به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نفت ایران ظرف چند ماه به بازار بازمی‌گردد، نه چند هفته

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-خبرگزاری رویترز گزارش داد: به‌رغم برنامه ایران برای پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریم‌ها، توافق هسته‌ای احتمالی ایران و 1+5 که به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران منجر خواهد شد، بعید است باعث سرازیر شدن فوری نفت ایران به بازارهای جهانی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته کارشناسان بازار، مقام‌های سابق آمریکایی و دیپلمات‌های غربی، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هنوز در حال کار روی جزئیات قرار‌دادی هستند که در نظر دارند تا پایان ژوئن امضاء شود، اما بازگشت نفت صادراتی ایران به بازار دستکم تا سال 2016 به تعویق خواهد افتاد.

پیشرفت در گفتگوها در سوئیس در ماه جاری باعث کاهش بیش از 10 درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته شده بطوریکه برخی فعالان و تحلیلگران منتظر بازگشت روزانه یک میلیون بشکه از نفت خام ایران به بازار هستند که مازاد عرضه موجود در بازار را دو برابر می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران با فرض اینکه انتقال نفت ایران به سرعت انجام خواهد شد و با نادیده گرفتن نگرانی‌ها درباره پایگاه مشتریان از دست رفته و احتمالا میادین نفتی فراموش شده، در حال تمرکز روی این موضوع هستند که ایران به لحاظ فنی با چه سرعتی می‌تواند تولید نفت را از سرگرفته و به سطح قبل از تحریم‌ها برساند.

آنچه که تحلیلگران احتمالا دستکم گرفته‌اند موانع سر راه مسیر دیپلماتیک بازگشت ایران به بازارهای انرژی جهانی است.

یک دیپلمات غربی مستقر در خلیج فارس گفت: انتظار نداشته باشید که شیر نفت ایران باز شود. لغو تحریمهای مالی آسانتر است زیرا بسیاری از بخش‌های تجارت نفتی ایران هدف قرار گرفته است.

مطمئنا یک توافق هسته‌ای اجازه خواهد داد بخشی از نفت ایران فورا به بازار بازگردد. تحلیل رویترز درباره‌ اطلاعات صنعت نفت نشان می‌دهد ایران حدود 12 میلیون بشکه نفت خام در ذخایر شناور در سواحل خود دارد و یک انبار نفت در چین اجازه کرده تا نفت خود را از آنجا به هند و کره جنوبی صادر کند.

برخی کارشناسان انرژی تخمین می‌زنند که ایران می‌تواند صادرات خود را ظرف شش ماه پس از لغو تحریم‌ها به میزان 500 الی 800 هزار بشکه در روز افزایش دهد، اما این امر احتمالا نتیجه یک افزایش تدریجی خواهد بود.

ریچارد مالینسون تحلیلگر موسسه مشاور انرژی اسپکتس در لندن می‌گوید: واکنش اولیه بازار به یک قرار‌داد احتمالا شدید خواهد بود. توجه هنوز روی مازاد عرضه است و افراد کافی هستند که می‌گویند این امر به افزایش سریع تولید نفت ایران منجر خواهد شد.

مالینسون گفت‌: اما تحولات امسال هرچه باشد باعث سرازیر ‌شدن نفت ایران به بازار که عده‌ای نگرانش هستند نخواهد شد.

تهران مایل به پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود تحت تحریمهای آمریکا است که صادرات نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2012 به یک میلیون بشکه در روز رسانده است.

وزیر نفت ایران در ماه نوامبر گفت: تحت هیچ شرایطی ما سهم بازار جهانی خود را حتی یک بشکه کاهش نخواهیم داد.

اما برای اینکه ایران بتواند فروش نفت خود به طور قابل توجه بیشتر کند و درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت را بازگرداند، محدودیت‌های آمریکا و اروپا روی کشتیرانی، بنادر، سیستم بانکی و تجارت نفت باید لغو شود.

زاکاری گلدمن مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا که به اعمال تحریم‌ها علیه ایران کمک کرد گفت: اقدام اول این خواهد بود که تهران بتواند بخش بیشتری از پول‌های بلوکه ‌شده خود در خارج از کشور را که در حال حاضر محدود به تجارت دوجانبه خاص می‌شود، استفاده کند.

باک مکنالی مشاور سابق کاخ سفید در دوران جورج بوش و رییس گروه مشاور انرژی راپیدان گفت: حتی با یک توافق هسته‌ای، تحریم‌های نفتی احتمالا به طور موثر تا اوایل 2016 پابرجا خواهد ماند.

مکنالی افزود: نمی‌دانم آیا یک توافق سیاسی در ماه مارس یا آوریل یا حتی اجرای مسائل فنی در ماه ژوئیه ایران را فورا قادر به فروش نفت ذخیره‌ شده خواهد کرد یا خیر.

کاهش قیمت نفت همچنین میزان نفتی را که ایران به دنبال صادرات آن است کم خواهد کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: صنعت نفت ایران می‌تواند نفت 25 دلاری را نیز تحمل کند.

دیوید گلدوین فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا و هماهنگ‌ کننده امور انرژی بین‌الملل در سال‌های 2009 تا 2011 و رییس هیات مشاور انرژی شورای آنلاتیک گفت: تازه‌ترین کاهش قیمت نفت احتمالا باعث خواهد شد تهران درباره سرازیر ‌کردن نفت خود به بازار حتی در صورت لغو تحریم‌ها تجدید‌نظر کند.

وی گفت: مقدار افزایش صادرات ایران به نیاز آنها به پول بستگی دارد.

ایران همچنین با یک رقابت شدید از سوی اعضای اوپک نظیر عربستان، کویت و عراق برای بازار‌های اصلی آسیایی مواجه است.

کویت و دیگر اعضای اوپک درباره موفقیت ایران در افزایش فوری تولید نفت به دلیل تنبل شدن برخی از میادین در دوران تحریمها ابراز تردید کرده اند.

منبع: ایسنا

۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۹۴۱
کد خبر : ۲۳,۹۸۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید