به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درخواست سازمان امور مالیاتی برای دسترسی به حساب‌های مودیان مالیاتی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 از درخواست سازمان امور مالیاتی برای دسترسی به حساب‌های مودیان مالیاتی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدمهدی مفتح در نشست خبری ظهر امروز (یکشنبه) خود با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق در هفته تعطیلات مجلس، اظهار کرد: در یک تقسیم‌بندی کلی سه مقطع در کمیسیون تلفیق وجود دارد؛ یکی کلیات که باید برای آن رای‌گیری شود. دیگری بخش درآمدها و بخش سوم هزینه‌ها و سیاست‌های اجرایی بودجه است که ما در حال حاضر در مقطع اول هستیم و کلیات را بررسی می‌کنیم، البته بررسی کلیات مقدار قابل توجهی با بررسی درآمدها مشترک است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 با اشاره به بررسی درآمدهای حاصل از نفت در جلسه کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال 93، 65 هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از نفت را به دست بیاوریم، این رقم در لایحه بودجه 94 نیز 70 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده البته ما به شکل دقیق‌تری این موضوع را بررسی می‌کنیم که چه میزان امکان تحقق بیشتری دارد اما در این بخش لایحه خیلی دور از واقعیت نیست.

مفتح ادامه داد: در جلسه کمیسیون تلفیق همچنین گزارشی از درآمدهای گمرکی ارائه و گفته شد که در سال 93 درآمد گمرک صددرصد وصول می‌شود، یعنی 11 هزار میلیارد تومانی که در سال 93 پیش‌بینی شده محقق خواهد شد. بر این اساس رقم 13/5 هزار میلیارد تومان برای سال 94 پیش‌بینی شده است، همچنین معافیت‌ها و تخفیف‌های گمرکی در سال 93 حدود 500 میلیارد تومان بوده که نسبت به 11 هزار میلیارد تومان عدد مناسبی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 خاطرنشان کرد: در بخش درآمدهای مالیاتی گفته شد که در سال 93 پیش‌بینی شده که 70 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شود و در 9 ماهه اول سال هم 68 درصد آن محقق شده است. سازمان مالیاتی می‌گوید تا پایان سال تمام این درآمد تحقق می‌یابد زیرا شیب دریافت مالیات در سه ماهه آخر بیشتر است. همچنین در لایحه بودجه 94، 86 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، 40 درصد اقتصاد مالیات می‌دهد و 60 درصد اقتصاد مالیات نمی‌دهد. از 60 درصدی که مالیات نمی‌دهد 40 درصد قانونا از مالیات معاف هستند و 20 درصد فرار مالیاتی داریم. ما باید در مجلس این موضوع را بررسی کنیم که آیا باید معافیت‌های مالیاتی استمرار یابد یا اصلاحی در این زمینه صورت گیرد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 گفت که بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، باشگاه‌های ورزشی و بازیکنان مجموعا 120 میلیارد تومان بدهکار هستند.

مفتح با اشاره به درخواست سازمان امور مالیاتی برای دسترسی به حساب‌های مودیان مالیاتی، یادآور شد: اگر ما بخواهیم سیستم مالیاتی را سامان بدهیم و درآمد قانونی را از مالیات کسر کنیم دستگاه‌های دولتی باید بتوانند به حساب‌های مودیان مالیاتی دسترسی داشته باشند. البته طبیعتا نباید این امکان وجود داشته باشد که یک فرد از حساب فرد دیگر مطلع شود اما اینکه سازمان مالیاتی به عنوان دستگاه دولتی این موضوع را کنترل و بررسی کند روش مرسومی در دنیاست.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 تاکید کرد: اصطلاح سرک کشیدن به حساب‌ها با این روش متفاوت است. ما سرک کشیدن را مناسب نمی‌دانیم اما سازمان مالیاتی باید ابزار لازم را داشته باشد که در مقابل 20 درصد اقتصاد که فرار مالیاتی دارد این میزان فرار مالیاتی را کاهش دهد و یکی از ابزارها این است که دسترسی به حساب‌ها داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما معتقد نیستیم که باید نرخ مالیات افزایش یابد بلکه پایه‌های مالیات باید افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 در پاسخ به سوالی درباره عدم پرداخت مالیات از سوی برخی شرکت‌ها، گفت: بخش انرژی و کشاورزی از مالیات معاف هستند اما سایر فعالیت‌های اقتصادی باید مالیات پرداخت کنند. وقتی فعالیت اقتصادی در کشور انجام می‌شود معافیت و نرخ مالیات روی آن فعالیت است نه بر مبنای مالکین مجموعه.

وی با بیان اینکه احتمالا کلیات لایحه بودجه بعدازظهر امروز یا فردا صبح در جلسه کمیسیون تلفیق به رای گذاشته خواهد شد، گفت: بعد از رای به کلیات وارد بررسی درآمدها در بخش مالیات، گمرک،‌ نفت و ... خواهیم شد و بعد از آن هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم و احتمالا بعد از تعطیلات دهه فجر، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 94 در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

منبع: ایسنا

موضوعات مرتبط: اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۹ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۷۰۳
کد خبر : ۲۲,۹۴۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید