به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پنج شیوه ای که ارز دیجیتالی، جهان را تغییر می دهد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-معاملاتی که از طریق ارز دیجیتالی صورت می گیرد، از وجه قابل برنامه ریزی گرفته تا اشکال جدیدی از تجارت الکترونیکی را شامل می شود. در ادامه به پنج شیوه ای اشاره می شود که در این شیوه ها، فناوری جدید، جهان را تغییر می دهد

وقتی به ارز دیجیتالی نگاه می اندازم، یک فناوری انقلابی را مقابل خود می بینم که به افراد و نهادها این اجازه را می دهد که بلافاصله، به صورت مطمئن و بدون واسطه، سرمایه های خود را انتقال دهند. ارز دیجیتالی می تواند به طور بالقوه تجارت جهانی را توسعه دهد و از شمول مالی حمایت کند و نوع خرید ما را تغییر ماهیت دهد و به شیوه ای معامله انجام دهد که ما حتی نمی توانیم به طور کامل آن را درک کنیم. معاملاتی که از طریق ارز دیجیتالی صورت می گیرد، از وجه قابل برنامه ریزی گرفته تا اشکال جدیدی از تجارت الکترونیکی را شامل می شود. در زیر به پنج شیوه ای اشاره می شود که در این شیوه ها، فناوری جدید، جهان را تغییر می دهد:

۱. انتقال بانکی سریع تر و ارزان تر

شیوه ای که بانک ها امروز برای انتقال وجه استفاده می کنند، منسوخ و قدیمی است. انتقال بانکی بین المللی می تواند نزدیک به یک هفته طول بکشد زیرا در این نوع انتقالات، بانک های طرف معامله و مراکز تبادل داده هر دو طرف معامله، درگیر هستند. حتی اشتراک فرامرزی اطلاعات مربوط به پرداخت ها و تراکنش ها نیز با چالش ها و مشکلاتی همراه است.

از طریق استفاده از ارز دیجیتالی همچون بیت کوین، انتقال بانکی خیلی فوری، به صرفه و با امنیت بیشتر صورت می گیرد. در واقع، چنین نقل و انتقالاتی بدون استفاده از ارزهای جدید قابل انجام است. شرکت Ripple Labs  از پروتکلی حمایت می کند که به مشتریان اجازه می دهد سرمایه های خود را از طریق یک دفتر کل دیجیتالی از یک ارز به ارز دیگر انتقال دهند (برای مثال، دلار به یورو). تکنولوژی این شرکت، ظرف چند ثانیه پول را در سراسر جهان انتقال می دهد به این شیوه که در ابتدا کارآمدترین مسیر را بین شرکای تجاری پیدا می کند که این مسیر ممکن است شامل یکسری معاملات بین تاجران تبادل ارز شود که دارای حساب هایی در بانک ها مختلف هستند و سپس به طور همزمان تمامی معاملات لازم تأیید می شود.

۲. بهبود حواله جهانی

هرساله، مهاجران کشورهای در حال توسعه، بیش از ۵۰۰ میلیارد وجه حواله می کنند که این مبلغ فراتر از سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. از آنجاییکه کارمزد انتقال بین المللی برای ارسال ۲۰۰ دلار، به طور میانگین ۶ تا ۱۰ درصد می باشد، فشار بر روی برخی از آسیب پذیرترین اقشار جهان چشمگیر است. فناوری، پتانسیل آن را دارد که کمک کند این انتقال سریع تر و ارزان تر صورت گیرد. کاربران خصوصی با استفاده از ارز مجازی حتی می توانند از طریق تلفن همراه، به صورت مستقیم برای خانواده خود پول بفرستند و تنها کارمزد باقیمانده، هزینه ای است که از طریق تبادلات ارزی محاسبه می شود. در حالیکه شرکت های سنتی انتقال وجه، به منظور جبران تأخیر پدید آمده در انتقال وجه بین المللی، مجبور به سرمایه گذاری هستند اما نیازهای سرمایه برای شرکت هایی که از ارز دیجیتال استفاده می کنند بسیار کمتر است.

به طور قطع، هزینه های سرمایه گذاری و هزینه انتقال وجه تنها بخشی از هزینه تجارت منسوخ و قدیمی است. با اینحال، کاهش این هزینه ها به بازیگران کوچکتر کمک می کند تا ساده تر بتوانند وارد میدان شوند و مسیرهای جدیدی برای انتقال وجه به وجود آورند و همچنین به بازیگران کنونی اجازه می دهد تا در خدمت شهرهای کوچکتر یا کشورهای جدید باشند.

۳.پول امن برای فقرا

رشد ناگهانی فناوری موبایل در آفریقا نشان داده است که کشورهای در حال توسعه نیز در بحث فناوری پیشرفته می تواند پیشرو باشند. برآوردها نشان می دهد که ۶۰ درصد یا مقدار بیشتری از تجارتدر کنیا از طرق استفاده از اعتبارات تلفن همراه بعنوان یک واسطه تبادل صورت می گیرد. همه از طریق یک تلفن همراه می توانند در این کشور پول ذخیره کند و برای کاربران دیگر اعتبار ارسال کنند. مشکل اینجاست که کارمزد بسیار بالا است: نقد کردن وجه به لحاظ تاریخی هزینه ۲۰ درصدی دارد که البته پذیرش گسترده اعتبارات به مفهوم این است که بسیاری از مصرف کنندگان می توانند بدون متحمل شدن هزینه های بالا، مستقیماً از اعتبار خود خرج کنند.

در کشورهایی که اکثر شهروندان آن حساب های بانکی ندارند، ارز دیجیتالی می تواند یک شکل دیگری از پرداخت راحت و امن باشد. در حالیکه استفاده از بیت کوین به عنوان یک ارز ثانویه در یک کشور موجب می شود تا شهروندان آن کشور در معرض یکسری خطرات ارزی قرار گیرند اما این روش به ویژه در کشورهایی با تورم بالا، بهتر از استفاده از گزینه های کنونی است؛ بعنوان مثال، این روش از نظر فیزیکی امن تر از نگه داشتن پول نقد در خانه یا خرید جواهرات می باشد. بعلاوه، آنهایی که بیت کوین دارند می توانند در یکی از معاملات جهانی بیت کوین آن را با یک ارز باثبات تر تعویض کنند. این روش، دسترسی به بازارهای مالی بین المللی را توسعه می بخشد و اجازه می دهد که حتی افرادی که حساب بانکی نیز ندارند بتوانند راهی برای نجات و محافظت خود در مقابل تورم داشته باشند. یک مفهوم این مسئله می تواند این باشد که اجرای کنترلهای سرمایه، سخت تر می شود.

۴.آغاز پتانسیل تجارت الکترونیک

امروزه، نگرانی از کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری موجب شده است که بسیاری از بازرگانان اینترنتی از تجارت خوب در فضای اینترنت خودداری کنند. اینگونه کلاهبرداری ها در معاملات جهانی، رایج تر است و بسیاری از شرکت ها، پرداخت بین المللی را نمی پذیرند. با استفاده از ارزهایی چون بیت کوین، تا زمانیکه معامله صورت نگرفته است، انتقال وجه صورت نمی گیرد. این مسئله خطر کلاهبرداری را برای بازرگانان از میان برمی دارد و بنابراین به آنها اجازه می دهد بتوانند در سطح جهانی خرید و فروش کنند و از آنجایی که ارز مجازی به مشتریان اجازه می دهد که بتوانند سرمایه های خود را به راحتی فرستادن یک ایمیل، ارسال کنند، در نتیجه خرید به صورت آنلاین به یک پروسه ساده و بدون دردسر تبدیل شده است. ارز دیجیتالی می تواند به شرکت های کوچک در کشورهای در حال توسعه اجازه دهد تا بیشتر در تجارت الکترونیکی جهانی تعامل داشته باشند. فروشندگان آمریکای لاتین می توانند صنایع دستی خود را در سطح جهان به فروش برسانند، نوجوانان چینی می توانند از طریق اسکایپ، آموزش زبان چینی ارائه دهند و شرکت های آفریقایی که خواستار عرضه محصولات خود از طریق بازار تبلیغات آنلاین هستند، یک گزینه پرداخت که امروز در دسترس نیست را در اختیار دارند. معاملات با ارزش اندک، یک نمونه به ویژه چشمگیر برای استفاده از ارز دیجیتالی به حساب می آید زیرا هزینه پایین اینگونه معاملات، اجازه خریدهای درون برنامه ای با قیمت پایین را می دهد و همچنین اجازه می دهد که با قیمت پایین بتوانیم مقالات خبری را با هزینه ای اندک از رسانه های سراسر جهان به صورت آنلاین بخوانیم.

۵. پول قابل برنامه ریزی و قراردادهای هوشمند

وقتی یک دارایی کاملاً دیجیتال باشد، به شیوه های خودکار قابل انتقال است. این مسئله، راه را برای «وجه قابل برنامه ریزی» یا «قراردادهای هوشمند» هموار می سازد. یک نمونه عملی، حساب امانی است. چنین حساب هایی تاکنون در معاملات بزرگ همچون معاملات ملکی مورد استفاده قرار می گرفت. خریداران، پول خود را به صورت سپرده نگه می دارند و زمانی این پول به فروشنده تعلق می گیرد که حق مالکیت اموالی را که خریداری کرده اند، به دست آورند. در عصر دیجیتال که موضوع اعتماد می تواند یک مانع کلیدی برای افرادی به حساب آید که می خواهند معاملات آزاد و مستقل داشته باشند، این سیستم می تواند برای مبالغ بسیار کمتر مورد استفاده قرار گیرد. معامله چند امضایی، یک نمونه دیگر است که در آن وجه زمانی از یک حساب قابل برداشت است که چندین فرد آن را تأیید کنند. این کار برای جلوگیری از دسترسی دزدان دیجیتالی به سرمایه است که البته همچنین به شرکت ها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که وجه آنها در هنگام انتقال در امتداد مرزها یا بین بخش های یک شرکت یا سازمانهای خیریه و پیمانکاران ناپدید یا دزدیده نشده است.

پول قابل برنامه ریزی همچنین می تواند در قراردادهای پیچیده تر همچون معاملات مالی با چندین طرف معامله و مشتقات پیچیده نیز نقش داشته باشد. شما ممکن است پولی را در یک قرارداد مالی قرار دهید که آن وجه را مطابق با آنچه برای قیمت سهامی خاص رخ می دهد، خرج کنید. یک برنامه رایانه ای می تواند از طریق ترمینال بلومبرگ به قیمت های سهام وصل شود و سپس افراد متفاوت، بسته به سهامی خاص یا ترکیب خاص از سهام ها، می توانند وجه و سرمایه دریافت کنند.

نویسنده: سوزان آسی

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۸۹۵
کد خبر : ۲۳,۵۰۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید