به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

راه‌های مقابله با کاهش قیمت نفت

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تشریح راهکارهای مقابله با کاهش دلارهای نفتی گفت: دولت باید سیاست تولید محور را در پیش گیرد.

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به راهکارهای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی گفت: اولین بار نیست که کشور با کاهش قیمت‌های نفتی مواجه است؛ این در حالی است که به تبع کاهش قیمت نفت، درآمدهای ارزی کشور نیز کاهش می یابد.

وی افزود: کاهش قیمت نفت، بارها و بارها طی سال های گذشته اتفاق افتاده و تجربه آن وجود دارد. ضمن اینکه بعد از پیروزی انقلاب نیز همواره این نوسانات وجود داشته و کشور با کاهش یا افزایش قیمت نفت مواجه شده است.

جمیلی تصریح کرد: در شرایطی که هم اکنون قیمت نفت کاهش یافته است، باید تلاش کنیم تا به نحوی منابع دیگر درآمدی را جایگزین دلارهای نفتی کنیم. این کار عملی است و اتفاقا اولین راه این است که با بهینه سازی مصرف حامل‌های انرژی و آب، درآمدزایی کنیم.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران منابع حاصل از اصلاح مصرف انرژی در کشور بسیار بیشتر از منابعی است که از کشور بر اثر کاهش قیمت نفت کسر شده است؛ بنابراین با توجه به مصرف بالای ایران نسبت به میانگین جهانی، به نظر می رسد که این راهکاری عملی برای درآمدزایی است.

وی اظهار کرد: دومین جایگزین برای کاهش درآمدهای نفتی، متنوع سازی درآمدهای غیرنفتی است. همانطور که با کاهش درآمدهای نفتی طی سال های گذشته، برنامه ریزی ریزی کرده و جواب هم گرفته‌ایم، این بار هم باید با برنامه ریزی، دولت، مجلس و بخش خصوصی دست به دست هم داده و همکاری جمعی برای جبران کاهش دلارهای نفتی صورت گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: به طور قطع و یقین، زمانی که نفت را 120 دلار می فروختیم، درآمدی بالاتر نصیب کشور می شد و می توانستیم کارهای زیادی صورت دهیم. البته سیاست های پولی و ارزی کشور نیز در شرایط فعلی باید تغییر یابد.

جمیلی با بیان اینکه بانک مرکزی در شرایط فعلی باید با قاطعیت بیشتری وارد سیاستگذاری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها شود، خاطرنشان کرد: زمانی که کاهش درآمدهای نفتی صورت می گیرد، قیمت ارز در بازار آزاد بالا می رود و با افزایش منابع ارزی، قیمت ارز به نسبت کاهش می یابد.

به گفته وی دولت باید سیاست تولید محور را در پیش گیرد و از سوی دیگر تدابیری اتخاذ کند که کالای ساخته شده، کمتر وارد کشور شود. همچنین مبارزه با قاچاق را نیز که ارز را به صورت غیررسمی مصرف می کند، در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار کرد: در کنار این دولت باید برنامه ویژه ای نیز برای شب عید داشته باشد. این در حالی است که هرساله براساس یک رسم نادرست، شب عید قیمت کالاها افزایش می یابد و این امر، تورم زاست؛ به نحوی که سبب می شود کشور در وضعیت نابه نجاری قرار گیرد.

به اعتقاد جمیلی باید قبول کرد که کشور در شرایط ویژه ای قرار گرفته است که به نظر می رسد اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای چنین شرایطی است و باید پیاده سازی شود؛ بنابراین برای این شرایط باید برنامه عملی داشته باشیم.

منبع: ایسنا

موضوعات مرتبط: نفت - بازار نفت - اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۹ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۷۵۲
کد خبر : ۲۲,۹۳۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید