به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا اوپک باید نگران نفت ایران و عراق باشد؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-کمتر از یک‌ماه به نشست تابستانی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باقی مانده و اگر شرایط فعلی ثابت بماند، شاهد حفظ سهمیه‌های کنونی تولید اعضای این سازمان خواهیم بود. اتفاقی که با اما و اگرهایی هم روبروست.

تا جایی که به نظر می‌رسد، عربستان سعودی، ایران و عراق هستند که باید مشکل بزرگ را حل کنند که چطور باید سقف تولید اوپک و در نتیجه قیمت‌ نفت را کنترل کرد، درحالی که بغداد و تهران به شدت مایل به افزایش قابل توجه تولید نفت خود هستند.

باوجود رشد قیمت نفت از محدوده ٤٠ دلار تا اینجا، گفته می‌شود که اوپک در حال از دست دادن اهمیتش در عرضه جهانی انرژی است، حتی برخی گزارشها از پایان عصر اوپک سخن گفته‌اند، اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

هیچ کس شک ندارد که اتحاد ضعیف میان اعضای اوپک شکاف برداشته است، ناکارآمدی این سازمان در پایندی به سطوح تولید اعلام شده هم قابل تردید نیست. اما پایان عصر اوپک؟

با این حال، چیزی که مشخص است این است که برخی کشورها به شدت نیازمند دلارهای نفتی هستند که از طریق افزایش تولید نفت به دست خواهند آورد. ایران و عراق نه تنها جزو مهم‌ترین این کشورها هستند، بلکه از این ظرفیت برخوردارند که سطح تولیدشان را هم بالا ببرند، البته به شرط این که مذاکرات هسته ای ایران و غرب به برداشته شدن تحریمها منجر شود.

تحقیقات برخی موسسه‌های مطالعاتی اخیرا درباره اهمیت میزان تولید نفت ایران و عراق درآستانه نشست پنجم ژوئن اوپک نکات جالبی را نشان می‌دهد و اگر تصور می‌کنید فقط میزان تولید نفت عربستان سعودی اهمیت دارد به آمارهای زیر درباره ایران و عراق دقت کنید.

١- ایران تنها یک درصد از مجموع جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، اما ذخایر نفت تثبت شده اش به ١٥٧ میلیارد بشکه می‌رسد.

٢- ذخایر نفتی ایران ٩,٥ درصد از مجموع ذخایر نفتی دنیا را شامل می‌شود و این کشور را به عنوان چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی دنیا پس از ونزوئلا، عربستان و کانادا قرار می‌دهد.

٣- ایران همچنین دومین ذخایر تثبیت شده گاز دنیا را دارد و با دارا بودن ١,١٩ تریلیون مترمکعب گاز،  ١٧ درصد از منابع گازی دنیا را در خود جا داده است و ٣٥ درصد ذخایر گازی اوپک متعلق به این کشور است.

البته آمار عراقی ها را هم نباید از نظر دور داشت:

١ذخایر نفتی تثبیت شده عراق نزدیک به ١٤٤ میلیارد بشکه است.

٢- حجم ذخایر نفتی عراق معادل ٩ درصد از ذخایر نفتی دنیا است که این کشور را در رتبه پنجم دارندگان ذخایر نفتی جهان قرار میدهد.

٣- عراق در حال حاضر دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است که روزانه درحدود ٣,٤ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند؛ رقمی معادل ٤.٣ درصد از مجموع تولید نفت جهان.

برای این‌که مفهوم این آمار را بهتر درک کنید کافی است بدانید مجموع ذخایر نفت تثبیت شده در جهان ١,٦ تریلیون بشکه است. بنابراین، ایران و عراق بازیگرانی اساسی هستند که می‌توانند تعادل فعلی اوپک را برهم بزنند و  در کنار هم می‌توانند چالشی برای تولیدکننده‌ای همچون عربستان سعودی محسوب شوند.  

منبع: شانا

 

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۵۹۵
کد خبر : ۲۴,۸۷۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید