به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا گزارش کیفیت بنزین وارداتی محرمانه شد؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-درحالی که نهادهای دولتی و مجلس بر پائین بودن کیفیت بنزین وارداتی اذعان کرده‌اند، سازمان ملی استاندارد ایران نیز علی‌رغم تأیید این موضوع اعلام کرده است که گزارش کیفیت بنزین وارداتی تهیه شده توسط این سازمان محرمانه است!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست با این ادعا که ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها موجب افزایش تعداد مبتلایان به سرطان و آلایندگی هوا شده است، تصمیم به ادامه از سرگیری واردات بنزین گرفتند. آنها متعهد شدند که بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای یورو4 باشد؛ اما اسناد و مدارک موجود سازمان ملی استاندارد، پژوهشگاه صنعت نفت و کمیسیون بهداشت مجلس نشان می‌دهد که وزارت نفت به تعهد خود عمل نکرده است.

اواخر خرداد ماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های توزیعی و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.

گرچه این گزارش نیز طبق صلاحدید  رئیس مجلس در صحن علنی قرائت نشد؛‌ اما خلاصه نتیجه‌ای که از گزارش کمیسیون بهداشت رسانه‌ای شد نیز حاکی از این بود که "کیفیت ریفرمیت پتروشیمی‌ها مطابق استاندارد و ادعای این که  بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، ادعايی غیر علمی است". همچنین  این که بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، ام.ام.تی و مشتقات الکلی بوده است. ضمن آنکه بنزین مورد نظر با قیمتی بیش از آنچه در بازار جهانی عرضه می‌شود، خریدار شده است.

البته تردید در کیفیت بنزین وارداتی نمایندگان مجلس را مجبور انجام تحقیق و تفحص از روند بنزین وارداتی کرد. در متن تحقیق و تفحص از بنزین واردتی  آمده است:" براساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانه ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسی های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی شود."  بر همین اساس از یک کارگروه برای بررسی مستندات کیفیت بنزین وارداتی در مجلس تشکیل شده است.

همچنین طبق نامه پژوهشگاه صنعت نفت در تاریخ پنجم آبان ماه امسال، نمونه‌های بنزین عرضه شده در سطح تهران نشان می‌دهد که بنزین توزیع شده حاوی فلزات ممنوعه است. همچنین بر اساس بررسی صورت گرفته توسط این پژوهشگاه خوردگی و گام بنزین توزیع شده در پایتخت بالاست. در واقع نتایج آنالیزها نشان می‌دهد که بنزین وارداتی که با بنزین تولید داخل ترکیب شده است همان کیفیت سابق را دارد.

بعد از انتشار اسناد و مدارک پائئین بودن کیفبت بنزین، سازمان ملی استاندارد هم مجبور به بررسی دوباره این موضوع شد. گزارش نتیجه این بررسی با چند ماه تأخیر آماده شد اما معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد امروز اعلام کرد: گزارش این سازمان در مورد کیفیت بنزین‌های وارداتی و داخلی به مسئولان مربوطه ارسال شده است اما در حال حاضر این گزارش محرمانه است.

البته وحید مرندی‌مقدم اذعان کرده است که گزارش نهایی سازمان ملی استاندارد ایران حاکی از این است که کیفیت بنزین وارداتی و بنزین داخلی با ایراداتی همراه بود.

اسناد موجود نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌های ایرانی با شناخت و ارتباطی که با ساختار وزارت نفت دارند، توانسته‌اند با ایفای نقش دلالی، بنزین بی‌کیفیت محتوی فلزات ممنوعه مانند ام.ام.تی و فروسین را با نرخ‌های نجومی به کشور وارد کنند. این شرکت‌ها با خرید و انتقال نفتای سبک پالایشگاه آبادان - روزانه چهار هزار تن- به امارات متحده عربی (فجیره) و افزودن مؤلفه‌هایی، آن را تبدیل به بنزین می‌کنند. در واقع این دلال‌ها برای آنکه آروماتیک بنزین مورد نظر را کاهش دهند از فلزات ممنوعه‌ که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است استفاده می‌کنند.

از محرمانه اعلام شدن گزارش سازمان ملی استاندارد - به عنوان یک سازمان دولتی- درباره آنالیز بنزین وارداتی که بعد از چندین ماه تأخیر آماده شده است، این موضوع برداشت می‌شود که این سازمان تمایل ندارد، با جوسازی یک ساله وزارت نفت و سازمان محیط حفاظت محیط زیست برای القاء آلایندگی بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) و وابستگی دوباره کشور به واردات مقابله کند.

منبع: تسنیم

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۶۵۰
کد خبر : ۲۳,۴۵۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید