به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صنعت نفت عراق از دست ایرانی‌ها خارج شد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-کشورهای مختلف با استفاده از دیپلماسی وزارت نفت و رایزنی سفارت های خود، نام شرکت های خصوصی‌شان را در وندورلیست وزارت نفت عراق وارد کرده اند اما وزارت نفت ایران تاکنون هیچ اقدامی برای معرفی شرکت های ایرانی به وزارت نفت عراق نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فعالان صنعت عراق عنوان می کنند عملا این کشور 40 سال در جنگ است، جنگ با اعراب و حمله ناجوانمردانه به ایران در زمان صدام و اشغال گری های این کشور در سالهای اخیر و پس از آن بروز غده سرطانی دخالت های غرب در منطقه به نامه داعش ، زیرساختهای این کشور را کاملا از بین برده است.

اما عراق نفت دارد و فروش نفت از یک سو و از بین رفتن زیرساختها از سوی دیگر، بازار بکری را فراهم کرده که هم پول هست و هم زمینه فعالیت بسیار است. در این بازار بکر که به گفته رستم قاسمی - دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق - ظرفیت آن 400 میلیارد دلار است، صدور خدمات فنی و مهندسی حرف اول را در آن می زند.

صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق، فعالیت شرکت های متعددی از کشورهای منطقه را به سمت خود متمایل کرده و از ایران نیز در بخش های مختلفی از جمله مسکن و برق، شرکت های خصوصی فعالیت خود را در عراق آغاز کرده اند.

یکی از بخش های بکر صدور خدمات فنی و مهندسی در عراق که شرکت های اروپایی و امریکایی در کنار شرکت های آسیایی برای کسب موقعیت و درآمدزایی در آن به فعالیت مشغولند، صدور خدمات و فنی و مهندسی در صنعت نفت است.

در این بخش، کشورهای مختلف با استفاده از دیپلماسی وزارت نفت و رایزنی سفارت های خود، نام شرکت های خصوصی کشورشان را در وندورلیست وزارت نفت کشور عراق وارد کرده اند اما وزارت نفت ایران تاکنون هیچ اقدامی برای معرفی شرکت های ایرانی و همکاری با آنها برای درج نامشان در وندور لیست وزارت نفت عراق نکرده است.

امیر نجفی یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه "دولت از نفوذ سیاسی خود در منطقه استفاده نمی کند"، در این خصوص گفت: ما اکنون در عراق و سوریه نفوذ سیاسی خوبی داریم ولی از این فرصت درست استفاده نکرده ایم.

وی ادامه داد: خیلی از شرکت های ما هنوز در وندورلیست وزارت نفت یا برق عراق و سوریه حضور ندارند.

همچنین علیرضا کلاهی - رئیس سندیکای صنعت برق - نیز معتقد است که "در بخش برق برخی شرکت های بزرگ ایرانی با زحمت و به سختی توانسته اند نام خود را در وندورلیست وزارت برق عراق قرار دهند اما در وزارت نفت این کشور هیچ شرکت ایرانی نتوانسته وارد شود و دولت نیز به این موضوع رسیدگی نمی کند."

منبع: تسنیم

موضوعات مرتبط: نفت - بازار نفت - اخبار اقتصادی - تحلیل اخبار

۲۹ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۷۷۳
کد خبر : ۲۲,۹۴۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید