به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته سوم سپتامبر

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته سوم سپتامبر

سنگ آهن

همانطور که پیش بینی میشد سنگ آهن به روند نزولی خود ادامه داد ولی در اواخر هفته به ثبات رسید. قیمت سنگ آهن از 85 دلار به 82 دلار برای خلوص 5/63 درصد سی اف آر بنادر چین تحویل نقدی سقوط کرد. معاملات چندانی نیست ولی قیمت هم نمی تواند به زیر 80 دلار بیاید. با نزدیک شدن فصل آخر سال 2009 دوباره بحث قرارداد سنگ آهن بین چین و سه شرکت بزرگ دارد شروع میشود اگر قیمت سنگ آهن تحویل نقدی عیار 5/63 درصد به زیر 80 دلار سی اف آر بنادر چین برسد. برداشت از معادن چین سودآور نخواهد بود و این معادن تعطیل خواهند شد.  از سوی دیگر هفته آینده تعطیلات عید ملی چین شروع خواهد شد بهمین دلیل معاملات هم به شدت محدود شده است ولی به نظر میرسد قیمت به کف خود رسیده باشد و احتمالاً تا پایان سال آرام آرام رشد کند. البته نباید فراموش کرد که قیمت آهن آلات در بازار داخلی چین پائین آمده افزایش قیمت سنگ آهن تنها در صورتی امکان پذیر است که قیمت محصول بالا برود اما با مازاد عرضه و تولید فعلی چین امکان بالارفتن قیمت ها در بازار داخلی چین حداقل تا یکماه آینده بعید است بنابراین امکان بالا رفتن قیمت سنگ آهن هم در ماه جاری نمیرود.

 

قراضه

بازار قراضه تحت تاثیر کالای ساخته شده قرار دارد. بعلت افت قیمت در بازار داخلی چین و سرازیر شدن مازاد عرضه چین به دنیا، نگرانی در بین تولیدکنندگان جهان افزایش یافته است. بهمین دلیل آنها سعی میکنند با احتیاط بیشتر و بر اساس نیاز خود قراضه را خریداری نمایند. ترک ها این هفته 10 محموله قراضه را با قیمت 10 دلار ارزانتر خریداری کردند. قیمت قراضه مخلوط 80 – 20 سنگین تحویل بنادر ترکیه از امریکا 310 دلار بوده است. قراضه تحویل بنادر خاور دور هم 350 دلار عرضه شد که 10 دلار پائین آمده است. نباید فراموش کرد که عرضه قراضه بالا نرفته است، تقاضای آن کاهش یافته و کاهش تقاضا عرضه کنندگان قراضه را محتاط می کند تا آرام تر کالای خود را به بازار ارائه کنند این امر به ثبات بازار کمک خواهد کرد عده ای از دست اندکاران معتقدند که قیمت قراضه به کف خود رسیده است، عده ای دیگر انتظار دارند قراضه تا 10 دلار دیگر هم پائین بیاید ولی همه اتفاق نظر دارند که قراضه به کف خود رسیده است 300 دلار یا 290 دلار، در هر حال احتمال افت بیشتر قیمت قراضه در سپتامبر نمی رود.

 

بیلت

قیمت بیلت به آرامی در هفته گذشته کاهش یافت این کاهش 10 تا 20 دلار بود قیمت بیلت در خاور دور 480 تا 485 دلار بود یک محموله روسی به فیلیپین در 485 دلار فروخته شد. هفته های قبل بیلت 500 تا 510 دلار عرضه میشد صادرات و فروش بیلت در همه جا محدود شده است علت آن کاهش قیمت میله گرد و مازاد موجودی آن در سطح دنیاست ولی بعلت بالا بودن قیمت قراضه کاهش قیمت بیلت در حد 10 تا 20 دلار بوده است این در حالی است که میله گرد هم به همین نسبت پائین آمده در حال حاضر سی ای اس بیشترین عرضه بیلت را دارد ولی قیمت زیاد تغییر نکرده علت آنهم اینست که بیلت عرضه شده به بازار توسط تجار بزرگ در قیمت های بالا خریداری شده و آنها نسبت به پائین آوردن قیمت حساس هستند از سوی دیگر عده ای امیدوارند با اتمام ماه رمضان تا دو هفته  بعد سفارشات میله گرد و بیلت کشورهای اسلامی شروع شود که اینهم دور از انتظار نیست ولی محموله های آماده به حمل در بازارها زیاد است.

در ایران

بازار بیلت در ایران همچنان راکد است. صحبت قیمت 480 تومان تحویل در بندر انزلی زیاد است ولی معاملات روی پایه 465 تا 470 تومان برای تمام سایزها صورت میگیرد، رکود حاکم بر بازار میله گرد همه دست اندرکاران را خسته کرده است. قیمت های امروز میله گرد و بیلت عملاً سودی برای تاجر یا تولیدکننده نمی گذارد در این میان تنها دولت برنده ماجراست که مالیات ارزش افزوده را می گیرد محققاً رکود سه ماهه اخیر همراه با بالا رفتن قیمت در بازارهای خارجی در مهر ماه در ایران خود را نشان خواهد داد. بیلت قزاق در سایز 150 از منابع مختلفی با زمان حمل کمتر از یک ماه تا 455 دلار تحویل انزلی عرضه شده است کاهش قیمت باز هم ممکن است ولی نه بیش از 20 دلار. علیرغم این که قیمت های خارجی پائین آمده ولی معاملات بیلت در حد بسیار محدودی صورت می گیرد و امید نمی رود که در هفته آینده هم تغییری در این شرایط بوجود آید.

 

میله گرد و مقاطع

در خلال ماه مبارک رمضان اکثر پروژه های ساختمانی در کشورهای اسلامی متوقف بود واقعیت اینست که ماه رمضان امسال مصادف بود با آخرین روزهای تعطیلی مدارس که همه اهل آسیا بخصوص خاورمیانه را به مرخصی برد از طرف دیگر رکود فعالیت های ساختمان سازی بهترین توجیه برای این تعطیلات بود، با تمام شدن رمضان و باز شدن مدارس باید پروژه ها هم شروع به کار کنند. ولی در چین تعطیلات عید ملی آغاز میشود بهمین دلیل قیمت ها با کاهش تقاضا پایین آمد البته کاهش قیمت مقاطع بخصوص میله گرد 10 تا 15 دلار هر تن بود. روز چهارشنبه نشانه هائی از بهبود در بازار شانگهای دیده شد ولی بعلت آنکه معاملات در حد بسیار کمی صورت می پذیرد فعلاً نباید امیدواری زیادی به تغییر قیمت داشت.

در ایران

در ایران بازار مقاطع ثابت مانده است. میله گرد و تیرآهن سه روز بی هیچ تغییری باقی ماند که نشان از تعطیلی بازار دارد در شرایط فعلی نوسان قیمت ها در حد 5 تا 10 تومان است . امیدواری همه به هفته آینده می باشد که قیمت ها تغییر کند البته موجودی انبارها بالا نیست ولی تقاضا محدود است شاید تا نیمه دوم مهر ماه هم وضعیت به همین شکل بماند، تیرآهن اروپائی در قیمت 650 – 660 دلار تحویل بنادر ایران عرضه میشود و میله گرد 500 – 510 دلار در این قیمت ها واردات تیرآهن سود بسیار کمی را برای واردکننده تامین می کند. معاملات در حداقل خود صورت می پذیرد.

 

ورق

بازار ورق در همه دنیا تحت تاثیر چینی ها قرار دارد. چینی ها ورق های خود را روانه بازارهای دنیا

کرده اند هر چند که حجم عرضه آنها محدود است ولی قیمت ها یشان ارزنده است بخصوص که از حرکت رو به رشد قیمت ورق در دنیا جلوگیری کرده است.

قیمت کویل گرم صادراتی روسیه 20 دلار کاهش یافت و به 560 دلار فوب بنادر دریای سیاه رسید. ورق سرد کویل هم به 600 دلار فوب پائین آمده است. زمان تحویل نوامبر قید شده است.  حجم خریدها در آسیا پائین آمده ولی در اروپا کمی بهبود یافته است. ارسلورمیتال اعلام کرده که پایه قیمت ورق گرم را به 450 یورو هر تن خواهد رساند ولی بازار ورق در خاورمیانه راکد بود و در آسیا هم چینی ها در حال عرضه محصولات خود به اروپا هستند آنها ورق گرم کویل تحویل اروپا را 410 یورو سی اف آر انتورپ پیشنهاد میدهند و ورق سرد را 450 یورو.

در ایران

اول هفته گذشته یک تولید کننده ورق گالوانیزه متوقف شد گفته میشود بدهی این تولیدکننده بیست میلیارد تومان است که نزدیک به 8 میلیارد تومان آن به بازاریهاست. این مساله باعث توقف معاملات ورق بخصوص ورق سرد شد. شایعه ابطال معامله ورق گرم هفته پیش از آن در بورس هم به بازار ورق گرم لطمه زد همه اینها همراه با تعطیلات در پیش رو بازار ورق را به سکوت کشاند، از طرف دیگرعرضه ورقهای وارداتی همراه با پیشنهادهای فروش چینی ها خریداران را به تردید برد که قیمت ها احتمالاً سقوط خواهد کرد. ورقهای وارداتی از سی ای اس بخصوص قزاقستان به شدت عرضه شد. محصول ام ام ک هم توسط یکی از تجار در سطح وسیع عرضه شد ولی قیمتها در حد 10 تومان کاهش یافت. روز چهارشنبه شایعه عرضه 180 هزار تن ورق موجود در انبارهای فولاد مبارکه در بازار پیچید. اگر این مطلب درست باشد قیمت ورق گرم ممکن است تا هر کیلو 30 تومان کاهش یابد ولی در شرایط فعلی تقاضا محدود است و روند قیمتها رو به تنزل چون واردات از خارج به هر حال ادامه دارد البته تنزل قیمتها وسیع نیست ورق گرم کویل 2 میلیمتر چینی را در قیمت 575 دلار تحویل بندر امام عرضه کردند و ورق سرد قزاق را 680 دلارتحویل انزلی  اما برای ورق سرد مشتری نیست ضمن اینکه احتمالاً مبارکه قیمتهای خود را در اولین هفته عرضه حفظ خواهد کرد و یا پائین خواهد آورد در هر حال بازار کشش افزایش قیمت ورق را ندارد و دیدگاه عمومی این است که قیمتها 10 تا 20 تومان نوسان خواهد داشت و با ثبات نسبی برای ورق سرد و کاهش محدود برای ورق گرم باقی می ماند.

۲۸ شهریور ۱۳۸۸ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۷۸۴
کد خبر : ۲,۳۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید