به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تورم به پوسته سخت خود رسید/ اما و اگرهای مهار تورم در سال 94

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-اگرچه دولت روحانی قول داده است که تورم را تا پایان سال به کمتر از 15 درصد برساند، اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند که تورم به پوسته سخت خود رسیده و باید دولت از این پس، سیاست‌های بسیار دقیق و البته موشکافانه ای در نظر گیرد که بتواند تورم را کنترل کند.

اگرچه دولت روحانی قول داده است که تورم را تا پایان سال به کمتر از 15 درصد برساند، اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند که تورم به پوسته سخت خود رسیده و باید دولت از این پس، سیاست‌های بسیار دقیق و البته موشکافانه ای در نظر گیرد که بتواند تورم را کنترل کند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، دولت تدبیر و امید یکی از اصول اصلی کاری خود را توجه به کنترل تورم و عدم افزایش نقدینگی قرار داده و در این راه نیز تا حدودی موفق بوده است، البته بسیاری عامل اصلی این توفیق را ثبات در شرایط اقتصادی کشور می‌دانند.

به هرحال، با هر مجموعه تدبیری که بود، دولت توانست از ابتدای روی کار آمدنش، تورم را کاهش داده و هم اکنون نیز اعلام کرده است که تورم تا پایان سال به کمتر از 15 درصد خواهد رسید، این در شرایطی است که برخی پیش بینی ها حکایت از تورم کمتر از 13 درصد در سال 94 دارد، اما هنوز قطعی نیست و هیچ مرجع آمار دهنده رسمی کشور اعم از بانک مرکزی و مرکز آمار، آن را تائید نکرده اند.

اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تورم به پوسته سخت خود رسیده و از این پس، دیگر ممکن است سیاست‌های قبلی دولت جواب ندهد و عواملی که افزایش یا کاهش دهنده تورم هستند، به سختی کنترل خواهند شد، ضمن اینکه نفت نیز به شدت با کاهش قیمت مواجه بوده و این امر، تزریق ارز به بازار را تا اندازه ای با محدودیت مواجه می سازد.

البته افرادی که تورم کمتر از 13 درصد را برای سال آینده تصور می کنند، معتقدند که اگر وضعیت آینده کشور مانند وضعیت فعلی و چند ماه گذشته باشد، می توان پیش‌بینی کرد که نرخ تورم به 13 درصد برسد ولی هر اتفاقی در این روند بیفتد، ممکن است این پیش‌بینی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

باید به این نکته نیز اشاره داشت که کشور در طول سال‌های گذشته، همواره با تورم بالا مواجه بوده و در حال حاضر هم یکی از معدود کشورهای که با تورم دو رقمی مواجه است، ایران است اما به باور سیاستگذاران اگر همین سیاست و روند ادامه پیدا کند و اتفاقات مثبت هم در کنار آن رخ دهد، تورم می‌تواند از این پوسته سخت عبور کند و به کمتر از 13 درصد برسد و حتی در بلندمدت به کمتر از 10 درصد کاهش یابد.

با این وجود، مهار تورم در سال آینده بستگی به این دارد که بودجه چگونه بسته شود و عوامل بیرونی چه نقشی را در اقتصاد ایران ایفا کنند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر درآمدهای نفتی افزایش پیدا کند و باعث افزایش نقدینگی در جامعه و بروز پدیده‌ای تحت عنوان بیماری هلندی شود، نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند.در این میان، اثر مثبت آن در این است که اگر نقدینگی ناشی از افزایش درآمد نفت کنترل و به سمت بخش تولید هدایت شود و بخش تولید را رونق دهد و از رکود خارج شود، به طور قطع آثار مثبتی روی کاهش تورم بگذارد

به هرحال باید منتظر ماه‌های آینده نشست تا دید عوامل درونی و بیرونی اقتصاد ایران، چه تورمی را برای کشور در سال 94 رقم خواهد زد.

منبع: تابناک

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۶۲۱
کد خبر : ۲۳,۴۴۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید