به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قیمت نفت برنمی گردد، چرا؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- قیمت نفت نسبت به رکود شش ماهه خود تغییراتی داشته ولی درکل این روند رضایت بخش نیست مگر اینکه افزایش تقاضا بتواند ناجی آن باشد.

پیش بینی ها چندان خوب نیست. دولت امریکا امیدوار است مصرف جهانی در سال آینده افزایش پیدا کرده و حداقل به کمتر از نصف تقاضای سال 2010 برسد، زمانیکه دنیا درحال بیرون آمدن از رکود بود هرچند این افزایش مصرف آنقدر نخواهد بود که بتواند عرضه بالا را جبران کند.

در طول بحران مالی سال 2008، آخرین باری که قیمت نفت سقوط کرد، چین اشتهای سیری ناپذیری برای کالاها داشت که باعث افزایش قیمتها شد. اما امروز نیاز سوخت مصرفی چین فقط نصف دهه گذشته بالا رفته است.   

اقدامات اخیر سرمایه گذاران در بازار نشان دهنده به کف رسیدن قیمت و احتمال بروز نقطه عطفی در تولید نفت امریکاست اما اصول اولیه کلی بخصوص در امریکا هنوز تغییر چندانی نشان نداده است.

قیمت نفت وست تگزاس که شاخص اصلی قیمت نفت در امریکاست طی ماه مارچ 43.46 دلار در بشکه بوده که 17 دلارافزایش طی رکود شش سال اخیر داشته. قیمت این محصول برای تحویل ژوئن به 60.75 دلار رسید.

طبق پیش بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا، میزان تقاضای جهانی نفت در سال آینده  تنها با 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش 94.58 میلیون بشکه خواهد بود. این رقم 2.89 میلیون بشکه نسبت به سقوط قیمت سال 2010 بیشتر است. در امریکا میزان مصرف نفت طی سال آینده 0.4 درصد بالا خواهد رفت و به 19.44 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که هنوز از سطح مصرف در سال 2008 کمتر است.

البته سرمایه گذاران مشکلی در تزریق پول به بازار ندارند ولی این روند تقاضاست که شرایط را تعیین می کند که افزایش آن بعید به نظر می رسد. مقدار مصرف آنقدر نیست که بتواند شکاف بین عرضه و تقاضا را پر کند و پر کردن این شکاف نیازمند زمان است.

تقاضای نفت چین در سال آتی 3.1 درصد بیشتر خواهد بود و مقدار آن 11.34 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده. این افزایش تقاضا در رکود سال 2010 ، 11 درصد بود که تا 15 درصد به بالا رفتن قیمت نفت کمک کرد. طی 10 سال گذشته متوسط رشد سالیانه تقاضا 5.2 درصد اعلام شده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی رشداقتصاد چین در امسال را 6.8 درصد اعلام کرده که این کمترین رقم از سال 2008 است.

اقتصاد چین متزلزل است و دولت این کشور در تلاش برای نگه داشتن روند رشد آن می باشد چراکه درصورت عدم انجام اقدامات لازم روند رشد اقتصادی چین کندتر شده و بالطبع آن تقاضای نفت نیز پایین خواهد آمد.

طبق پیش بینی گلدمن ساچس تولید نفت جهانی با 1.7 درصد افزایش 95.1 میلیون بشکه در روز خواهد بود، درحالی که مقدار تقاضا 1.5 درصد بیشتر معادل 93.9 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

منبع: Bloomberg

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۶۵۵
کد خبر : ۲۴,۹۰۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید