به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آثار زیان بار کاهش قیمت آهن بر فولادسازان

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-کاهش قیمت‌ سنگ آهن از یک سو موجب کاهش قیمت مواد اولیه و از سوی دیگر موجب تحمیل ضرر و زیان به فولادسازان شده است، چراکه میزان صادرات فولاد چینی و سنگ آهن ایرانی در سال جاری با افت چشمگیری مواجه شده است.

در مقایسه با تولید ارزان سنگ آهن شرکت‌های برزیلی، استرالیایی و ایرانی، سنگ آهن چین کیفیت چندانی ندارد و هزینه تولید آن نیز بالاست به همین دلیل چین در سه ماه نخست امسال 227 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که 2.3 درصد بالاتر از مدت مشابه آن در سال قبل است.

میزان صادرات محصولات فولادی چین در سه ماهه نخست امسال با 40.7 درصد افزایش به 25.78 میلیون تن رسید و دلیل آن چیزی جز کاهش تقاضای بازار و قیمت ها نبوده است.

کاهش صادرات سنگ آهن ایران

در همین حال براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، صادرات سنگ آهن ایران در نخستین ماه 1394 در ادامه روند نزولی خود با افت بالغ بر 66 درصدی به کمی بیش از 466 هزار تن رسیده است. همچنین ارزش صادرات سنگ آهن ایران در همین مدت با افت 83.1 درصدی بالغ بر 15 میلیون دلار شد.

سنگ آهن در فروردین امسال از نظر ارزشی سی‌امین کالای عمده در صادرات غیرنفتی کشور بود. این در حالی است که این محصول در سال 1392 در صدر صادرات غیرنفتی کشور قرار گرفته بود. اما از نیمه دوم سال گذشته روند نزولی صادرات این محصول معدنی شدت گرفت.

سهم سنگ آهن از کل صادرات غیرنفتی ایران در فروردین 1394 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 0.68 و 9.79 درصد رسید.

به طور کلی می توان گفت کاهش شدید صادرات سنگ آهن در سال گذشته به حدی بوده که این محصول حتی در بین محصولات معدنی و صنایع معدنی نیز جایگاه نخست خود را در حوزه صادرات از دست داده و پایین‌از از فولاد و سیمان قرار گرفته است.

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در چند ماه آخر سال گذشته صادرات سنگ آهن کشور متوقف شده و عملا به صفر رسیده بود؛ به طوری که در اسفند ماه سال قبل نیز طبق آمار گمرک تنها حدود 18 هزار تن سنگ آهن از کشور صادر شد. صادرات سنگ آهن کشور از نیمه دوم سال قبل تا پایان آن، ماهانه از 22 هزار تن فراتر نرفت.

مجموع صادرات سنگ آهن ایران نیز در سال 1393 با کاهش نزدیک به 70 درصدی بالغ بر 7.5 میلیون تن شد. از نظر ارزشی نیز صادرات سنگ آهن ایران با افت 67.4 درصدی به 489.1 میلیون دلار رسید.

طبق اعلام انجمن آهن و فولاد چین اگرچه شرکت های فولادسازی چینی با افزایش تنش ها و منازعات تجاری در بازارهای خارجی مواجه شده اند اما به دلیل وجود تقاضا در صادرات جهانی و رقابتی بودن قیمت محصولات چینی می توان نسبت به پابرجا ماندن فولاد چین امیدوار بود.

طبق اعلام ایمیدرو در سه ماه نخست امسال شرکت های فولادسازی 11.5 میلیارد یوان متضرر شده اند که 3.43 میلیارد یوان بالاتر از یک سال قبل است. حتی بعضی از شرکت های فولادسازی بزرگ که دارای معادن اختصاصی هستند با مشکلات بزرگتری مواجه هستند چراکه قیمت های مواد اولیه از 133 دلار در هر تن در شروع سال 2014 به حدود 51 دلار در هر تن ماه گذشته کاهش پیدا کرده است.

درحالی که در گذشته داشتن معادن اختصاصی روش خوبی برای کنترل هزینه های مواد اولیه برای فولادسازان چینی بود اما اکنون به دلیل کاهش قیمت جهانی سنگ آهن این مساله به یک مشکل تبدیل شده است.

منبع : ایسنا

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۶۸۵
کد خبر : ۲۴,۸۷۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید