به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جزئیات جلسه نمایندگان با طیب‌نیا و سیف

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس از جلسه این فراکسیون با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی از دیدار اعضای این فراکسیون با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه اعضای کمیسیون با انتقاد از نحوه ارائه تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های مختلف گفتند که در سال ۹۳ میزان تسهیلات ارائه شده بانک‌ها به بخش صنعت ۳۱ درصد، کشاورزی ۷ درصد و بخش خدمات ۳۷ درصد بوده است.
وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون نسبت به این روند انتقاد داشتند و معتقد بودند اگر به تولید و رشد اقتصادی کمک کنیم در واقع به ایجاد تحول در حوزه اقتصادی کشور کمک کرده‌ایم و برای این کار چاره‌ای نداریم جز اینکه سرمایه تسهیلات را به تولید بدهیم نه اینکه بخش زیادی از تسهیلات به بخش خدمات داده شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بانک‌ها در سه بخش همکاری نکردند به طوری که طبق قانون بودجه سال ۹۳ باید دو هزار میلیارد تومان برای بخش‌های تولیدی و اشتغال‌زایی به کمیته امداد تسهیلات داده می‌شد که تنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده، همچنین به بهزیستی باید هزار میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود که تنها ۲۲۰ میلیارد تومان یعنی ۲۲ درصد اعتبار مورد نظر داده شد لذا این موضوع مورد انتقاد اعضای فراکسیون قرار گرفت.
کاتب افزود: در سال ۹۳ باید برای استمحال تسهیلات بخش کشاورزی اقدام می‌شد که به غیر از بانک کشاورزی هیچ بانک دیگری به استمحال وام‌های کشاورزی کمک نکرده است.
«
افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، ارائه تسهیلات بیشتر به بخش‌های صنعتی و تولیدی، افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای کشور، ارائه روند تدوین برنامه ششم به نمایندگان مجلس و رسانه‌ها در جهت هم‌افزایی و کمک به تدوین برنامه مطلوب‌تر، حمایت و صیانت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به صندوق توسعه ملی، تلاش برای برگرداندن اعتماد مردم به بانک‌ها و حل مشکلات حوزه‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی فولاد کشور از جمله درخواست‌های نمایندگان به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بود

**
سیف: در سال گذشته بانک‌های توسعه‌ای بیش از ۳۴ درصد تسهیلات بانک‌ها را پرداخت کردند

وی با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گفت: آقای سیف در این جلسه تأکید کرد که ما تلاش می‌کنیم در پرداخت تسهیلات به همه بخش‌های مختلف کمک کنیم اما تسهیلات و اعتبارات باید به بخش‌هایی داده شود که به حوزه‌های تولیدی کمک می‌کنند و در آن بخش‌ها سبب ایجاد روند رو به رشد، تولید، سوددهی و اشتغالزایی بیشتر می‌شوند.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس همچنین یادآور شد: رئیس کل بانک مرکزی گفت بانک‌های توسعه‌ای نیازمند تقویت سرمایه هستند؛ ۵ بانک توسعه‌ای داریم که ۱۶ درصد سرمایه کل بانک‌ها را در اختیار دارند اما در سال ۹۳ بانک‌های توسعه‌ای بیش از ۳۴ درصد تسهیلات بانک‌ها را پرداخت کردند لذا از ظرفیت این بانک‌های توسعه‌ای بیش از اندازه استفاده شده و تقویت افزایش سرمایه این بانک‌ها ضروری است.

کاتب با اشاره به سخنان علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد در این جلسه از نمایندگان مجلس برای تصویب قانون رفع موانع تولید و قانون مالیات‌های مستقیم تشکر کرد و گفت که قانون مالیات‌های مستیم به ما کمک می‌کند که بتوانیم دریافت مالیات را شفاف کنیم و افراد را به بهتر شناسایی کنیم. وی همچنین از عدم تصویب تسعیر نرخ ارز انتقاد کرد و گفت که اگر این موضوع تصویب می‌شد بسیار خوب و کمک کننده بود.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد در این جلسه اذعان داشت که ما تنگنای اعتباری داریم و کمبود منابع مالی سبب مشکلات در انجام فعالیت‌های اقتصادی شده و دیون دولت به بخش خصوصی مشکل دیگری است که بخش خصوصی هم نمی‌تواند بدهی خود به بانک‌ها را بپردازد.

«
وزیر اقتصاد گفت: سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی را تخصیص دادیم که حدود ۸ هزار میلیارد تومان آن از مانده سال ۹۲ و پرداختی در سال ۹۳ بود و سرجمع درسال ۹۳ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداختی داشتیم

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها، پرداخت بدهی دولت به نظام بانکی، فروش اموال مازاد بانک‌ها و توجه جدی به واحدهای تولیدی که بدهکار بانکی هستند اما توانایی پرداخت ندادن از جمله راهکارهایی بود که وزیر اقتصاد در این جلسه مطرح کرد.

منبع: تسنیم

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۶۷۲
کد خبر : ۲۵,۵۵۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید