به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جایگاه قابل تامل ایران در رده بندی فرار مالیاتی ! / چرا ایرانیان نسبت به پرداخت مالیات آلرژی دارند ؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-میرصادق هاونی ؛ کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با اقتصادپرس از دلایل بی توجهی ایرانیان به پرداخت مالیات سخن گفت .

وی گفت : متاسفانه جایگاه امروز ایرانیان در رده بندی پرداخت مالیات به شدت ضعیف است چراکه هنوز فرهنگ سازی لازم در باب پرداخت مالیات توسط مردم و نهادها و ضرورت آن انجام نپذیرفته است .

هاونی افزود : یکی از دلایل بی توجهی ایرانیان به پرداخت مالیات ، عدم اطلاع آن ها از کارکردهای مالیات دهی است . مردم نمی دانند که پرداختی مالیاتی آن ها در کجا هزینه می شود که اگر بدانند قطعا در انجام این ضرورت مهم اقتصادی درنگ نخواهند کرد .

این کارشناس امور مالیاتی افزود : مساله دیگر بر می گردد به سازو کارهای اقدامات سیاستی در باب مالیات . اینکه مالیات در کجا  هزینه شود و چطور هزینه شود مساله ای است که می تواند باعث افزایش انگیزه مردم برای پرداخت آن شود .

در این بین کارکردهای مستقیم می تواند به شدت مورد توجه قرار گیرد . بطور مثال در کشور فنلاند ، پرداخت مالیات و نتیجه آن بصورت مستقیم امری است که  هر لحظه اتفاق می افتد . یعنی پرداخت به موقع مالیات از سوی شهروندان به معنی تسریع در روند خدمات عمومی می شود .

هاونی همچنین گفت : پیوند دادن بخش ارائه خدمات عمومی و رفاهی با مالیات می تواند میزان مشارکت اقتصادی مردم را افزایش دهد .

گفتنی است ؛ موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد کاهش قیمت نفت و اثر بر درآمدهای نفتی گفت: اگر پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند، مشکلی ایجاد نمی‌شود، در حال حاضر فرار مالیاتی در کشور به وفور وجود دارد.
ثروتی نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان گفت: در حال حاضر سالانه بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که باید فراریان مالیاتی شناسایی شوند.
وی گفت: بسیاری افراد دارای شغل و درآمد هستند که یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، یا برخی دارای منازل خالی و خرید و فروش منزل و یا فعالیت اقتصادی دارد، اما مالیات نمی‌دهند، عده‌ای اتباع خارجی، افغانی و عراقی در ایران خرید و فروش و کار می‌کنند، اما یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، باید پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند

منبع: اقتصادپرس

موضوعات مرتبط: اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۸ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۶۷۵
کد خبر : ۲۲,۹۲۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید