به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ساخت شهرک صنعتی در بندر جاسک ایران توسط چین

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام این که ایران و چین در بندر جاسک شهرک صنعتی خواهند ساخت گفت: صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری به ۱۳ میلیارد دلار می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم محمدرضا نعمت‌زاده در همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی پتروشیمی ایران اظهار کرد: پتروشیمی یکی از منابع سرشار کشور است که با تکمیل آن می‌توان صنعت نفت و گاز کشور را توسعه داد.

وی اضافه کرد: بحث ارتباط دادن نفت و گاز با جامعه و صنایع پایین دستی است به طوری که هزاران واحد تولیدی در کشور از محصولات این صننعت استفاده می‌کند که در جای خود ارزش افزوده بسیاری را نصیب ایران می‌کند.

نعمت‌زاده تأکید کرد: بی‌انصافی است که در مورد صدور محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی آروماتیک و کود اوره سخنی به میان نیاید طبیعتا هر چیزی نسبی است و حرکت بسیار بزرگی در این زمینه صوت گرفته و هیدروکربری خام را تبدیل به مواد شیمیایی کنیم.

نعمت‌زاده افزود: نقطه‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته گسترش دانش و فناوری در زمینه‌های مختلف کشور است بایستی در این زمینه تلاش‌‌های بسیار صورت گیر اگر یک واحد پتروشیمی در یکی از استان‌های مرزی مستقر شود علاوه بر تحول اقتصادی موجب گسترش دانش و فناوری در این منطقه خواهد شد باید علاوه بر استفاده از امکانات داخلی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز استفاده کنیم و فعالیت‌های برون مرزی خود را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: پتروشیمی یک صنعت سرمایه‌بر است به طور که درآمد ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد اگر صنعت بالادستی توسعه پیدا کند قطعا صنعت پایین دستی نیز گسترش خواهد یافت در حال حاضر حلقه مفقوده صنعت پتروشیمی صنایع میانی است که باید در این زمینه تلاش اساسی صورت گیرد.

وزیر صنعت گفت: توسعه این صنعت نیاز به دانش فنی پیشرفته دارد چرا که صنایع میانی اغلب در انحصار شرکت‌های بین‌المللی بوده و متأسفانه دسترسی به آن به خاطر شرایط بین‌المللی محدود شده است باید توانمندی داخلی را تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهید این صنعت رونق بگیرد باید به صادرات جهانی و بازارهای داخلی فکر کنیم باید از ابزارهای جهانی یعنی سرمایه گذاری خارجی در داخل استفاده شود.

وزیر صنعت افزود: این صنعت در سال 90 حدود 15 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته متأسفانه امسال با روند کاهشی مواجه شده به طوری که 13 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شده است شاید 7 میلیارد دلار معادل به صنایع داخلی انواع محصولا را عرضه می کند باز هم با توسعه این صنعت ارزش محصولات به مرز 20 میلیارد دلار رسیده است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: از سال 68 تاکنون تولید محصولات پتروشیمی سالانه 22 درصد رشد داشته به طوری که طی همین مدت میزان صادرات با 38 درصد افزایش داشته است.

نعمت‌زاده ادامه داد: این صنعت قابلیت رشد و صدور و ایجاد فناوری و عرض اندام در قبال رقبای خارجی را دارد باید خودمان برای پویایی این صنعت تلاش کنیم.

نعمت‌زاده تأکید کرد: نباید از اتفاقات گذشته انتقاد کرد باید  بسترهای توسعه این صنعت را هموار کرد آنچه که امروزه انجام می‌شود سکوی پرتاب برای آینده است.

وی گفت: فقر رکود و تورم در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست عامل اصلی این موضوع کم‌کاری مسئولان است که باعث عقب‌ماندگی صنعت پتروشیمی در ایران است.

منبع: تسنیم

موضوعات مرتبط: اخبار اقتصادی

۳۰ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۸۷۹
کد خبر : ۲۲,۹۷۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید