به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی کاهش قیمت های سنگ آهن در جهان

پیش بینی کاهش قیمت های سنگ آهن در جهان

شرکت های معدنی بزرگ عرضه کننده سنگ آهن، تولید خود را به شدت کاهش داده اند. به همین علت آن ها امیدوارند که در مذاکرات با خریداران بتوانند با قدرت برخورد کنند.

با توجه به کاهش تولید فولاد در جهان که از کاهش عرضه سنگ آهن نیز پیشی گرفته است، احتمال دارد روند نزولی قیمت سنگ آهن ادامه یابد.

بیشترین زیان را کسانی متحمل می شوند که موجودی سنگ آهن خود را در قیمت های نقدی پایینی در بازار به فروش می رسانند. اما سه شرکت بزرگ معدنی یعنی وال برزیل، ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون همراه با تعداد زیادی از معدن داران دیگر که اغلب سنگ آهن خود را در قالب قراردادهای بلند مدت به فروش می رسانند نیز در این بحران سهیم هستند.

یکی از تحلیلگران اظهار داشت سقوط قیمت های نقدی سنگ آهن به حدود 60 دلار هر تن از اوج آن در مارس 2008 که 197 دلار هر تن بود، می تواند شرایط را برای مذاکرات قیمت سال 2009 آماده سازد. این امر همچنین نشان می دهد که بازار سنگ آهن از زمانی که قیمت ها تعیین شده است تا کنون چقدر دستخوش نوسان بوده است.

با وجود کاهش های اخیری که در قیمت ها صورت گرفته است، این سه معدن دار بزرگ تقریباً نیم میلیارد تن از سنگ آهن خود را طبق قراردادهایی که در آوریل و در زمان رونق بازار بسته اند، در قیمت های بالای 100 تا 120 دلار هر تن به فروش رسانده اند.

علاوه بر این، وال، ریو و بی اچ پی 50 میلیون تن از ظرفیت تولید خود را در این فصل حذف کرده اند که این میزان تنها 10 درصد از مجموع تولید سالیانه آن ها و حدود 35 درصد تولید فصلی شان راتشکیل می دهد.

این میزان از کاهش تولید سنگ آهن برای تولید 25 میلیون تن فولاد کافی است. اگرچه پیش بینی می شود که چین به تنهایی بیش از دو برابر این میزان، از تولید فولاد خود در سال آینده بکاهد.

به گزارش یکی از تحلیلگران بانک UBS، بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان که تاثیر زیادی در تعیین قیمت های پایه دارد، تولید خود را معادل 15 درصد معادل 60 میلیون تن در سال 2009 کاهش داده و به 420 میلیون تن خواهد رساند.

مدیر شرکت وال اظهار داشت تولید فولاد در جهان حدود 20 درصد تاکنون در سال 2008 کاهش یافته است. و با توجه به محاسبات موسسه بین المللی آهن و فولاد در سال 2007 که تولید فولاد جهان را 2/1 میلیارد تن برآورد کرده است، حدود 300 تا 350 میلیون تن دیگر سنگ آهن لازم است تا تعادل در بازار ایجاد شود.

بهترین کاری که معدن داران می توانند انجام دهند این است که تولید خود را متناسب با کاهش تقاضا پایین بیاورند.

شرکت وال که تولید سالیانه خود را تاکنون 10 درصد معادل 30 میلیون تن کاهش داده، معتقد است که می تواند با خواست مشتریان برای کاهش تحویل سنگ آهن کنار بیاید. ریو تینتو نیز که عرضه کننده بزرگ سنگ آهن به چین است، اعلام کرده که تا آخر سال جاری تولید خود را 10 درصد معادل 20 میلیون تن کاهش خواهد داد.

ریوتینتو ماه گذشته از بازار معاملات نقدی کناره گرفت. بی اچ پی نیز از بیشتر فروش های نقدی امتناع می کند.

بیشتر پیش بینی های تحلیلگران از کاهش قیمت های قراردادی بین 15 تا 50 درصد خبر می دهند. بانک مکواری 20 درصد کاهش و گلدمن ساچ 30 درصد کاهش را در قیمت های قراردادی سنگ آهن یپش بینی می کنند ولی مریل لینچ و بقیه معتقدند که هنوز برای پیش بینی زود است.          

۱۱ آذر ۱۳۸۷ ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۶۹۶
کد خبر : ۲۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید