به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هند مذاکرات نفتی با ایران را به حالت تعلیق درآورد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-سه شرکت هندی مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه بلوک نفت و گاز فارسی در خلیج فارس را به دلیل تهدیدهای غیر قانونی و ظالمانه آمریکا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سه شرکت هندی " او.وی.ال، او. ان. جی. سی و ایندین اویل" مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه بلوک نفت و گاز فارسی "بینالود" در خلیج فارس را به دلیل تهدیدهای آمریکا به حالت تعلیق درآورده اند.

بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال ۲۰۰۲ میلادی امضا شد.

پس از پایان مراحل اکتشافی مذاکرات مقدماتی شرکت ملی نفت ایران با این سه شرکت نفنی هندی از سال ۲۰۰۷ میلادی به منظور توسعه این میدان مشترک فراساحلی با عربستان سعودی آغاز شد و با گذشت حدود هشت سال از انجام مذاکرات این سه شرکت نفتی هند به طور رسمی مذاکرات را به دلیل تهدیدهای آمریکا به حالت تعلیق درآورده اند.

با این وجود، محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل سابق شرکت نفت فلات قاره اردیبهشت ماه دو سال قبل با بیان اینکه شرکت‌های هندی طرف مذاکره هم برای توسعه این میدان فراساحلی پیشنهادهای جدیدی را به ایران ارائه کرده که در حال بررسی است، گفته بود: به زودی تکلیف توسعه بخش‌های باقیمانده بلوک بینالود تعیین تکلیف خواهد شد.

در این بین " دارمندرا پرادهان" وزیر نفت هند در واکنش به تهدیدهای گاه و بیگاه این سه شرکت نفتی هندی توسط آمریکا، تاکید می کند: دولت دهلی نو متعهد شد که این کشور از منافع شرکت‌های نفتی هندی در ایران در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت خواهد کرد.

این عضو کابینه دولت دهلی با تاکید بر اینکه هندوستان از منافع اقتصادی شرکت‌های نفتی خود مقابل تحریم‌های آمریکا به دلیل سرمایه‌ گذاری در ایران حمایت خواهد کرد، اظهار داشت: اداره حسابرسی دولت آمریکا ممکن است شرکت‌های نفت و گاز طبیعی هند (اُ ان جی سی)، شرکت نفت هند (آی اُ سی)، شرکت اویل ایندیا و دو شرکت چینی را به دلیل داشتن مناسبات تجاری با ایران در لیست تحریم قرار دهد.

گزارش رسانه های غربی نشان می دهد هر سه شرکت هندی واکنش مشابهی به گزارش اداره حسابرسی آمریکا داشته و گفتند که قراردادهای اکتشاف نفت در بلوک نفتی فارسی در سال ۲۰۰۹ میلادی منقضی شده و آنها پس از سال ۲۰۰۷ میلادی هیچ گونه فعالیتی در این میدان نفت و گازی نداشته‌اند.

این در حالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران سال گذشته مخالفت رسمی وزارت نفت با مشارکت یک کنسرسیوم هندی در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را اعلام کرده و به وزارت انرژی هند اعلام کرده است که "نمی‌تواند نه دولت و نه مجلس را برای پذیرش این قرار‌داد متقاعد کند. "

براساس قراردادهای مشارکت در تولید، شرکت سرمایه گذار سهمی از تولید یا درآمد حاصل از آن را برمی‌دارد، اما در قراردادهای خدماتی تنها ۱۵ درصد سرمایه گذاری برای توسعه میدان به شرکت سرمایه گذاری می‌رسد.

به گزارش مهر، در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن ۵۰۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۲۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی حدود ۲۵ درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است. بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

منبع: مهر

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۶۰۹
کد خبر : ۲۳,۹۲۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید