به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هفت طرح فولادی در ترازوی سود و زیان

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-هفت طرح فولادی که از هشت سال پیش تا کنون هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند اکنون با پیشرفت 80 درصدی روبرو شده و طبق آخرین اعلام ایمیدرو تامین مالی‌ این هفت طرح استانی در مدت یکسال و نیم گذشته تاکنون به طور متوسط بیش از دو برابر نسبت به عملکرد مالی شهریور سال قبل پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این تاخیر در حالی است که در همین مدت میلیاردها دلار فولاد و محصولات فولادی وارد و ارز سرشاری نیز به واسطه همین واردات از کشور خارج شد. البته واردات گسترده محصولات فولادی و خروج ارز از کشور تنها بخش کوچکی از خسارت ناشی از تاخیر در بهره برداری از طرح‌های فولادی استانی محسوب می شود.

هیات وزیران دولت دهم در جلسه دوم تیر 1392 و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد که مبلغ پیش پرداخت مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی طرح‌های فولاد استانی (15 درصد پیش پرداخت به علاوه پنج درصد سهم بیمه سایناشور) از محل منابع مالی موجود در کشور چین به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پرداخت شود و معادل ریالی آن از محل بدهی های دولت به ایمیدرو تهاتر شود. بر اساس این مصوبه قرارداد طرح های هفت گانه فولادی با یک شرکت چینی امضا شد.

براین اساس مبلغ قرارداد با چینی‌ها برای طرح فولاد سبزوار دو میلیارد و 28 میلیون و 840 هزار و 688 یوان، طرح فولاد بافق یک میلیارد و 922 میلیون و 571 هزار و 816 یوان، طرح فولاد شادگان دو میلیارد و 149 میلیون و 137 هزار و 960 یوان، طرح فولاد نیریز دو میلیارد و 90 میلیون و 81 هزار و 480 یوان، طرح فولاد میانه دو میلیارد و 165 میلیون و 55 هزار و 992 یوان، طرح فولاد قائنات دو میلیارد و 236 میلیون و 282 هزار و 312 یوان و طرح فولاد سپید دشت دو میلیارد و 288 میلیون و 688 هزار و 22 یوان است.

 

رشد 2 برابری عملکرد مالی طرح های استانی فولاد

بر این اساس طبق آخرین اعلام ایمیدرو تامین مالی‌ هفت طرح استانی فولاد در مدت یکسال و نیم گذشته تاکنون به طور متوسط بیش از دو برابر نسبت به عملکرد مالی شهریور سال قبل پیشرفت داشته اند.

 

طرح فولاد سپید دشت در حالی به پیشرفت مالی 67 درصدی رسید که در شهریور 1392 تنها میزان پیشرفت آن 26 درصد بود و در این مدت شریک بخش خصوصی 300 میلیارد ریال به این طرح تزریق کرده است. از سوی دیگر در طرح شادگان نیز میزان پیشرفت مالی از 31 درصد به 62 درصد رسیده؛ به طوری که شریک بخش خصوصی 260 میلیارد ریال در اختیار پروژه فولاد شادگان قرار داده است.

فولاد آذربایجان نیز در این مدت شاهد پیشرفت 55 درصدی در بخش مالی بوده در حالی که در شهریور سال قبل میزان پیشرفت مالی این طرح 32 درصد بود. در این مدت به طرح فولاد آذربایجان که مدت زیادی از حضور شریک بخش خصوصی در آن نمی گذرد 70 میلیارد ریال منابع مالی جدید آن تزریق شده است.

میزان پیشرفت مالی فولاد نی ریز در این مدت از 20 درصد به 46 درصد افزایش پیدا کرد و در مدت یکسال و نیم اخیر 275 میلیارد ریال منابع مالی جدید دریافت کرده است. همچنین طرح فولاد قائنات از پیشرفت مالی 29 درصدی به پیشرفت 70درصدی رسید.

از سوی دیگر فولاد سبزوار که به تازگی شریک بخش خصوصی در آن حضور پیدا کرده است در مدت مورد بررسی توانست میزان پیشرفت مالی را از 16 درصد به 30 درصد افزایش دهد. در این میان فولاد بافق که قرارداد مشارکت آن در مهر امسال منعقد شده میزان پیشرفت مالی را از 22 درصد به 32 درصد افزایش داده است.

طرح های استانی فولاد هم اکنون به طور متوسط از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند و طبق برنامه ریزی ها، احیای مستقیم آن ها از نیمه سال آینده وارد مدار تولید می شوند.

طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده تولید فولاد ایران در برنامه پنجم توسعه و تا سال 1404 باید به ترتیب به 35 و 55 میلیون تن برسد؛ هدفی که بدون راه‌اندازی هفت طرح فولادی رسیدن به آن غیرممکن خواهد بود.

منبع: ایسنا

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۷۳۵
کد خبر : ۲۳,۹۲۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید