به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش ارتباط تقاضای نفت و رشد چین

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- با کاهش اشتهای چین برای خرید و مصرف بیشتر نفت، رهبران عربستان از چشم‌انداز ضعیف بازار خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال، در مقابل استراتژی تولید و عرضه فراوان عربستان، یک مصرف‌کننده بزرگ یعنی چین ایستاده است.

رونق تولید نفت آمریکا موجب افزایش عرضه جهانی شده است. از سویی در طرف تقاضا، چین ٤٨ درصد از افزایش مصرف جهانی نفت در دهه گذشته را به خود اختصاص داد. اما حالا این روند کند شده و تقاضای نفت چین کاهش یافته است.
توضیح این وضع در تغییر رابطه میان رشد اقتصادی چین و نفت مورد نیاز برای تداوم آن نهفته است. در دهه‌های ١٩٨٠و ١٩٩٠ همگام با رشد تولید ناخالص داخلی، تقاضای نفت نیز افزایش می‌یافت. اما در قرن ٢١ میلادی همه چیز در حال تغییر است.

رشد اقتصاد چین تولیدکنندگان نفت را خلع سلاح کرد و موجب شد تا قیمت نفت خام در سال ٢٠٠٨ به اوج برسد. این وضع برای عربستان ثروتی بادآورده به همراه داشت اما از سوی دیگر به رونق صنعت شیل اویل آمریکا هم کمک کرد. اما حالا روشن است که ارتباط میان رشد اقتصادی و تقاضای نفت چین به صورت بنیادی سست شده است. در سال ٢٠١١ چین بیش از دو برابر رقم سال ٢٠٠٣ بر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خود اضافه کرد. با این حال رشد مصرف نفت تقریبا ثابت بود (روزانه ٥٠٠ هزار بشکه در هر سال).
براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، چین امسال حدود ١,٣ هزار میلیارد یوان (٢٠٩ میلیارد دلار) به حجم تولید ناخالص داخلی خود اضافه خواهد کرد. اما رشد تقاضای نفت این کشور (٣٢٠ هزار بشکه در روز) کمترین میزان رشد از بحران سال ٢٠٠٩ تاکنون به شمار می‌رود.

در سال ١٩٨١ برای تولید ثروتی معادل ١٠ هزار یوان به بیش از ٧,٥ بشکه نفت نیاز بود اما پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠١٥ این رقم به حدود ٢ بشکه برسد.

منبع: شانا

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۵۸۴
کد خبر : ۲۵,۵۲۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید