به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته 37 سال 2009

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته 37 سال 2009

 

سنگ آهن

تعطیلات چین روز 5 شنبه تمام شده است، اما بازار چین عملاً از دوشنبه هفته آینده شروع به کار خواهد کرد. با توجه به بسته بودن بزرگترین بازار خریدار سنگ آهن، عملاً معاملات متوقف بود. خبری از طرف هندیها آمده بود که آنها نسبت به بازار سنگ آهن پس از تعطیلات چین نامطمئن هستند چون موجودی انبارها بالاست، قیمت سنگ آهن با خلوص 5/63 درصد حدود 85 تا 88 دلار سی اف آر بنادر چین ایستاده است. به نظر نمی رسد در هفته های آینده هم پس از گشایش بازار چین تغییراتی در این قیمت در سطح بیش از 5 دلار دیده شود، چینی ها بدلیل مذاکرات سنگ آهن، اجازه افزایش قیمت را نخواهند داد ولی افت قیمت زیر 80 دلار هر تن هم به تولید سنگ آهن داخلی چین لطمه خواهد زد هم تجار فولاد را نسبت به آینده قیمت ها نگران کرده در معاملات محتاط تر خواهند شد که این امر در بازار فولاد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

قراضه

قراضه در هفته گذشته روند نزولی داشت، یک علت آن بسته بودن بازار چین است که تقاضای قراضه از این کشور عملاً صفر شده است. در کره قراضه کلاس دو 8 تا 10 دلار ارزانتر شد به 306 تا 310 دلار رسید، اخیراً کره ایها یک محموله قراضه سنگین را از ژاپن در قیمت 300 دلار سی اف آر بنادر کره خریداری کردند در حالیکه ماه قبل همین کالا را 330 دلار فوب بنادر ژاپن خریده بودند.

ژاپنی ها قراضه را هر تن 10 تا 20 دلار ارزانتر خریدند قیمت قراضه سنگین داخلی در ژاپن به 275 تا 280 دلار هر تن رسیده.

قراضه در اروپا هم با کاهش قیمت روبرو شد، در آلمان قیمت قراضه 20 تا 30 یورو پائین آمد، قراضه خرد شده در آلمان احتمالاً به 250 تا 260 دلار هر تن برسد در حالیکه یک ماه قبل همین کالا 295 تا 310 دلار معامله میشد، قراضه در اتریش با 25 یورو(35 دلار) کاهش در هر تن روبرو بود. در فرانسه کارخانه ها فشار می آورند تا قراضه را 20 تا 30 یورو (30 تا 45 دلار) هر تن ارزانتر بخرند. تقاضا در اروپا کاهش یافته حتی در سوئد هم قراضه با 18 یورو کاهش(27 دلار هر تن) روبرو شده. در ماههای قبل بخصوص جولای آگوست که قیمت قراضه رو به بالا بود. کارخانه ها قراضه زیادی خریده اند اما با توجه به کاهش قیمت های فولاد مشتری کالای ساخته شده نیست، بنابراین کارخانه ها تولید خود را کاهش داده اند. بهمین دلیل فعلاً موجودی قراضه آنها کافی است، در نتیجه خرید هم نمی کنند. این مساله در در خاور دور هم دیده شده قراضه امریکا در قیمت 340 تا 350 دلار به خاور دور عرضه میشود ولی خریدارها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند، قیمت فعلی قراضه در خاور دور به 310 تا 320 دلار رسیده در جنوب اروپا هم قراضه 10 تا 20 یورو(15 تا 30 دلار) هر تن پائین آمده.

در امریکا هم قیمت قراضه رو به پائین است، در حال حاضر قراضه هر لانگ تن (حدوداً 110 کیلو) 20 دلار پائین آمده، یک موسسه تحقیقاتی امریکا پیش بینی کرده که احتمالاً تا پایان سال مسیحی جاری قراضه 50 تا 70 دلار هر لانگ تن کاهش قیمت خواهد داشت واقعیت این است که بازار قراضه باید به قیمت قبل از افزایش خود در حدود 230 تا 250 دلار هر تن باز گردد تا تولید فولاد اقتصادی گردد ولی معلوم نیست که حتی در این قیمتها هم آیا فولاد تولید شده به فروش خواهد رسید یا نه چون دنیا با مشکل تقاضای کالای ساخته شده روبروست نه با مشکل قیمت، در این مدت مطمئناً عرضه و جمع آوری قراضه هم محدود خواهد شد و سناریوئی که در خلال 6 ماه قبل اتفاق افتاد احتمالاً تکرار خواهد گردید.

 

بیلت

قیمت بیلت در همه بازارها تحت فشار و رو به کاهش بوده است قیمت بیلت سی ای اس نسبت به هفته قبل 10 تا 20 دلار کاهش یافت و به 380 دلار فوب دریای سیاه رسید ترک ها حاضر به خرید بیلت روسی در قیمت بیش از 380 دلار نیستند، استدلال آنها اینست که قیمت قراضه کاهش یافته البته مشکل اصلی در افت قیمت فولاد ساخته شده است. در خاور دور بازار بیلت بعلت تعطیلات چین متوقف بود علت آن تعطیلات چین است تا قبل از تعطیلات چین بیلت سی ای اس تحویل بنادر خاوردور هر تن 490 دلار عرضه میشد ولی خریدارها سیاست صبر را در پیش گرفته اند همین امر روی تقاضا و قیمت ها تاثیر بدی گذاشته است بسیاری فکر می کردند بعد از رمضان قیمت ها بالا برود چون تقاضای خاورمیانه را تا 200 هزار تن پیش بینی کرده بودند ولی بعد از رمضان خبری نشد در نتیجه همه در سکوت نظاره گر بازار شده اند.

بیلت در ایران

بازار بیلت به شدت ساکت بود، خریدارها عملاً از بازار بیرون رفته اند مشکل اینجاست که کسی خریدار کالای ساخته شده نیست قیمت میله گرد هر روز در بازار داخل با افت روبرو بوده است اکثر کارخانه های خصوصی تولید را متوقف کرده اند، در بعضی کارخانه های دولتی انقدر میله گرد از قبل انبار شده که بعضی سایزهای زرد شده اند، این در حالی است که کارخانه های خصوصی عملاً تعطیل هستند یا با حداقل ظرفیت تولید می کنند. بیلت سایز 150 تا زیر 440 تومان در انزلی هم عرضه شد ولی خریدار نیست، این در حالی است که اکثر وارد کننده ها نسبت به خرید بیلت محتاط هستند از یک طرف رکود 4 ماهه و از سوی دیگر کاهش قیمت ها در خارج تنها کسانی را به سمت خرید سوق میدهد که مجبور به گرداندن اعتبارات بانکی خود هستند با این شرایط باید انتظار داشت که نیمه دوم امسال عده ای دیگر از کارخانه ها یا تجار با مشکل روبرو شوند.

 

میله گرد و مقاطع

قیمت میله گرد در بازار چین با کاهش روبرو بود، کارخانه شاگانگ که در شرق چین تعیین کننده قیمت میله گرد و مفتول است قیمت های خود را 15 تا 18 دلار پائین آورد تجار چینی نگران آن هستند که پس از تعطیلات قیمت ها باز هم کاهش یابد چون موجودی انبارها بالاست. معاملات بسیار پائین آمده و جو نا امیدی بر بازار چین حاکم است.در این میان خبر میرسد که قیمت ها احتمالاً در دسامبر در چین بهبود خواهد یافت چون کارخانه ها تولید را پائین آورده اند و سعی می کنند قیمت ها را حفظ کنند این سیاست امیدوار کننده است ولی هنوز سطح موجودی ها بالاست این وضع در مورد مقاطع در ژاپن دیده میشود قیمت تیر ستونی در این کشور تا هر تن 50 دلار کاهش یافت در ژاپن همه نگران هستند که دولت سطح پروژه های عمرانی را کاهش دهد که این امر مستقیماً روی تقاضا و قیمت فولاد اثر خواهد گذاشت در جنوب اروپا هم مقاطع با آینده نامطمئن روبرو بود بهمین دلیل قیمت ها 10 تا 20 یورو( 14 تا 30 دلار ) کاهش یافت در ترکیه قیمت میله گرد 12 دلار توسط تولید کننده ها کاهش یافت ولی بازار هنوز حساس است تولیدکننده های میله گرد امیدوارند قیمت قراضه پائین بیاید تا آنها هم قیمت فروش خود را کاهش دهند مصرف کننده ها هم به امید کاهش قیمت  نشسته اند همین امر قیمت میله گرد و مقاطع را بیشتر تحت تاثیر میدهد. در امریکا تقاضا پایین است با اینکه قیمت بعضی مقاطع تا هر تن 20 دلار افزایش یافت ولی تقاضا ضعیف است و همه انتظار دارند دوباره قیمتها کاهش یابد در خاورمیانه تقاضای مقاطع بسیار پائین است. هیچ کس به آینده امیدوارنیست، کاهش نرخ دلار باعث شده تا فروشنده ها نتوانند قیمت های خود را پائین بیاورند ولی این امر تاثیر منفی روی تقاضا گذاشته است ترک ها میله گرد را در قیمت 485 دلار فوب پیشنهاد میدهند ولی باز هم خریداری ندارند.

مقاطع در ایران

وضع مقاطع در ایران اسفبار است. نبشی ها که معمولاً تولید داخلی است هر روز با تنزل قیمت روبروست، ناودانی در هفته گذشته معمولاً با 5 تا 10 تومان کاهش روبرو بود و عملاً بطور متوسط 30 تومان هر کیلو کاهش قیمت داشت.

بدترین وضعیت در بازار میله گرد و تیرآهن است. میله گرد هر روز با کاهش قیمت روبروشد، عملاً تولید کارخانه ها صفر شده هیچ امیدی به آینده بازار نیست کارخانه های داخلی قیمت خود را پائین نیاورده اند ولی عرضه میله گردهای چینی و ترک که با قیمت ها ی ارزانترفروخته شده اند شدیداً به بازار فشار میاورد در این میان عده ای به بهانه های نامشخص مثل کلاه برداری یا هر چه که باشد عنوان می کنند صد هزار تن میله گرد موجود دارند و در قیمت 490 تومان هم پیشنهاد قیمت میدهند ولی محموله ای تا بحال دیده نشده اما این گفتگوها ترس تجار را تشدید کرده است، مشکل میله گرد دیگر قیمت نیست، مساله فروش آن است اگر شما هزار تن، میله گرد داشته باشید آیا قادر خواهید بود آنرا در خلال یک هفته بفروشید؟ این وضعیت در مورد تیرآهن هم دیده شد، ذوب آهن با عرضه سبد تیرآهن در قیمت 625 تومان عملاً تیر خلاص را به بازار زد و مشکلات عمده ای ایجاد نمود چون این کارخانه تیرآهن های فروخته شده در قیمت 670 – 690 و یا حتی بالتر از 700 تومان را هنوز تحویل نداده ولی خودش قیمت را یکباره 50 تا 60 تومان هر کیلو پائین آورد، حتی خوش بین ترین افراد هم با این بازار با احتیاط رفتار خواهد کرد. جو بدبینی فعلی آثارش را از 2 ماه دیگر نشان خواهد داد، هیچ خریداری حاضر به سرمایه گذاری نیست نه در واردات که هر روز قیمت ها در خارج پائین می آید نه در ایران که بعلت توقف طرح های عمرانی اصلاً تقاضا نیست.

در هفته های آینده باید شاهد توقف کاهش قیمت ها باشیم چون کارخانه های داخلی کالا عرضه نمی کنند به لحاظ آنکه خریدار ندارند، محموله های وارداتی هم عملاً در حال اتمام است ولی بازگشت اعتماد با بازار شاید به دو ماه زمان احتیاج داشته باشد اگر تغییری در سیاست های دولت نباشد.

 

ورق

قیمت ورق هم مثل دیگر موارد در تمام بازارها روبه کاهش بود، قیمت ورق در ترکیه کاهش یافت کارخانه اردمیر ورق گرم را در قیمت 620 تا 640 دلار درب کارخانه عرضه کرد ورق سرد 720 تا 740 دلار هر تن این قیمت های فروش به بازار داخلی است.

در امریکا قیمت ها رو به تنزل بود قیمت ورق گرم هر تن 20 دلار کاهش نشان داد، ورق سرد هم 30 تا 35 دلار پائین آمد و تا 720 دلار هر تن عرضه شد.

در اروپا بدبینی همچنان حاکم است، بنا به گزارش یورفر سیاست عمومی در اروپا کاهش موجودی انبارهاست بنابراین با توجه به این شرایط اکثر دست اندرکاران محصولات خود را روانه بازار خواهند کرد تجار هم سقف موجودی انبار را کاهش خواهند داد بنابراین سفارشات خود را هم پائین می آوردند. مشکل اروپا اینست که کارخانه های اروپائی قیمت ها را تغییر نداده اند ولی کالای وارداتی از روسیه و چین باعث افت قیمت در بازار آرام و بی تقاضای اروپا شده است. این امر به احتیاط تجار بزرگ در بازار اروپا منتهی شده است.

روسیه هم شاهد افت قیمت 10 تا 15 دلاری در مورد قیمت ورق گرم بود ولی باز هم تقاضا رو به کاهش بود علت دو مساله است اول عرضه کالاهای چینی با قیمت های پائین و دوم پائین بودن تقاضا.

در خاورد دور با غیبت چین، قیمت ها رو به تنزل بود قیمت ورق گرم 8 تا 15 دلار پائین آمد و به 650 تا 680 دلار تحویل درب کارخانه رسید. ولی تقاضا زیاد نیست، این در حالی است که ورق گرم چین در قیمت 500 دلار فوب به خریدارن کره ای عرضه میشود که با محاسبه هزینه حمل و حقوق گمرکی 20 دلار ارزانتر از محصول داخلی کره فروخته میشود.

در خود چین علیرغم بسته بودن بازار ها قیمت ها پائین آمد ورق گرم تا 480 دلار هر تن فوب عرضه شد در حال حاضر قیمت تابع درخواست خریدار است اگر فروشنده موافقت کرد انجام میشود در غیر اینصورت باید فروشنده در انتظار کاهش قیمت باشد.

ورق سرد هم تابع همین منطق است ورق سرد پیشنهادی به خاوردور محصول چین 640 دلار بوده است ولی پیشنهاد میشود بعد از تعطیلات به 610 دلار سی اف آر هم عرضه شود در تایوان و کره قیمت ها تا 30 دلار هر تن پائین آمده ولی باز هم فروش به راحتی صورت نمیگیرد.

در ایران

بازار ورق در ایران رو به تنزل بود ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول را در انزلی تا هر کیلو 690 تومان رول زیر 12 تن هم قیمت دادند ولی احتمالاً این هفته شاهد شدت روند کاهش قیمت این کالاباشیم و برا ی ضخامت های 3 تا 15 میلیمتر قیمت ها در هفته قبل تا 30 تومان کاهش داشت و برای محصولات کاویان حداقل قیمت 580 تومان در اهواز عرضه شد.

در مورد محصولات کاویان گفته میشود کارخانه قیمت را پائین تر نخواهد آورد بنابراین باید شاهد کاهش تولید باشیم البته در صورتیکه قیمت نوع مشابه وارداتی باز هم پائین نیاید و ثابت بماند.

در مورد ورق سرد هم متوسط قیمت محصولات وارداتی از سی ای اس به 720 تومان رسید ولی بازار راکد است و عرضه بسیار زیاد.

ورق گالوانیزه متوسط قیمت 10 تا 30 تومان کاهش داشت ولی بازار این کالا مثل ورق گرم ضعیف نیست چون عرضه آن و فروشنده گان آن محدود هستند.

در هفته گذشته فولاد مبارکه شروع به تحویل کالا به سرویس سنترهای خود نمود، این وضعیت به معنای عرضه زیاد محصولات مبارکه در کوتاه مدت و به حجم زیاد است. البته مبارکه هر نوع کالائی با هر کیفیتی و ابعادی را به بازار می ریزد بعضاً قیمت تمام شده این کالاها برای سرویس سنترها بیشتر از قیمت بازار است گفته میشود مبارکه قبول کرده که وجه این کالاها را در خلال 90 روز دریافت کند در هر حال زمانی که قیمت ها رو به بالا بود مبارکه کالا عرضه نمی کرد ولی اکنون که قیمت ها رو به تنزل است این کارخانه به شدت به عرضه روی آورده است، اکثر دست اندرکاران انتظار دارند هفته بعد که مبارکه در بورس ظاهر میشود یاقیمت خود را پائین آورد یا آنکه بصورت اعتباری کالا عرضه کند، در غیر اینصورت سناریوی فروش تیرآهن توسط ذوب آهن به دست مبارکه در ماه بعد اجرا خواهد شد.

ظاهراً سیاست دولت در زمینه فولاد کاهش قیمت هاست از آنجا که کارخانه ها دولتی هستند این قیمت ها را می توان به صفر هم رساند آنچنان که سیب زمینی را عرضه می کنند ولی آینده ثابت می کند که اعتماد از دست رفته را دولت می تواند به بازار برگرداند؟ در این میان جمعیت بیکار شده را چه کسی جوابگو خواهد بود.

محققاً راه حلهائی هست که هم تورم را کنترل کند هم تولید را حمایت نماید ولی اجرای آن بسته به این است که دولت چه مقدار بتواند آنها را اجرا کند.

۲۶ مهر ۱۳۸۸ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۸۱۲
کد خبر : ۲,۵۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید