به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم‌انداز مثبت ایران در سال 1404 با وجود تحریم

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-صادرات صنعتی ایران حتی در شرایط تحریم هم می‌تواند در سال 1404 به سالیانه 165 میلیارد دلار برسد که البته برداشتن تحریم‌ها این رقم را بسیار بیشتر افزایش خواهد داد.

حمیدرضا اشرف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: قطع وابستگی اقتصاد به نفت مشکل، اما شدنی است. با تحمل فشار در یک برهه زمانی پنج تا شش ساله این امر محقق می‌شود. کافی است پول صادرات غیرنفتی را وارد بودجه کنیم و پول نفت را در صندوق توسعه ملی ذخیره کنیم. این امر در همان بازه زمانی مورد اشاره کمی سخت است اما نهایتا اقتصاد کشور را نجات می‌دهد.

وی با بیان این‌که نباید در کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی بیش از این تعلل شود، تصریح کرد: خصوصی‌سازی راندمان را بالا می‌برد. با واگذاری امور به بخش خصوصی و هدف‌گذاری صادراتی، دست برخی عناصر فرصت‌طلب کوتاه می‌شود.

به گفته او مافیای اقتصاد در همه جای جهان وجود دارد. مهم نحوه برخورد با آنهاست. اگر به جای تنبیه، آنها را به صادرات تشویق کنیم فوایدش عاید کشور می‌شود و به رشد اقتصادی و اشتغال می‌انجامد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، افزایش 30 درصدی صادرات صنعتی ظرف سه چهار سال می‌تواند نرخ رشد اقتصادی ایران را به 8 درصد برساند. این مساله در گرو حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی است. دولت می‌تواند ارایه وام و تسهیلات را مشروط به افزایش 30 درصد صادرات سالیانه این بنگاه‌ها کند.

اشرف‌زاده خاطرنشان کرد: رویکرد اقتصاد جهان از مزیت نسبی به مزیت رقابتی تغییر کرده که این مزیت‌ها باید ایجاد شوند. در حال حاضر صادرات با انرژی ارزان، نوعی مزیت است و بسیاری از صنایع تولیدی جهان به این سمت گرایش یافته‌اند.

وی، دیگر راهکار افزایش صادرات غیرنفتی را تقویت صنایع پایین دستی عنوان کرد و گفت: کشور ما در صنایع پایین دستی پتروشیمی دارای مزیت است. تقویت این صنایع به افزایش اشتغال می‌انجامد. پوشاک، نساجی و الکترونیک هم از جمله مزیت‌های بالقوه کشور هستند که باید به فعلیت برسند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که بسیاری از صنایع کشور در سال 1390 با ورشکستگی مواجه شدند، یادآور شد: باید بنگاه‌ها بخصوص بنگاه‌های اصلی را نجات داد. اگر صنایع نجات پیدا کنند به جای نفت می‌توانند خرج کشور را تامین کنند.

منبع: ایسنا

موضوعات مرتبط: اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۷ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۵۲۹
کد خبر : ۲۲,۹۰۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید