به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ایران وارد فاز جدیدی از روابط اقتصادی خواهد شد/بازگشایی درهای اقتصاد به روی دنیا

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: از آنجا که لغو تحریم ها موجب بازگشایی درهای اقتصاد بزرگ خاورمیانه به روی شرکت های بین المللی می شود، ایران باید برای گسترش روابط اقتصادی با دنیا، از آمادگی کافی برخوردار باشد.

 

میرقاسم مومنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: باید آمادگی برای توسعه روابط به قدری باشد که بتوانیم از مزایای آن برخوردار شویم در غیر این صورت؛ گسترش روابط اقتصادی ما با دنیا به جای مفید بودن، زمینه بروز مشکلات اقتصادی را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: در چند سال اخیر به خاطر تحریم ها، برخی شرکت های مهم ایران مراودات خود با دنیا را کاهش دادند که باید این روابط بار دیگر احیا شود تا بتوانیم از راههای مختلف از منابع مالی بین المللی استفاده کنیم.
این کارشناس روابط بین الملل با بیان آنکه پس از سرمایه گذاری های خارجی، یک فرصت تجارت خوب با ایران فراهم خواهد شد، افزود: در این میان؛ برخی کشورها به ویژه شرکت های اروپایی در زمینه تامین منابع مالی برای ما مفید خواهند بود و برخی کشورها نیز می توانند به محلی برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی تبدیل شوند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد؛ شرکت های تجاری بین المللی در حال بررسی اهداف خود در ایران هستند تا پس از توافق جامع و حتی لغو بخشی از تحریم ها، وارد بازار ایران شوند اما این شرکت ها به سرعت وارد بازار ایران نخواهند شد چون لغو تحریم ها احتمالا با یک فرآیند طولانی و زمان بر همراه خواهد بود.
به گفته مومنی؛ با اینکه شرکت های آمریکایی و اتحادیه اروپا قادر به چشم پوشی از بازار بزرگ و پر جاذبه ایران نیستند اما بازگشت به بازار ایران نیز با دشواری هایی برای آنها همراه خواهد بود.
وی تاکید کرد: نکته اینجاست که با توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید به نحوی برنامه ریزی کنیم تا ایران به محلی برای واردات کالاهای مصرفی آنها تبدیل نشود بلکه این شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری و تولید در ایران اقدام کنند.
این کارشناس اقتصادی؛ افزایش صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی را در توسعه روابط اقتصادی خارجی با اهمیت دانست و افزود: البته وجود برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر مانع فعالیت صادرکنندگان می شود که باید با برنامه ریزی دقیق برای رفع موانع، امور صادرات را تسهیل و زمینه لازم برای توسعه صادرات را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه داشتن یک چشم انداز از اقتصاد جهانی می تواند ما را به سمت توسعه و رشد اقتصادی رهنمون کند، افزود: با توجه به گسترش جریان اقتصاد جهانی در حوزه کشورهای آسیایی، باید از هم اکنون برنامه ریزی های لازم را برای ترسیم راهبردی مناسب در روابط اقتصادی خارجی خود انجام دهیم.
لازم به ذکر است؛ صندوق بین المللی پول در جدیدترین بررسی خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، ایران را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه معرفی کرد.
این نهاد بین المللی، کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2014 را 406.3 میلیارد دلار برآورد کرده که به این ترتیب ایران در میان 30 کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، دومین اقتصاد بزرگ این منطقه به شمار می رود.

منبع: ایرنا

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۵۶۸
کد خبر : ۲۴,۸۹۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید