به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش تدریجی تعرفه واردات عراق به ۲۵ درصد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت:‌ اگرچه عراقی‌ها قصد افزایش تعرفه واردات تا ۲۵ درصد را دارند، اما این قانون تا دو ماه آینده متوقف شده و بازرگانان ایرانی از اکنون باید به فکر افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت باشند، اما ما در ۲۵ قلم کالای صادراتی به عراق رقیب نداریم که جای نگرانی نیست.

گروه اقتصادی ـ خبرگزاری فارس طی چند سال اخیر عراق به عنوان یکی از 5 کشور مهمی است که بیشترین حجم صادرات ایران به آن انجام می‌شود. طی یک سال اخیر نیز با به وجود رخدادها و منازعات سیاسی در این کشور از جمله حملات گروه تروریستی داعش، واردات کالا از مرزهای ایران به عراق نسبت به کشورهای دیگر رونق بیشتری گرفته و عراقی‌ها سعی کردند با برداشتن موانع گمرکی، واردات کالاهای اساسی از ایران به مرز کشورشان را سهولت بخشند، اما طی چند روز اخیر اخباری به گوش می‌رسد که قرار است تعرفه صادرات کالا به عراق از 4 درصد حقوق متعارف گمرکی به 25 درصد افزایش یابد و این امر موجی از نگرانی را میان بازرگانان ایرانی برانگیخته است.

جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت تعرفه واردات کالا به عراق گفت: قانون افزایش تعرفه واردات از سال 2012 در این کشور به تصویب رسیده است ولی از آنجایی که زیرساخت‌های اجرا آماده نبود، تاکنون اجرا نشده بود.

وی ادامه داد: این یک سیاست اصولی است که هر کشوری که عمده تجارتش مبتنی بر واردات باشد، به تدریج به سمت نظام تعرفه‌ای برود که هم برای دولت درآمدی ایجاد کرده باشد و هم راهکاری برای حمایت از تولید داخل به وجود آید.

سنجابی شیرازی با بیان اینکه در دولت قبلی عراق و اخیراً آقای هوشیارزیباری سعی در اجرای این قانون داشته‌اند، افزود: آخرین خبری که در دست داریم این است که هفته گذشته مجلس عراق برای یک دوره دو ماهه مجدداً اجرای این قانون را تعلیق کرد و مرزهای رسمی ایران و عراق برپایه همان تعرفه‌های قبلی فعال است و انتقال کالا صورت می‌گیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد:قطع به یقین، این قانون اجرا خواهد شد ولی در عین حال این موضوع در عراق کمی سیاسی هم است، چرا که مجلس عراق اصرار دارد افزایش تعرفه واردات در تمام کشور اجرا شود، اما اقلیم کردستان این کشور به دلیل قوانین فدرال می‌تواند آن را اجرا نکند، که در نتیجه این موضوع فقط محدود به بخش عربی می‌شود و مبادله فرضی با بخش‌های عربی کاهش می‌یابد.

وی پیش‌بینی کرد افزایش تعرفه واردات در عراق در قالب برنامه زمان‌بندی‌شده و با شیب افزایش تدریجی انجام شود.

سنجابی‌شیرازی به بازرگانان ایرانی توصیه کرد تا از هم اکنون خود را برای این موضوع آماده کرده و با افزایش کیفیت و قیمت پایین‌تر، بازار عراق را برای آینده نیز حفظ کنند، چرا که درنهایت بخشی از افزایش قیمت را مصرف‌کننده عراقی پرداخت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، افزایش تعرفه را نیز دارای تبعات مثبت دانست و گفت: با این کار، بازیگران واسطه‌ای حذف می‌شوند و تجارت پیله‌وری در سراشیب سقوط قرار می‌گیرد و آنهایی که به صورت تولیدکنندگان عمده و با کیفیت هستند امکان ماندن در بازار را دارند.

سنجابی‌شیرازی این را هم گفت: نباید چندان نگران بود چرا که ما در 16 تا 25 قلم کالا در عراق اصلاً رقیبی نداریم و بیش از 80 درصد بازار لبنیات، مواد غذایی، سیمان، سرامیک و سنگ این کشور در اختیار ماست.

منبع: فارس

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۶۵۶
کد خبر : ۲۴,۸۶۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید