده که 5 دلار در دو هفته افت داشت. عرضه کنندگان بیلت در بازار داخلی  ترکیه قیمت را در 445 تا 455 دلار هر تن درب کارخانه بدون 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثابت نگه داشتند.

قیمت پیشنهادی بیلت چین 400 دلار هر تن سی اف آر مصر شنیده شده که در ده روز اخیر تا 10 دلار ارزان تر شده است.

متوسط قیمت بیلت وارداتی در شرق آسیا 405 تا 410 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده در حالی که هفته قبل 410 تا 415 دلار بود.

در تایلند بیلت حاوی کروم چین 415 دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد شد و قیمت درخواستی خریداران 400 دلار یا کمتر بود.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در ایران روند نزولی داشت. ذوب آهن اصفهان روز چهارشنبه بعد از مدتها بیلت سایز 150 میلیمتر را در قیمت 1405 تومان پیشنهاد داد و موفق شد فروش کند. حجم معامله 21 هزار تن بود. به نظر می رسد قسمتی از این معامله بصورت مچینگ بوده و ذوب آهن اصفهان بخشی از تعهدات خود را از طریق عرضه بیلت جبران کرده است از آنجا که سطح تقاضای مقاطع به حداقل خود رسیده انتظار می رود روند نزولی قیمت بیلت ادامه داشته باشد اما این روند نمی تواند بیش از هر کیلو 100 تومان باشد. در غیراین صورت کارخانجات کوچک دیگر ورشکسته خواهند شد. همزمان با ذوب آهن اصفهان ، فولاد خوزستان هم 30 هزار تن شمش 150 میلیمتر را در قیمت 1405 تومان پیشنهاد کرد ولی موفق به فروش نشد. قیمت شمش در خارج از ایران به کف خود رسیده و تحویل در انزلی حداقل 390 دلار می باشد اما آنچه باعث نگرانی است رقابت چینی هاست کاهش قیمت سنگ آهن و نفت نه تنها قیمت تمام شده را کاهش داده بلکه کرایه حمل را هم به شدت پایین آورده است . از طرف دیگر شرکت های چینی برای حفظ خود در بازارها از هیچ نوع کاهش قیمتی پرهیز نمی کنند . تولیدکنندگان ایرانی در سنگر عرضه آزاد نشسته اند و به همین علت بیلت چینی به ایران وارد نمی شود اما با روند فعلی کاهش قیمت و کاهش تقاضا نمی توان زیاد به آینده امیدوار بود.

 

مقاطع

هفته گذشته میلگرد در بازار داخلی ترکیه تا 7 دلار ارزان تر شده به 610 دلار هر تن با 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. قیمت پیشنهادی صادراتی در 500 تا 505 دلار هر تن فوب در ثبات بود. صادر کننده های میلگرد ترکیه قیمت را به 495 دلار هر تن فوب کاهش دادند که معادل 502 دلار هر تن سی اف آر امارات است.

متوسط قیمت میلگرد در بازار داخلی امریکا 25 دلار هر شورت تن افت داشته 595 تا 615 دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد.

 بازار مقاطع اروپا هفته باثباتی را پشت سر گذاشت گرچه کارخانه ها قیمت را تا 15 یورو هر تن بالا بردند ولی بازار بی حرکت بود. میلگرد در جنوب اروپا 4 یورو هر تن بالا رفته 415 یورو هر تن درب کارخانه معادل 492 دلار بود.

قیمت میلگرد در بازار داخلی چین بهبود داشته به 376 تا 378 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای 398  دلار هر تن شنیده شد که 4 دلار هر تن در یک روز افت داشته است.

سرمای شدید زمستان تقاضای میلگرد را در ترکیه کاهش داده قیمت در بازار داخلی با 7 دلار هر تن کاهش به 610 دلار هر تن با 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

مقاطع در بازار ایران

یکی از ساکت ترین هفته های بازار را شاهد بودیم . قیمت میله گرد از روز یکشنبه تا هر کیلو 30 تومان کاهش یافت با این حال باز هم مشتری در بازار نبود توقع تورم نزولی به شدت در بازار وجود دارد. همه انتظار دارند که قیمت باز هم پایین بیاید از آنجا که قیمت به شدت نزولی است این دیدگاه کاملاً منطقی است . از طرف دیگر تقاضایی هم نیست در نتیجه همه عوامل بازار را به سمت قیمت های پایین تحت فشار قرار داده است. روند نزولی قیمت به خریدارها این آهنگ را می رساند که فعلاً باید دست از خرید کشید این همان لوپ تورم منفی است که در صورت ادامه به بحران منتهی خواهد شد . قیمت دیگر اقلام مقاطع رو به نزول بود تیرآهن با رکود شدیدی روبروست همچنان که نبشی و ناودانی نیز با کاهش تقاضا مواجه می باشد. نبشی و ناودانی در طول هفته گذشته بین 20 تا 50 تومان کاهش قیمت داشت در حالیکه تیرآهن هم بین 10 تا 50 تومان افت قیمت را تجربه کرد.

 

ورق

هفته گذشته در بازار داخلی امریکا قیمت ورق گرم 570 تا 580 دلار هر شورت تن بود در حالی که یک هفته قبل 580 تا 590 دلار بود. کارخانه ها حاضر بودند برای جلب مشتری تا هر قیمتی کنار بیایند ولی ظاهرا خریدار نیست.

در بازار ایتالیا کارخانه ها به دنبال افزایش 30 یورو هر تن قیمت ورق بودند و برخی انتظار دارند قیمت ورق گرم به بالای 410 یورو هم برسد. ورق گرم روسیه در 395 تا 400 یورو هر تن سی آی اف بیشترین قدرت رقابت را در بازار واردات ایتالیا داشت ولی کسی خریدار آن هم نبود. در بازار ورق گرم شمال غرب اروپا قیمت در 405 یورو هر تن درب کارخانه ثابت بود و بازار فعالیتی نداشت.

ورق گرم سی آی اس  هفته گذشته در منطقه منا در 447 دلار هر تن فوب پیشنهاد شد. ظاهرا عرضه کننده ها از تعطیلات بازگشته اند و در حال آزمایش بازارند.

ورق گرم در بازار داخلی ترکیه 15 دلار افت داشته به 545 تا 555 دلار هر تن درب کارخانه رسید.

قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین 10 دلار هر تن نسبت به اواخر دسامبر پایین آمده به 440 تا 450 دلار هر تن فوب رسید. همچنین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین 460 تا 465 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده که 11 دلار هر تن افت داشته و از سپتامبر 2002 تاکنون بی سابقه بوده است.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول با شتاب وحشتناکی کاهش قیمت داشت و از 1870 تومان اول هفته به 1790 تومان در پایان هفته رسید علت این تنزل قیمت 3 عامل می باشد :

1- کاهش قیمت ارز

2- افت قیمت در بازارهای جهانی و رقابت شدید سی آ ی اس با عرضه کنندگان چینی

3- سرازیر شدن نزدیک به 200 هزار تن ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر که در آستاراخان به علت سرما انباشته شده بود

پیش بینی می شود که این روند به نسبت محدودی ادامه یابد و احتمالاً قیمت به 1750 تومان هر کیلو برسد. این در حالی است که اکثر واردکنندگان در حال حاضر زیان فاحشی را متحمل می شوند به همین دلیل اکثر دست اندرکاران کوچک دست از خرید می کشند. در نتیجه سیر نزولی قیمت هم سریعتر خواهد شد و هم عمیق تر. در واقع در مدت زمان کوتاهی باید قیمت بین 50 تا 70 دلار کاهش یابد . نباید فراموش کرد که کرایه حمل از چین امروز تقریباً برابر کرایه حمل از آستاراخان تا انزلی است . از طرف دیگر به علت کاهش ارزش روبل تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران بازارهای خود را به رقیب روسی باخته اند . تنها راه نجات این قضیه تغییر نرخ ارز و یا در پیش گرفتن سیاستی برای حمایت از صادرکنندگان لوله و پروفیل می باشد.

ورق های گرم ضخامت 5/2 تا 15 میلیمتر با هر کیلو 10 تا 30 تومان کاهش قیمت روبرو شد در حالیکه عرضه زیاد نبود ولی به علت پایین بودن تقاضا فروشنده ها سعی می کردند برای فرار از ارزان فروشی در روزهای آینده امروز کالایشان را در قیمت پایین عرضه کنند . همین امر به روند نزولی بازار دامن زد. ورقهای گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا از طرف اکسین عرضه شد در حالیکه کالای مشابه چینی در بندر امام همچنان در بازار پیشنهاد می شد . در بازار راکد امروز قیمت ها تفریباً ثابت ماند ولی مشتری بسیار محدود بود .

ورق سرد در مسابقه سرعت کاهش قیمت بین واردکننده ها قرار گرفت. میانگین قیمت محصولات قزاق پیشنهادی در انزلی که اول هفته 2340 تومان بود در پایان هفته به 2220 تومان رسید.

عده ای معتقدند با قیمت های امروز واردکننده ها هنوز سود می برند و انتظار دارند که قیمت باز هم کاهش یابد . نباید فراموش کرد که واردات ورق گرم ضخامت 3 میلیمتر به بالا ، ورق سرد ضخامت 1 میلیمتر به بالا و ورق گالوانیزه ضخامت 1 میلیمتر به بالا با ارز مبادله ای دیگر صورت نمی گیرد در نتیجه قیمت تمام شده این کالا ها حداقل 18 درصد بیشتر خواهد بود. اما روند کاهش قیمت در خارج هم سریع است البته بعید است که این 18 درصد را پوشش دهد. به همین علت اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند روند نزولی قیمت ورق سرد در یک ماه آینده متوقف شود و بازار به ثبات برسد.

ورق گالوانیزه با کاهش قیمت تا هر کیلو 30 تومان روبرو شد با توجه به روند نزولی قیمت ورق سرد این روند برای ورق گالوانیزه هم دنبال خواهد شد.

 

بازار ایران: م . چیت ساز

بازار جهان: م . تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۷ دی ۱۳۹۳ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۰۸۶
کد خبر : ۲۲,۸۹۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید