به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ترکیه به دنبال واردات نفت بیشتر از عراق است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- وزیر انرژی ترکیه از برنامه این کشور برای افزایش واردات نفتی از عراق به بالای یک میلیون بشکه در روز خبر داد.

به گزارش رویترز، تانر ییلدیز، با اعلام این‌که واردات نفت از طریق خط لوله کردستان عراق که نفت کرکوک و ایالت کردستان را حمل می‌کند به ٦٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، از هدفگذاری افزایش واردات نفت از این کشور به بالای یک میلیون بشکه در روز خبر داد.

آمارهای بارگیری بشکه‌های نفت نشان می‌دهد که جریان خط لوله واردات نفت از کردستان عراق در اوایل امسال حدود ٤٥٠ هزار بشکه در روز بوده است، اما در هفته‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

ییلدیز همچنین گفت: در ماه مارس پارسال، روزانه حدود ٢٣٠٠ بشکه نفت‌خام از شمال عراق به ترکیه وارد می‌شد، این رقم اکنون به حدود ٦٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

 

وی ادامه داد: واردات نفتی ترکیه از عراق بخش مهمی از مجموع صادرات نفت روزانه عراق است که رقمی معادل ٢,٧ میلیون بشکه در روز اعلام شده است. هدف ما این است که حجم واردات روزانه را از یک میلیون بشکه فراتر ببریم.

براساس قراردادی که دسامبر گذشته میان کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور امضا شد، کردها متعهد شدند که روزانه حدود ٥٥٠ هزار بشکه نفت از طریق بندر جیهان ترکیه در ساحل مدیترانه نفت صادر کنند. شرکت سومو به عنوان فروشنده اصلی نفت دولت عراق در بازارهای جهانی مسئولیت این قرارداد را به عهده دارد و در ازای آن، مشکلات بودجه‌ای دولت عراق و ایالت کردستان این کشور برطرف شده است.

صادرات نفت از میدان کرکوک عراق به بندر جیهان در سال گذشته و پس از آن که خط لوله تحت کنترل دولت بغداد مورد حملات گروه داعش قرار گرفته بود،  چندین ماه متوقف شده بود.

براساس این گزارش، واردات نفت خام ترکیه به عنوان کشوری که بیش از ٩٣ درصد از نیاز خود را از خارج تامین می کند، پارسال با ٥,٨ درصد کاهش نسبت به سال ٢٠١٣ به ١٧ میلیون و ٤٧٧ هزار و ٩٨٦ تن رسید.

بررسی گزارش سازمان کنترل بازار انرژی ترکیه مربوط به ماه دسامبر سال ٢٠١٤ میلادی ، نشان می دهد واردات نفت خام این کشور فقط در ماه مذکور با ٥,١٩ درصد کاهش نسبت به دسامبر سال ٢٠١٣ میلادی به یک میلیون و ٤٨٢ هزار و ٢٦ تن و واردات گازوییل با ٣١.٦٩ درصد افزایش به یک میلیون و ١٤٤ هزار و ٩٩٩ تن رسید.

بنابر داده های تجارت سوخت ترکیه، این کشور پارسال همانند سالهای پیش بخشی از پالایش نفت خام خود را به صورت بنزین صادر کرده است. صادرات بنزین ترکیه پارسال با ١٦,٧ درصد کاهش به دو میلیون و ٨٦ هزار و ٧٠٥ تن و صادرات گازوییل نیز با ٣٨.١٥ درصد کاهش به ٥٥ هزار و ٧٠٥ تن رسید.

ایران یکی از کشورهای عمده تامین کننده انرژی ترکیه است و این کشور حدود ٢٠ درصد از نیاز گاز خود را از ایران وارد می کند. ترکیه تا پیش از تحریمهای نفتی، بیشترین واردات نفت خام خود را از ایران وارد می کرد. واردات فعلی ترکیه از ایران روزانه حدود یکصدهزار بشکه نفت خام است.

منبع: شانا

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۰۵
تعداد بازدید : ۹۳۰
کد خبر : ۲۴,۹۲۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید